יוסי מימן נחקר בשגרירות פרו בת"א: "הסכום שהפקידו בחשבונות שלי היה שוחד"

עפ"י דיווחים בפרו, איש העסקים הישראלי יוסי מימן, המשמש גם כעד מדינה של פרו בפרשת החדשות נגד הנשיא לשעבר אלחנדרו טולדו, נחקר בשגרירות פרו בת"א ע"י אנשי התביעה הפרואנית, והצהיר: "כמעט 35 מיליון הדולר שהפקידה החברה הברזילאית שזכתה במכרזי תשתית בדרום אמריקה בחשבונות בנק שלי, היה שוחד עבור טולדו"

יוסי מימן / צילום: תמר מצפי
יוסי מימן / צילום: תמר מצפי

העיתונות בפרו דיווחה אתמול כי איש העסקים הישראלי יוסי מימן, המשמש גם כעד מדינה של פרו בפרשת החדשות נגד הנשיא לשעבר אלחנדרו טולדו, נחקר בשגרירות פרו בתל-אביב על ידי אנשי התביעה הפרואנית, והצהיר בפניהם כי "סכום של כמעט 35 מיליון הדולר שהפקידה חברת אודברכט (החברה הברזילאית שזכתה כך במכרזי תשתית ברחבי דרום אמריקה) בחשבונות בנק שלי, היה שוחד עבור טולדו". אחד העיתונים הגדיר את העדות כמה שהטביע סופית את טולדו.

עורך הדין של טולדו, רוברטו סו ריבנדיינרה (Rivadenyera), שלח לפני יומיים (ב-25 ביוני) מכתב לשר החוץ ישראל כץ ובו הוא מוחה נמרצות על "השימוש בטריטוריה ישראלית" כדי לפגוע בזכותו של טולדו להגן על עצמו. לדבריו, לצוות ההגנה של טולדו נודע במקרה, דרך הטלוויזיה הפרואנית, לפני ימים אחדים, כי שוב מגיעה משלחת מטעם התביעה הפרואנית (כפי שנעשה בעבר לצורך חתימת הסכמי עד המדינה עם מימן) לישראל כדי לחקור את יוסי מימן.

לטענת עורך הדין, השימוש בשטח השגרירות כמקום לגביית עדות כזאת מנוגד לאמנת וינה בדבר יחסים קונסולריים. עוד הוא כותב כי ביקשו, באמצעות אי-מייל, להשתתף בחקירה וכך לבצע חקירה נגדית, אולם נאמר להם ש"אין מקום". ריבנדיינרה ביקש את התערבותה של ממשלת ישראל, בעיקר בעניין נוכחות בדרך זו או אחרת של צוות ההגנה בחקירות כאלה (כנראה הכוונה לנוכחות פיסית או דרך וידאו קונפרנס).

העדות הנוכחית היא כנראה פרי הסכם שיתוף פעולה בין מימן לבין התביעה הפרואנית, שנחתם במרץ השנה ושמהווה המשך להסכם עד המדינה עליו חתם כבר באוגוסט 2017. עבור טולדו, שמתגורר בארצות-הברית, העדויות של מימן הן קריטיות שכן אולי יהוו את הטיעון הניצח שחסר בבקשת ההסגרה שלו מארצות-הברית לפרו. במרץ השנה, עם או בלי קשר לחתימת ההסכם הנוסף של מימן, נעצר בארצות-הברית בגין שכרות בפומבי. טולדו ועורכי דינו טוענים חזור וטעון כי התביעות נגדו הן רדיפה פוליטית מצד השלטונות בפרו.

טולדו, שכיהן כנשיא פרו בשנים 2001-2006, ומימן שגדל בפרו ומכונה שם "איש עסקים ישראלי-פרואני", היו חברים טובים. מימן אף היה זה שהכיר לטולדו את אשתו, הישראלית-בלגית אליאנה קרפ. במסגרת הסכם עד המדינה, התחייב מימן להעיד בשלוש פרשות. הגדולה שבהן היא פרשת שוחד שאפשרה לחברת התשתיות הברזילאית אודברכט לזכות במכרז לבניית מערכת כבישים מהירים בין ברזיל לפרו. הפרשה נחשפה לאחר שעד מדינה אחר, מי שהיה מנהל הפעילות של אודברכט בפרו, סיפר על פגישה רבת משתתפים בבית מלון בריו דה ז'נירו, שבה התמקחו איתו ועם נציגים נוספים של אודברכט מימן ואחרים על סכום השוחד. הם דרשו כ-30 מיליון דולר, ובסופו של דבר סוכם על כ-20 מיליון דולר. מימן, על פי החשד, היה גם הצינור שדרכו הועברו לטולדו 11 מיליון דולר מהכספים האלה.

פרשה אחרת קשורה לחברת תשתית ברזילאית אחרת, קמרגו קורראה, שגם היא סללה את דרכה למכרז לסלילת אוטוסטראדה בדרך של שוחד. התביעה בפרו גילתה העברה בנקאית של 91,667 דולר מחשבון של חברת טרייד סנטר פייננשל לחשבון של חברת טריילברידג' בסיטיבנק בלונדון. לאחר בדיקה, התברר שטרייד סנטר פייננשל שייכת לקמרגו קורראה ואילו טריילברידג' היא חברה של מימן. הכסף הזה, כך על פי חשד התביעה בפרו, הוא חלק מכספי שוחד ששילמה החברה הברזילאית לנשיא טולדו. גם על כך התחייב מימן להעיד.

הפרשה השלישית נודעה בשם "אקו-טבע", והיא עוסקת ברכישת בית מגורים יוקרתי ומשרדים בעיר הבירה לימה, על ידי חמותו של טולדו, אווה פרננבורג.

הכסף לרכישת הנכסים הללו הועבר לרוכשת משתי חברות בקוסטה ריקה ובפנמה, ובעיקר מחברה בשם אקו-טבע. נמצא ששתי החברות קשורות למימן, וטולדו טען בשעתו ש"אלה עסקים בין יוסי מימן לחותנת שלי".

במסגרת ההסכם שחתם מימן, הוא התחייב להתייצב מדי 60 יום בשגרירות פרו בתל-אביב, ואילו שלטונות פרו מצדם התחייבו לפנות לאינטרפול לבטל את הצו לתפיסתו שהוציאו בשעתו.

מיוסי מימן לא נמסרה תגובה לפי שעה.