היועץ לביטחון לאומי הרוסי: צריך לזכור את האינטרסים של כוחות אחרים באזור

בירושלים החל הבוקר מפגש פסגה בין שלושה יועצים לבטחון לאומי של ארה"ב, רוסיה וישראל • נתניהו: "המטרה של הוצאת הכוחות הזרים מסוריה תועיל לשלוש המדינות וגם לסוריה" • היועץ לביטחון לאומי האמריקני: "איראן היא מקור של תוקפנות שמסייע ומממן ארגוני טרור"

בנימין נתניהו ויועצי הבטחון של ארה"ב, ישראל ורוסיה / צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין נתניהו ויועצי הבטחון של ארה"ב, ישראל ורוסיה / צילום: קובי גדעון, לע"מ

בירושלים החל הבוקר (ג') מפגש פסגה בין שלושה יועצים לביטחון לאומי של ארה"ב, רוסיה וישראל. נתניהו נפגש עם השלושה בפתח פגישתם במלון אוריינט והזכיר את האיומים על מדינת ישראל.

נתניהו אמר שישראל מעוניינת בכך שלא יהיו כוחות זרים בתוך שטח סוריה, כמו האיומים והירי על ישראל במהלך השנים האחרונות. ישראל פעלה נגד הכוחות האיראניים בתוך סוריה באופן חופשי יחסית עד לאירוע הפלת המטוס הרוסי אילושיין בספטמבר 2018, תקרית קשה שבה נהרגו 15 אנשי צוות רוסי. התחקיר הישראלי העלה שאש נ"מ סורית שניסתה לפגוע במטוס ישראלי, היא זו שגרמה להפלת המטוס הרוסי. אותו האירוע חייב תיאום מוקפד יותר בין כל הצדדים.

ברקע עומד גם המתח הגובר בין ארה"ב לאיראן עם הירי על המיכליות והפלת המל"ט האמריקאי לפני כשבוע, אירועים אשר לאחריהם תכנן הנשיא טראמפ לתקוף את איראן, אך ביטל את התקיפה ברגע האחרון.

נתניהו אמר היום שישראל רוצה שלא יהיו כוחות זרים בתוך סוריה: "אנחנו חושבים שיש דרך להשיג את המטרה המשותפת. המטרה של הוצאת הכוחות הזרים מסוריה תועיל לשלוש המדינות וגם לסוריה. נדון איך להגיע לזה. וישראל מקווה שזה יסייע למטרה המשותפת להגיע לשלום וביטחון".

אולם היועץ לביטחון לאומי הרוסי, ניקולאי פטרושב, ראש הקג"ב לשעבר ומי שהוא קרוב מאוד לנשיא פוטין, אמר שיש גם אינטרסים של כוחות אחרים באזור: "אני תומך בדברים של נתניהו להגיע לשלום ולביטחון בסוריה. צריך להגיע על פי ההגדרות הבינלאומיות לריבונות סורית, וכך צריכים לפעול. רוסיה נלחמה בדאעש, מודעת לדאגת ישראל ואנו מקווים שהאיומים יוסרו כך שישראל תהיה בטוחה, זה חשוב לנו. אבל גם צריך לזכור אינטרסים של כוחות אחרים באזור - שאם נתעלם מהם לא נגיע לתוצאות".

משמעות דבריו היא זכותם של הסורים להזמין לתוך שטח המדינה כוחות זרים, לרבות איראנים.

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת אמר בפתח המפגש שכולם מעוניינים בשלום ושלווה באיזור, "אבל לא ניתן יהיה לעשות זאת בלי לרסן את איראן. המפגש הוא פתח לאופטימיות שנוכל לגבש הסכמות על היעדים".

היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ון בולטון ציין כי המפגש נערך במועד קריטי מבחינת איראן: "אנחנו רואים באיראן מקור של תוקפנות שמסייע ומממן ארגוני טרור. דיפלומטים אמריקנים מחפשים דרך לשלום, אבל איראן שותקת. אין שום ראיות שאיראן החליטה שלא לשאוף לנשק גרעיני, והיא מאיימת לחרוג ממכסת האורניום המועשר באיכות נמוכה עד סוף השבוע. הנשיא טראמפ הטיל אמש סנקציות חדשות על איראן ופתח פתח לשיחות. כל מה שאיראן צריכה לעשות היא לצעוד בפתח הדלת".