קנאביס עטוף עלי גפן: איזה מוצר ישווק בעצם הזמר המפורסם?

הבאזז סביב תעשיית הקנאביס המקומית מסרב לדעוך ומושך עוד ועוד סלבס מתחומי עיסוק מגוונים – ולעתים די בשמו של מי מהם כדי להזניק את שווי המניות • האחרון שבהם הוא אביב גפן, שחובר לחברת אינטליקנה • "הקנאביס הרפואי כאן כדי להישאר", מסר גפן. האם הוא צודק? • פרשנות

אביב גפן / צילום: רונן פדידה
אביב גפן / צילום: רונן פדידה

דומה שלא עובר יום ללא כותרת המבשרת על הצטרפותו של גנרל בדימוס/ראש ממשלה לשעבר/ נדל"ניסט/הייטקיסט/תעשיין/כוכב ספורט או בידור - לאחת מחברות הקנאביס הנסחרות בבורסה של תל-אביב. הבאזז סביב תעשיית הקנאביס המקומית מסרב לדעוך ומושך עוד ועוד סלבס מתחומי עיסוק מגוונים.

כשאומרים "תעשייה", חשוב לזכור, הכוונה היא לכ-20 חברות קנאביס בורסאיות, שלרובן פעילות דלה עד לא קיימת (במונחי הכנסות ורווח), שהמודל העסקי שלהן לא ברור, ושמניותיהן עולות ויורדות בפראות, בדרך-כלל ללא קשר נראה לעין לעסקיהן. בקיצור, סממנים של בועה.

אבל בועה או לא, כולם נוהים אחר ההייפ והפוטנציאל שמנבאים לתחום. כשנשאל לאחרונה אייל רביד, בעלי רשת המזון ויקטורי, מדוע החליט להשקיע מכספה של הרשת בחווה לגידול קנאביס, הוא השיב: "כשראיתי שזה מרוויח פי חמישה ממה שהתחום שאני עוסק בו מרוויח, הבנתי שאנחנו צריכים להיות שם... אנחנו לא הולכים ללמוד חקלאות, אם זאת השאלה. מבחינתי זו השקעה: קנאביס זה עולם שאני רואה בו רווח".

הבוקר (ג') התבשר שוק ההון על "טרמפיסט" חדש שקופץ על עגלת הקנאביס העמוסה - הזמר אביב גפן. חברת אינטליקנה, שלפי הודעתה לתקשורת בונה ושותפה במספר חוות קנאביס רפואי בארץ ומקדמת פעילות קנאביס רפואי גם בתאילנד ובפורטוגל, מינתה את הזמר הפופולרי כ"יועץ שיווקי, תדמיתי ומיתוגי". לפי הדיווח לבורסה, "אביב ישתתף בישיבות פיתוח עסקי של החברה, יפעל לקידום החברה ומוצריה באמצעי המדיה השונים ויעניק לה שירותי פרסום". 

גפן מצדו מסר כי "באופן טבעי נפגשו איתי הרבה חברות קנאביס... אני מצטרף למהפכה של תחום הקנאביס הרפואי שסוחפת אחריה את כולם - מטופלים, רגולטורים, פוליטיקאים, ענקי השקעות וכמובן את חברות התרופות. הקנאביס הרפואי כאן כדי להישאר...". 

אפשר להבין את התלהבותו של גפן, אשר יתוגמל - ממש כמו ראשי הממשלה לשעבר אהוד ברק ואהוד אולמרט לפניו - באופציות למניות חברת הקנאביס שלה ייתן את שירותיו, כשבנוסף תישא אינטלינקה בהוצאות ובעלויות הקשורות בשירותי הפרסום שלו. 

מעבר לכך, ייתכן שגפן צודק בדבריו. מהפכת הקנאביס הרפואי נמצאת הרי בתחילתה. מדובר בביזנס אמיתי, עם שוק עולמי ענק ומוצר אמיתי. אשר לתעשיית הקנאביס הישראלית הקטנה - אי-אפשר לפסול לחלוטין את הישגיה בכל הקשור לניסיון ולידע שנצברו בשנים האחרונות, ואת התדמית החיובית של התוצרת הישראלית בעולם, שהושגה בזכות פיתוחים בתחומי החקלאות והביוטק, והשילובים ביניהם.

אבל - וזה אבל גדול - פעילות הקנאביס המקומית חנוקה כיום בגלל החסימה הרגולטורית על יצוא, המהווה את עיקר הפוטנציאל של החברות הפועלות בשוק זה, אשר ממנו נגזר שוויין. אבל השוק הישראלי קטן, ולכן אי-אפשר להעריך לאן החברות הללו יוכלו באמת להגיע, ומי מהן, אם בכלל, תזכה להצלחה עסקית בקנה-מידה עולמי שתצדיק את שוויה.

ובאין מאפיין עסקי או יתרון תחרותי בולט, המבדיל חברת קנאביס אחת מרעותה, עסוקות החברות הללו בגיוס אינטנסיבי של סלבס בעלי ניסיון עשיר בתחומים של ביטחון המדינה, שלטון החוק, השקעות נדל"ן או טכנולוגיה, ולעתים די בשמו של מי מהם כדי להזניק את שווי המניות.

אביב גפן הוא כנראה דוגמה מצוינת לכך, כמי שאמור לשמש פרזנטור של אינטילקנה, כמו היה זה משקה תוסס או פריט אופנה, כשבעצם מדובר במוצר לשימוש רפואי (שעדיין לא קיים). אז מה בדיוק מקדם גפן? אולי את ההשקעה במניית החברה.