כלל ביטוח, מנורה מבטחים והליוס משקיעות יחדיו 130 מיליון אירו בפרויקט סולארי בספרד

השותפות תשקיע עד 55 מיליון אירו, ויתרת הסכום לפרויקט תתקבל במסגרת מימון בנקאי מבנקים אירופיים • הפרויקט כולל הקמה, מימון, תפעול ותחזוקה של שלושה מתקנים סולאריים בקיבולת של כ-146 מגהוואט במזרח ספרד

מתקין פאנלים סולאריים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מתקין פאנלים סולאריים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

קבוצות כלל ביטוח ומנורה מבטחים חוברות לקרן הליוס ומקימות יחדיו שותפות לרכישה בהיקף כולל של יותר מחצי מיליארד שקל של החזקות בפרויקט הסולארי Bonete בספרד. כך נודע ל"גלובס".

הפרויקט כולל הקמה, מימון, תפעול ותחזוקה של שלושה מתקנים סולאריים בקיבולת של כ-146 מגהוואט במזרח ספרד. השותף הכללי של קרן הליוס ישמש כשותף המנהל של השותפות והפעילות בספרד. במסגרת מכרז שערכה ממשלת ספרד מובטח לפרויקט תעריף חשמל מינימלי לתקופה בת 25 שנה.

הפרויקט נרכש ברכישה ממונפת על ידי השותפות מידי קבוצת Cobra - קבלן ההקמה והתפעול, בסכום כולל של כ-130 מיליון אירו (כ-525 מיליון שקל). עוד נודע כי מתוך הסכום הכולל כאמור, תשקיע השותפות של כלל ביטוח של מנורה מבטחים ושל קרן הליוס סכום של עד 55 מיליון אירו (כ-220 מיליון שקל). יתרת הסכום לפרויקט תתקבל במסגרת מימון בנקאי מבנקים אירופיים.

כלל ביטוח, שאת השקעותיה מנהל יוסי דורי, היא בעלת המניות הראשית בשותפות כשהיא תעמיד 49% מהמימון (תשקיע כ-27 מיליון אירו) בעוד שמנורה מבטחים תעמיד כ-35% מהמימון (כ-19 מיליון אירו) ואילו קרן הליוס תעמיד את היתרה - 16% (תשקיע כ-9 מיליון אירו). לגבי קרן הליוס נציין כי מדובר בכספים של קרן הליוס 3.

בכלל ביטוח, במנורה מבטחים ובהליוס אישרו את האמור. מטעמו של דורי, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת ההשקעות בכלל ביטוח, נמסר כי "ההשקעה בפרויקט הסולארי Bonete בספרד, בשיתוף עם קרן הליוס, המתמחה בהשקעה לטווח ארוך במתקני אנרגיה, מהווה המשך ישיר לאסטרטגיה ארוכת הטווח של כלל ביטוח ופיננסים הדוגלת בהגדלת ההשקעה בפרויקטים מניבים של תשתיות באקויטי לצד שותפים מקצועיים".

מי שמוביל את העסקה מטעם השותף המנהל הליוס הוא ארז גיסין שאמר כי "עסקה זו היא מהגדולות שבוצעו בספרד בתחום האנרגיה המתחדשת בשנים האחרונות, מבססת את נוכחותה של קרן הליוס כאחד השחקנים הצומחים בשוק זה באירופה, ותשמש תשתית לפיתוח עסקאות נוספות בספרד". הליוס הוקמה ב-2010 על ידי ארז גיסין ונמרוד גור והיא מתמקדת בפרויקטי אנרגיה מתחדשת בישראל ובאירופה, בפרט בתחומי האנרגיה הסולארית, רוח והמרת אשפה לאנרגיה. הליוס מנהלת נכסים בהיקף שגבוה מ-400 מיליון אירו, בהספק הגדול מ-250 מגהוואט בישראל, באיטליה, בפולין, באנגליה, בהולנד וכעת גם בספרד. בעבר היא חברה למוסדיים נוספים בעסקאות מעין אלה, כמו הפניקס ומיטב דש.

את כלל ומנורה ייצגו בעסקה עו"ד אלון זיו ועו"ד אריאל שפר ממשרד שבלת ושות' ואת הליוס ייצג עו"ד גלעד וינקלר ממשרד פישר בכר חן ושות'. היועץ הפיננסי בעסקה הוא בטא פייננס שבניהול שגיא בן סימון. יועצי המס בעסקה הם ארנסט אנד יאנג ישראל.