אפל נפרדת ממי שעמד מאחורי העיצובים שלה ב-27 השנים האחרונות: האם תמציא עצמה מחדש בלעדיו?

התרומה של סמנכ"ל העיצב ג'ונתן אייב ליצירת העיצובים המוקפדים של אפל ותחייתה מחדש סיפקו לו כינויים כמו "משורר" ו"כריסטיאן דיור של עולם העיצוב התעשייתי" • בסוף השבוע הודיע אייב על עזיבתו, ואנליסטים בעולם התקשו לנתח את ההשפעה של המהלך על עתידה של ענקית הטכנולוגיה

ג'ונתן (ג'וני) אייב /צילום: רויטרס Stephen Lam
ג'ונתן (ג'וני) אייב /צילום: רויטרס Stephen Lam

ענקית הטכנולוגיה אפל, החברה הראשונה אי פעם שהגיעה לשווי של טריליון דולר, ידועה כחברה בעלת מכשירים ותוכנות עם עיצוב מוקפד, תשומת לב לפרטים ומראה שמבדל אותם מהמתחרים. את המיתוג הזה היא חייבת בעיקר לג'ונתן (ג'וני) אייב, סמנכ"ל העיצוב של אפל והמעצב התעשייתי המוכר ביותר בעולם, שחלק מעיצוביו אף מוצגים במוזיאונים.

אייב, שהודיע בסוף השבוע על עזיבתו את החברה, היה אחד האנשים החשובים באפל וזה שתרם רבות להיווצרותה של עדת מעריצים סביב החברה. אייב הוביל בין היתר את עיצוביהם של האייפון, האייפד, האפל ווטש, המאקבוק, האייפוד והאפל פארק - המטה הנוכחי של החברה בקופרטינו. אייב אחראי לכל האספקטים של העיצוב באפל - חומרה, תוכנה, ממשק, אריזה ועוד. הוא החל את האבולוציה של אפל כחברה שמתאפיינת בעיצוב ייחודי עם סטיב ג'ובס, כשהאחרון שב לחברה ב-1997.

השקת האייפון בעיצובו של אייב - שהתאפיין במסך מגע, ממשק פשוט לשימוש ומראה יוקרתי - טלטל את שוק הסמארטפונים בו שלטו עד 2007 מיקרוסופט, בלאקברי, מוטורולה ואחרות. אפל גם לא הייתה הראשונה בשוק האייפדים, אולם הייתה זאת שהפכה אותם לפופולריים - שוב בזכות עיצובו של אייב, שהושק ב-2010. גם העיצוב של מחשב המקבוק אייר הראשון היה מהפכני, כשבהשקתו ב-2008 שלף אותו סטיב ג'ובס מתוך מעטפה כדי להדגים עד כמה הוא דק.

אייב עוזב את החברה לאחר 27 שנים. טים קוק, מנכ"ל אפל, אמר בעקבות עזיבתו כי "ג'וני הוא דמות ייחודית בעולם העיצוב ולא ניתן להגזים בתיאור תפקידו כתחייה מחדש של אפל, מהאיימק פורץ הדרך של 1998, דרך האייפון ועד אפל פארק שמאופיין באמביציה חסרת תקדים, ובו הוא השקיע כל כך הרבה מהאנרגיה והאכפתיות שלו לאחרונה". נורמן פוסטר, אשר אפל שכרה את שירותי משרד האדריכלים שלו כדי לעצב את המתחם החדש, כינה את אייב "משורר". "ההבדל בין כותב מאמרים טוב לבין משורר הוא שעל שיר צריך לעבוד יותר. הוא הרבה יותר מזוקק. אייב עובד בלי לאות ברמת הפרטים, מתפתח, משתפר, משתכלל. מבחינתי, זה מה שהופך אותו למשורר", אמר פוסטר ל"וול סטריט ג'ורנל" לפני שנתיים.

פרופסור ג'רמי מאירסון מהקולג' המלכותי לאומנות של לונדון אמר לבי.בי.סי. בסוף השבוע כי ההשפעה והתרומה של אייב בתחום העיצוב התעשייתי היא כמו זו של כריסטיאן דיור לתחום האופנה. "לפני ג'וני אייב, מחשבים היו עשויים מפלסטיק בצבע אפור או בז', ויוצרו באופן זול. הפלא היה בפונקציונליות שלהם, לא באיך שהם הרגישו או נראו. וג'וני אייב שינה את כל זה באופן דרמטי".

להוביל את שוק משקפי ה-AR בלי אייב

האם עזיבתו של אייב תשפיע על החברה - שהעיצוב הוא חלק בלתי נפרד ממנה? הדעות חלוקות. אפל נמצאת בתקופה מאתגרת בה היא משנה את המיקוד שלה ומגוונת את הכנסותיה - מתלות במכירות אייפונים למודל המבוסס על מנויים לשירותים, כמו סטרימינג ואפל מיוזיק או כרטיס אשראי.

חלק מהאנליסטים לא הביעו דאגה בעקבות עזיבתו של אייב. בחברת Wedbush פרסמו עדכון למשקיעים בו אמרו כי הם לא מודאגים מיציאתו של אייב מאחר שהוא ימשיך לעבוד מקרוב עם החברה, שכן אייב הודיע כי יקים חברה חדשה בשם LoveForm ואפל תהיה אחת הלקוחות המרכזיים שלה. קוק הצהיר כי אפל תשתף איתו פעולה בפרויקטים בלעדיים.

גם טום פורטה, אנליסט בכיר בחברת D.A. Davidson, אמר ל"ביזנס אינסיידר" כי בשל תהליך העיצוב הארוך של מוצרים חדשים, צפויים לקחת בין שלוש לחמש שנים עד שנראה מוצר של אפל שעוצב מההתחלה ועד הסוף לאחר עזיבתו של אייב. עם זאת, פורטה טען כי הצוות לא תלוי באדם כלשהו עבור הצגת חזון לעתיד החברה בזכות אופן ניהולו של קוק.

מנגד, חברת המחקר Nomura Instinet הצביעה על כך שמשקיעים עשויים לפקפק ביכולת של אפל להמשיך להוביל בתחום העיצוב התעשייתי. החברה כתבה למשקיעים כי "אייב מייצג קשר חזק במיוחד למורשת האייקונית של אפל בשל תפקידו העיקרי בפיתוח מוצרים חשובים רבים" ובשל הקשר הצמוד שלו למייסד אפל סטיב ג'ובס.

לפי דיווח ב"בלומברג", באפל עובדים על משקפי AR (מציאות רבודה) ומתכננים לעשות לתחום את מה שהחברה עשתה לתחום המובייל באמצעות האייפון. כעת, צוות העיצוב יצטרך להתמודד עם האתגר הזה ללא אייב וללא חברים ותיקים נוספים בצוות שעזבו אותו בשנים האחרונות. מאט רוג'רס, שייסד את חברת Nest שמפתחת מוצרי אבטחה לבית החכם ועבד בעבר על תוכנות האייפוד והאייפון, אמר ל"בלומברג" כי הצוות מתמודד אף עם קושי נוסף - מכיוון שאינו רגיל לעבוד עם טכנולוגיות בשלב מוקדם כל כך, אלא רגיל לשפר טכנולוגיות קיימות. כך למשל היה עם האייפון - שפותח אחרי שכבר היו בשוק מכשירים עם מסכי מגע.

ג'ין מונסטר, שותפה בחברת Loup Ventures אמרה ל"ביזנס אינסיידר" כי כשאייב היה מעורב בעיצוב אפל פארק, הוא לא ניהל את המעצבים ביום יום, כך שלמעשה כבר ידוע איך אפל תפעל ללא אייב. גם חלק מהמקורות של "בלומברג" הצביעו על כך שעזיבתו הייתה תהליך הדרגתי שלא יטלטל את החברה. לפי אותם מקורות, לאחר השקת האפל ווטש ב-2015 אייב החל להאציל סמכויות, ובמקום לפקח יום יום על צוות המעצבים היה מגיע למטה החברה רק מספר פעמים בשבוע - ואף פספס חלק מהשקות המוצרים של אפל. בראיון ל"ניו יורקר" באותה תקופה הוא אמר שהפך לתשוש מאוד וכי השנה שהובילה להשקת השעון החכם הייתה הקשה ביותר מאז שהצטרף לאפל.

העזיבה של אייב מובילה לשינוי ארגוני

עזיבתו של אייב מתבטאת גם בשינוי ארגוני בחברה - את אייב יחליפו אוונס הנקי, סגנית נשיא לעיצוב תעשייתי, ואלן דיי, סגן נשיא לעיצוב ממשק בהובלת צוות המעצבים של החברה. לפי "בלומברג", מקור המקורב לחברה הביע דאגה מכך שכעת יחסר לצוות מוח עיצובי מבריק כמו אייב. בעוד שאייב דיווח ישירות למנכ"ל החברה טים קוק, הנקי ודיי ידווחו לג'ף וויליאמס, סמנכ"ל התפעול של אפל. בדיווחים שונים הועלו ספקולציות לפיהן הגברת מעורבותו של וויליאמס בהליך העיצוב מצביעה על כך שייתכן והוא נשקל כיורשו של קוק. לפי "בלומברג", בכיר לשעבר באפל אמר כי העובדה שחטיבת התפעול הפכה למעורבת יותר בפיתוח מוצרים משלב מוקדם עשויה לגרום לאנשים לפחד להיות חדשניים.

גם העובדה שאפל תשתף פעולה עם החברה החיצונית שמקים כעת אייב מצביעה על שינוי באפל. בשונה מחברות אחרות שעושות מיקור חוץ של העיצוב התעשייתי של מוצריהן לחברות המתמחות בכך, אפל הקפידה לעשות זאת בתוך הבית. השינוי מגיע דווקא על רקע מגמה של החברה לייצר רכיבים שונים בעצמה.