השווקים יחגגו את הסכמות הסחר שהושגו בין טראמפ לנשיא סין, אבל כמה זמן זה יחזיק מעמד?

נראה כי הוסרה עננה אחת מעל הכלכלה העולמית כשטראמפ ועמיתו הסיני הסכימו על הפסקת אש במלחמת הסחר • מגזרי הטכנולוגיה והחקלאות יהיו הנהנים העיקריים מההחלטות שהתקבלו בפסגת G20 ביפן, אך אי הוודאות לא תיעלם ותמשיך להשפיע על הצמיחה העולמית • פרשנות

דונלד טראמפ, שי גינפינג / צילום: רויטרס  kevin lamarque
דונלד טראמפ, שי גינפינג / צילום: רויטרס kevin lamarque

טראמפ ועמיתו הסיני הסכימו להפסקת אש במלחמת הסחר, שתכלול הסרת כמה מהמגבלות על יכולתה של ענקית הטלקום הסינית וואווי לקנות ציוד היי-טק בארה"ב. בכך הוסרה עננה אחת מעל הכלכלה העולמית.

הפסקת האש כוללת גם הסכמה של ארה"ב להימנע מהטלת מכסים נוספים על מוצרים סיניים לזמן בלתי מוגבל. בתמורה, סין תחזור לקנות כמויות גדולות של סחורות חקלאיות מארה"ב, לפי טראמפ.

עד ששני המנהיגים ישבו לארוחת הצהריים שנמשכה 80 דקות בשבת בשולי כנס אוסקה של מנהיגי מדינות 20G, ארה"ב עמדה להטיל מכסים נוספים על סחורות סיניות בשווי 325 מיליארד דולר בשנה, שעליהן עדיין לא הוטל מכס של 25%.

נראה כי חגיגות 4 ביולי בארה"ב מגיעות השנה מוקדם מהרגיל לשוקי ההון.

כמה נכסים, כמו מניות טכנולוגיה וסחורות חקלאיות, צפויים להגיב בחיוב לשיחות הסחר, אבל השווקים כנראה לא יחושו התרוממות רוח כזו בעוד כמה ימים או שבועות, כאשר המשקיעים ינתחו את ההשלכות לטווח הארוך של השיחות באוסקה.

הנהנות הכמעט ודאיות מפסגת שני הנשיאים, דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג, יהיו חברות טק בעלות חשיפה ישירה או עקיפה לענקית הטלקום הסינית וואווי, לאחר שטראמפ אמר אחרי הפגישה שחברות אמריקאיות יוכלו למכור לה ציוד ש"אין לו בעיה גדולה מבחינת ביטחון לאומי".

רגל נוספת של העסקה שהושגה באוסקה היא מסחר חקלאי. טראמפ כאמור הודיע שהסינים הסכימו לקנות "כמויות עצומות של מזון" ו"אנחנו ניתן להם רשימה". משרד החקלאות האמריקאי ציין שסין ביצעה רכישה מאסיבית של פולי סויה יום לפני הפגישה.

שוק המניות הכללי צפוי לעלות על רקע התוצאה החיובית יחסית של השיחות, אבל השאלה היא אם העליות הללו יחזיקו מעמד. שוקי המניות בארה"ב סגרו חודש יוני שהיה הטוב ביותר עבורם ב-60 השנים האחרונות, ומחצית שנה שהייתה הטובה ביותר זה 20 שנה. הרקע היה הציפיות לכך שהפדרל ריזרב יבוא לעזרת השווקים בקיצוץ ריביות. יוני החל בדוח תעסוקה חלש מהצפוי, שיחד עם החששות ממלחמת הסחר וכמה דוחות חלשים מהמגזר היצרני, הפך קיצוץ ריבית ביולי לתרחיש כמעט ודאי בהתבסס על הימורי החוזים העתידים.

אבל יכול להיות שהזנב הוא זה שמכשכש בכלב - השווקים כנראה קשובים יותר לתחזית הריבית ופחות לסיבות לה. גם אחרי הרגיעה בשיחות הסחר באוסקה, יידרש עדיין דוח תעסוקה חזק מאוד ליוני כדי לגרום לבנק המרכזי לוותר על הפחתת ריבית ביולי. הפחתת מתחי הסחר עלולה, עם זאת, להנמיך את הסיכוי להורדת ריבית נוספת בהמשך 2019.

אי אפשר לייחס לאי הוודאות בכלכלת סין את כל סימני החולשה במגזר היצרני בארה"ב. ההאטה במגזר הזה היא אמיתית זה זמן מה. עקומת התשואה ההפוכה של האג"ח בחודשים האחרונים מבשרת בדרך כלל מיתון, ולא רק חשש מבעיה או משיבוש אחד באופק הכלכלי.

אפילו מניות הטכנולוגיה והסחורות החקלאיות עלולות לחזור לרדת. מדד מניות המוליכים-למחצה של פילדלפיה עלה השנה בכ-28% למרות הבעיות של וואוויי ועל רקע חדשות מעורבות כמו חולשה בביקוש למוקדי נתונים. בטווח הארוך, איומי ארה"ב לשתק חברות ציוד טלקום כמו ZTE ווואוויי נתנו לסין תמריץ חזק לייצר בעצמה טכנולוגיות מפתח, מה שיפגע בעסקים של חברות טק מארה"ב.

חברות ציוד ושירות חקלאי יקדמו בברכה את ההפוגה עם סין, אבל כוח הקנייה של החקלאים בארה"ב נפגע לאחרונה מבעיות אחרות, כמו שיטפונות. סחורות חקלאיות הן בנות חליפין, כלומר אם הסינים יגדילו את קניותיהם בארה"ב, הביקוש העולמי לסחורות הללו לא יגדל. להיפך, מגפת שפעת החזירים הנוכחית בסין מבשרת דווקא ירידה בביקוש לתירס ולפולי סויה.

ולבסוף, המכסים על מוצרים סיניים בשווי רבע טריליון דולר בשנה נשארו בעינם, והמכסים על עוד 325 מיליארד דולר לא הוסרו מהשולחן. הבעיות היסודיות ביותר, כמו הגנה על קניין רוחני אמריקני, נשארו לא פתורות. זה אומר שהחיכוכים הקיימים והאי ודאות הכללית ימשיכו לתפקד כמו גרגרי חול בגלגלי הצמיחה העולמית.