אחרי 18 שעות דיונים: מנהיגי האיחוד האירופי התפזרו בלי להכריע על איוש תפקידי המפתח

בלב המחלוקת ניצב המינוי לנשיא הנציבות האירופית, שיחליף באוקטובר את הנשיא המכהן ז'אן קלוד-יונקר • לפי הערכות, המועמד הסוציאל-דמוקרטי פרנס טימרמנס עשוי להתמנות לתפקיד, אך הדבר יהיה כרוך בפשרה שתמנה בכירים מהגושים השמרנים והליברלים לתפקידים אחרים המתפנים

האיחוד האירופי / צילום: רויטרס
האיחוד האירופי / צילום: רויטרס

מנהיגי האיחוד האירופי, שהתכנסו החל מאתמול (א') בערב בניסיון לאייש שורת תפקידי מפתח באיחוד האירופי, התפזרו היום (ב') בצהריים לאחר שנכשלו במשימה, וייפגשו שוב מחר בצהריים לדיונים מחודשים. בלב המחלוקת ניצב המינוי לנשיא הנציבות האירופית, שיחליף באוקטובר את הנשיא המכהן ז'אן קלוד-יונקר. לפי כמה הערכות, המועמד הסוציאל-דמוקרטי פרנס טימרמנס עשוי להתמנות לתפקיד, אך הדבר יהיה כרוך בפשרה שתמנה בכירים מהגושים השמרנים והליברלים לתפקידים אחרים המתפנים.

הדיונים היו כרוכים עד כה בעימות בין גרמניה וצרפת, בין מדינות מערב אירופה למדינות מרכז אירופה (קבוצת וישגראד - הונגריה, פולין, צ'כיה וסלובקיה), בין איטליה לגרמניה ובתוך גוש המפלגות השמרני האירופי עצמו. הם החלו אתמול בערב, עם כינוס של 28 המנהיגים של המדינות החברות באיחוד, נמשכו כל הלילה ללא הפסקה, והמשיכו לאחר ארוחת בוקר לסיבוב אחרון. נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, שגם הוא עומד להתחלף, הודיע היום בצהריים כי הוא מסיים באופן זמני את השיחות לטובת מנוחה, וכי המנהיגים ייתכנסו מחדש מחר (ג') ב-12:00 בצהריים.

לפני הכינוס היה נראה כי גרמניה וצרפת תיאמו ביניהם כי טימרמנס, שר החוץ ההולנדי לשעבר שמכהן כסגנו של יונקר, ימונה לתפקיד, ולא מנפרד וובר, פוליטיקאי גרמני שהיה המועמד המוביל של המפלגות השמרניות בפרלמנט האירופי (גוש EPP). אבל ההחלטה הזו נתקלה בהתנגדות כפולה: מצד מדינות וישגראד שלא אהבו את "מסע הצלב" לתפיסתן שטימרמנס ניהל נגדן בשנים האחרונות בשל רפורמות נגד מערכת המשפט שהן ביצעו ומצד גוש ה-EPP, שאמר שלא ייתכן כי המועמד של הגוש שהפסיד (הסוציאל-דמוקרטים זכו לתוצאה נמוכה היסטורית, וקיבלו כ-30 מושבים פחות מהשמרנים) דווקא ימונה לנשיא הנציבות.

במהלך הדיונים ניסו כל הצדדים לספק פיצוי לשמרנים מצד אחד, ולגוש הליברלים מצד אחר, כדי להעביר את המינוי של טימרמנס. למשל, הוצע כי נשיא הפרלמנט האירופי יהיה וובר לכהונה אחת, ונציג ליברלי לכהונה שנייה (כהונת נשיא פרלמנט נמשכת רק 2.5 שנים). כמו כן, הוצע כי מרגרטה וסטאייר, נציגת הליברלים, תכהן כסגנית של נשיא הנציבות, וכי נציגה בולגרית תכהן כנשיאת המועצה האירופית, ותחליף את טוסק בתפקיד. נכון לעכשיו, אין הסכמות על המועמדים, וכלי התקשורת באירופה תהו אם טימרמנס בסופו של דבר ימונה לתפקיד, או שברגע האחרון ימונה מועמד מבחוץ, או אפילו תמונה וסטאייר, בשל הרצון להציב פוליטיקאית בתפקיד הרם.

בכל מקרה, בשל חילוקי הדעות, ההדלפות מבריסל הן כי נציגי האיחוד אפילו לא ינסו להסכים על מי ימונה לתפקיד הרגיש של נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB), שיחליף את מריו דראגי האיטלקי המכהן בו בשמונה השנים האחרונות ויפרוש בסוף אוקטובר. למרות שהתחייבו לעשות זאת, נראה כי המנהיגים דחו את ההחלטה לאחרי הקיץ. בכל מקרה, "משחק הפוקר הפוליטי" או "הסחר בסוסים" המתנהל מאחורי דלתיים סגורות, לפי כלי התקשורת ביבשת, אינו תורם לתדמית הדמוקרטית של האיחוד האירופי.