עסקה של 40 מיליון אירו לחברה בת של רפאל: תמכור טילים לאסטוניה

אירו-ספייק תספק טילים נגד טנקים שפותחו על ידי רפאל • המשלוח הראשון יסופק לצבא האסטוני בתחילת 2020 • בתוך כך, ברפאל ממתינים להכרעה שאמורה להתקבל בהודו בנוגע לביצוע עסקה בהיקף של יותר מחצי מיליארד דולר

חייל צה"ל נושא טיל "ספייק" נגד טנקים מתוצרת רפאל / צילום: רפאל
חייל צה"ל נושא טיל "ספייק" נגד טנקים מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

אירו-ספייק, חברת הבת המשותפת לרפאל מערכות לחימה ולרינמטל הגרמנית, תספק טילים נגד טנקים מסוג ספייק לצבא היבשה של אסטוניה. מדובר בטילים שפותחו על ידי רפאל, והחברה שהיא הקימה ביחד עם רינמטל פועלת לשיווקם במדינות אירופה.

היקף העסקה הוא 40 מיליון אירו ומשלוח ראשון של טילים יסופק לצבא האסטוני בתחילת שנת 2020. ההסכם נחתם בימים האחרונים בין גוף הרכש הממשלתי באסטוניה לבין אירו-ספייק. מדובר בהסכם מסגרת לתקופה של כ-7 שנים והוא כולל סעיף שלפיו ניתן יהיה להרחיב את רכש הטילים הישראליים בהתאם לצרכים המבצעיים של הצבא האסטוני. גורמים ביטחוניים בישראל אישרו ל"גלובס" את הידיעה.

בתוך כך, ברפאל ממתינים להכרעה שאמורה להתקבל בהודו בנוגע לביצוע עסקה בהיקף של יותר מחצי מיליארד דולר לאספקת טילי ספייק. זאת, כשברקע וויכוח בין צבא היבשה של הודו, שמבקש לקיים את ההצטיידות המתוכננת בטילים הישראליים לבין גוף המחקר והפיתוח ההודי שמנסה להוביל תכנית הצטיידות בטיל נגד טנקים מפיתוח מקומי שאמור להיות זול יותר.

בעוד שבישראל ממתינים להכרעה בנושא, על פי דיווח בהודו הממשלה ההודית החליטה להצטייד בטילים המקומיים - על חשבון ההצטיידות בטילים של רפאל. אלא שגורם ביטחוני ישראלי טען מנגד כי לא ידוע על החלטה כלשהי שהתקבלה בהודו בנושא.