אפקט המטבע של פייסבוק: הביטקוין ממשיך להתחזק

היום, לפי דיווחים שלא אושרו רשמית עדיין, תכריז פייסבוק על פרויקט המטבע הדיגיטלי שלה • שער הביטקוין עלה לפנות בוקר לזמן קצר לרמה של 9,400 דולר לראשונה מאז 8 במאי 2018 • מניית פייסבוק עלתה מתחילת 2019 ב-44%, בעוד הביטקוין זינק בכ-150%

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

הדיווחים הלא-רשמיים על ההכרזה הצפויה היום של פייסבוק על פרויקט המטבע הדיגיטלי שלה ממשיכים לעורר ציפיות גבוהות בשוק הקריפטו. לפנות בוקר (בסביבות השעה 2:00 שעון ישראל) טיפס שער הביטקוין לזמן קצר מעל ל-9,400 דולר - שערו הגבוה ביותר מאז 8 במאי 2018.

מחירו התנודתי של הביטקוין ירד מעט בהמשך, ונכון לשעה 8:30 הבוקר נע סביב 9,200 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. בשבוע האחרון זינק שער ה-BTC בכ-16% והוסיף לערכו כ-1,200 דולר. מתחילת 2019 עלה מחיר הביטקוין בכ-150%. לשם השוואה, מניית פייסבוק, הנסחרת בנאסד"ק, עלתה מתחילת השנה ב-44%. שווי השוק של הביטקוין הבוקר, יותר מ-164 מיליארד דולר, משקף למטבע הדיגיטלי המוביל נתח של 57% מכלל שוק הקריפטו, המונה יותר מ-2,200 סוגי מטבעות דיגיטליים.

כפי שפורסם ב"גלובס" באחרונה, על פי דיווחים באתרי התקשורת הכלכלית בעולם, שעד כה לא אושרו רשמית על ידי פייסבוק, החברה עובדת כבר יותר מחצי שנה על פיתוחו של מטבע דיגיטלי "יציב" (stablecoin), שיהיה צמוד לסל מטבעות פיאט (מטבעות ריבוניים, כמו דולר או אירו), וצפוי להיקרא בשם Libra. הדיווחים מציינים כי פייסבוק, בראשותו של המנכ"ל והמייסד השותף מארק צוקרברג, סיכמה על שיתוף-פעולה עם יותר מ-20 חברות וארגונים, שיקימו יחד עמה קונסורציום לפיקוח על פרויקט ליברה.

"אנו סבורים כי זאת עשויה להיות אחת היוזמות החשובות ביותר בתולדות פייסבוק, שתאומץ על ידי משתמשים חדשים ותגדיל את זרם ההכנסות שלה", כתבו בשבוע שעבר אנליסטים מבנק ההשקעות הקנדי RBC. בבנק העניקו לפייסבוק המלצת outperform עם מחיר יעד של 250 דולר למניה. מניית פייסבוק זינקה אתמול ביותר מ-4%ֿ, ובסוף יום המסחר בנאסד"ק היה שערה 189.01 דולר.

החיזוק שמקבל באחרונה שוק המטבעות הדיגיטליים, מגיע כנראה במידה רבה מהמשקיעים המוסדיים. ניקולאוס פאניג׳ירצוגלו, אנליסט של בנק ההשקעות האמריקאי ג׳יי.פי. מורגן, אמר אתמול לרשת "בלומברג" כי הוא סבור שהשוק המוסדי מבין היטב את החשיבות של החוזים העתידיים על הביטקוין, בעיקר על רקע ההטיה כלפי מעלה של מחזורי המסחר בביטקוין, כפי שהם מוצגים על ידי בורסות הקריפטו בעולם. מאז שחברת ניהול השקעות הקריפטו Bitwise פרסמה דוח מקיף, לפני כשלושה חודשים, שלפיו כמעט 95% מכלל מחזורי המסחר המדווחים בשוק הביטקוין עשויים להיות מזויפים, התחילו מחזורי המסחר של החוזים העתידיים על הביטקוין, הנסחרים בבורסות למסחר בנגזרים כמו CME בשיקגו, להראות תמונת מצב של שוק שורי.

באתר "בלומברג" ציין בסוף השבוע שעבר האנליסט אהרון בראון כי הביטקוין כבר ידע בעבר תקופות גאות כאלה, אבל אחריהן באו נפילות כואבות. ממחיר כמעט אפסי בתחילת דרכו בשנת 2009 עלה הביטקוין עד לכ-150 דולר בתחילת 2013. בהמשך צנח מחירו ב-60%, אבל בסוף אותה שנה זינק לראשונה מעל ל-1,000 דולר. בינואר 2015 נפל שער הביטקוין אל מתחת ל-200 דולר, אבל באותה שנה הכפיל את ערכו ועלה בסופה ליותר מ-400 דולר. בדצמבר 2017 זינק הביטקוין לשיא של כל הזמנים, כששערו טיפס מעל ל-20 אלף דולר. ואולם, ב-2018 איבד הביטקוין יותר מ-70% מערכו, וירד עד לכ-3,200 דולר בדצמבר האחרון.