טראמפ במסר לאיראן: "אני לא מחפש מלחמה"

לאחר שמפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה התגאה בהפלת המל"ט האמריקני והזהיר כי גם נושאת מטוסים אמריקנית נמצאת בטווח הנשק המדויק, אמר טראמפ לרשת NBC שאינו מחפש מלחמה עם איראן, אך הזהיר כי אם יהיה עימות - הוא יוביל להרס שלא נראה מעולם

הנשיא דונלד טראמפ/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הנשיא דונלד טראמפ/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שבת) בריאיון ל-NBC כי הוא "לא מחפש מלחמה עם איראן", אך הזהיר כי אם יהיה עימות הוא יוביל להרס. דבריו נאמרו בצל דברים שאמר אמש בכיר במשמרות המהפכה של איראן, לפיהם בסיסים של צבא ארצות הברית המצויים באזור המפרץ וכן נושאת מטוסים אמריקנית נמצאים בטווח של טילים איראניים מדויקים.

"הכוחות האמריקניים באזור היו איום, אך כעת הם מהווים הזדמנות עבור איראן", אמר אמיר עלי חאג'יזאדה, מפקד זרוע האוויר של משמרות המהפכה. לדבריו, "האמריקנים לא מדברים על מלחמה עם איראן בגלל שהם יודעים עד כמה הם פגיעים".

מוקדם יותר אתמול, אמר חאג'יזאדה כי טהראן הזהירה את צבא ארצות הברית כמה פעמים לפני שהחליטה לשגר את הטיל שיירט את המל"ט. סוכנות הידיעות "תסנים" ציטטה את הגנרל שאמר כי לצד המל"ט טס מעל שמי איראן גם מטוס אמריקני מסוג P-8 ועליו 35 נוסעים. לדבריו, "המטוס נכנס לתוך השטח האווירי של איראן והיינו יכולים להפיל גם אותו, אך לא עשינו זאת".

טראמפ אישר את הדיווחים לפיהם לאחר הפלת המל"ט אישר תקיפה באיראן וברגע האחרון חזר בו, מפני ש"150 בני אדם היו מתים כתוצאה מכך". הנשיא הסביר בחשבון הטוויטר שלו כי "עשר דקות לפני התקיפה עצרתי אותה, כי הייתה לא פרופורציונלית להפלת מטוס לא מאויש. אני לא ממהר, הצבא שלנו מוכן וללא ספק הטוב בעולם". לדבריו, הצבא האמריקני תוכנן לתקוף שלושה יעדים שונים.

טראמפ אמר אמש בריאיון כי "בשום שלב לא היו מטוסים שלנו באוויר". יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, טענה כי היא לא עודכנה מראש על ההכנות לתקיפה אפשרית נגד איראן. בתוך כך, גורם רשמי בממשל האמריקני הכחיש את הדיווח לפיו טראמפ העביר מסר לאיראן דרך עומאן כי "תקיפה היא צורך הכרחי, אך עלינו לדבר". לדברי הגורם, "זהו שקר מוחלט ותעמולה איראנית".

טראמפ הוסיף כי בעקבות הפלת המל"ט הטיל אמש סנקציות נוספות על איראן והדגיש כי: "איראן לעולם לא תוכל להשיג נשק גרעיני". הוא אמר כי הסנקציות משפיעות, אך לא פירט יותר מכך.

טראמפ אירח אתמול בבית הלבן את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ושוחח עמו על המתיחות במפרץ. "שני המנהיגים דנו בתפקידה המשמעותי של ערב הסעודית בשמירה על היציבות במזרח התיכון ובשוק הנפט העולמי", נמסר מהבית הלבן. טראמפ ובן סלמאן דנו גם "באיום שמציב המשטר האיראני בהתנהלותו המסוכנת".

לצד דברים אלו, שלושה גורמים צבאיים בעיראק דיווחו היום שצבא ארצות הברית מתכנן לפנות במיידית כ-400 עובדי חברות קבלן צבאיות מבסיסים אמריקניים בעיראק. לפי הגורמים, סיבת הפינוי היא "איומים ביטחוניים אפשריים".

לפי הדיווח בניו יורק טיימס, שהתבסס על גורמים שהיו מעורים בנושא, בסביבות השעה 19:00 ביום חמישי גורמי צבא ודיפלומטיים ציפו לתקיפה אמריקנית לאחר שיחות אינטנסיביות ודיונים בבית הלבן במסגרת תדרוך שעברו בכירי הממשל. גורמים רשמיים המעורבים בדיונים אמרו כי הנשיא תחילה אישר לתקוף כמה מטרות איראניות, כגון מכ"מים וסוללות טילים. בכיר נוסף בממשל אמר כי השלבים המוקדמים של המבצע היו כבר בעיצומם, אך אז הוא בוטל. המטוסים היו באוויר, והספינות היו במיקום התקיפה, אבל לא נורו טילים ברגע האמת, אמר.

עוד דווח כי התקיפה אמורה הייתה להתרחש עם שחר כדי לצמצמם את כמות האבדות בצד האיראני. עם זאת, עדיין לא ברור אם התקיפה תתקיים בעתיד. במידע שפורסם בעיתון לא צוין אם הסיבה לביטול התקיפה הייתה שינוי דעתו של טראמפ או עקב גורמים חיצוניים הקשורים לקשיים לוגיסטיים או אסטרטגיים. גורם אמריקני אמר לוול סטריט ג'ורנל כי לא נשללה האפשרות להגיב צבאית נגד טהראן על הפלת המל"ט.

ביום חמישי אמר טראמפ כי איראן "עשתה טעות קשה", ואולם הוא הוסיף במה שנראה כניסיון להרגיע את הרוחות: "ייתכן שהירי לעבר המל"ט הוא טעות שנעשתה בידי גנרל איראני או מישהו אחר. קשה לי להאמין שזה מכוון". היום פרסמה הטלוויזיה האיראנית תמונות משרידי מל"ט הריגול, שעלותו כ-176 מיליון דולר.

ביממה האחרונה הזהירו מנהיגים בעולם מפני הידרדרות לעימות צבאי באזור, שמהווה נתיב אסטרטגי לאספקת הנפט העולמית. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר אתמול כי מלחמה בין שתי המדינות תהיה "קטסטרופה עם השלכות שאותן לא ניתן לחזות". היום אמר סגן החוץ של רוסיה כי ארצות הברית "דוחפת את איראן" אל סף מלחמה. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר בתגובה כי "יש לי רק המלצה חשובה אחת: עצבים מברזל".