הפועלים יממן פרויקטי רוח של אנלייט ב-1.1 מיליארד שקל

אנלייט חתמה על הסכמי כוונות למימון פרויקטי אנרגיית הרוח "בראשית" ברמת הגולן ו"יתיר" באזור הדרום • מנכ"ל החברה: "אנו קוראים לראש הממשלה להתערב מיידית ולהפסיק את המחדל הביורוקרטי המקומם של משרדי הממשלה בפריסת אנרגיית הרוח בישראל" • המוסדיים שקנו את מניות אלוביץ' מורווחים כמעט 70%

פרויקט הרוח של אנלייט / צילום: אנלייט אנרגיה מתחדשת
פרויקט הרוח של אנלייט / צילום: אנלייט אנרגיה מתחדשת

שני פרויקטים גדולים של חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט מקבלים רוח גבית חזקה: החברה דיווחה הבוקר לבורסה כי חתמה על הסכמי כוונות למימון פרויקט אנרגיית הרוח "בראשית" ברמת הגולן ופרויקט "יתיר" בדרום הארץ.

שני הפרויקטים, בהספק מצטבר של כ-220 מגוואט, נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים. הסכמי הכוונות נחתמו מול קונסורציום מלווים בהובלת בנק הפועלים, כשהמימון לשני הפרויקטים צפוי להסתכם בסך הכל בכ-1.1 מיליארד שקל - עיקרו למיזם "בראשית".

החתימה על הסכמי הכוונות יצאה לפועל, לאחר שבג"ץ דחה לפני כשבועיים עתירה של החברה להגנת הטבע, שביקשה לעכב את אישור הקמת חוות הטורבינות ברמת הגולן, עקב חששות כי הן יפגעו באוכלוסיית הנשרים ובעלי כנף אחרים בסביבה. 

בהתאם להסכמים, יועמד לכל פרויקט מימון במתכונת נון-ריקורס במינוף של 85%-80% מעלות ההשקעה הכוללת, המוערכת ב- 1.3 מיליארד שקל - מתוכם 950-1,100 מיליון שקל למיזם "בראשית" ו-170-190 מיליון שקל לפרויקט "יתיר". ההלוואה לכל פרויקט תיפרס על פני כ-21 שנים, ותכלול את תקופת ההקמה ועוד 19 שנים ממועד קבלת הרישיון הקבוע.

חתימת מערך מסמכי המימון המפורטים והמחייבים כפופה, בין השאר, להשלמת תהליכי בדיקת הנאותות של הבנק ויועציו בקשר עם אותו פרויקט, ולגיבוש כלל ההסכמות בקשר עם עסקת המימון וקבלת אישורים נדרשים בקשר עם הפרויקטים. בחברה מציינים כי שני הפרויקטים נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים ביותר. עם זאת, "אין עדיין ודאות מלאה בדבר התממשותם, והם ממתינים עדיין לאישורים רגולטוריים שונים, ובהם אישור הממשלה להסדר הפריסה של הפתרון הטכנולוגי לאנרגיית רוח בישראל, הנדרש על ידי משרד הביטחון".

המחיר שתשלם חברת החשמל עם התחלת הפקת החשמל בשני הפרויקטים צפוי לעמוד על כ-30 אגורות לקוט"ש - גבוה ב-50%-100% מהמחיר שהחברה משלמת עבור חשמל המופק בפרויקטים מבוססי אנרגיה סולארית המוקמים כיום.

מיזם "בראשית", המשותף לכמה יישובים ברמת הגולן, יצא לדרך כבר ב-2010, אבל רק ביוני 2017, לאחר שנים של בדיקות היתכנות וסקרי סביבה, קיבל "אור ירוק" מהוועדה הארצית לתכנון ולבנייה, שהעבירה את התוכנית להערות הציבור. באחרונה, כאמור, הסיר בג"ץ את המכשלה האחרונה להקמת הפרויקט, שצפוי להפיק כ-190 מגוואט שיספקו חשמל נקי לכ-60 אלף משקי בית בצפון. הפרויקט הוא מיזם התשתית הגדול ברמת הגולן, ומשותף לשמונה יישובים ולחברות אנלייט (מחזיקה כ-60% בפרויקט) ואוירם.

מיזם "יתיר", שגם בו מחזיקה אנלייט כ-60%, הוא פרויקט אנרגיית רוח לייצור חשמל נקי בהספק של כ-32 מגוואט, המשותף לאנלייט, אוירם ושלושה יישובים.

המניה עלתה 64% בחצי שנה

מניית אנלייט אנרגיה הגיבה לדיווח בעלייה והשלימה עלייה של 64% בחצי השנה האחרונה. בשלוש השנים האחרונות רשמה המניה עלייה של 320%, ושווי שוק החברה נושק לכ-2 מיליארד שקל.

אנלייט, שהייתה בעבר בשליטת יורוקום תקשורת של שאול אלוביץ, מנוהלת על ידי המנכ"ל גלעד יעבץ ללא גרעין שליטה, לאחר שלפני קצת יותר משנה מכרו יורוקום  ומשפחת ויל את מניות השליטה (23%) בחברה לכמה גופים מוסדיים בכ-208 מיליון שקל. מאז המכירה בתחילת מאי אשתקד, רשמה המניה עלייה של 66%.

נכון להיום מחזיקה הפניקס בכ-8% ממניות החברה, הראל ב-6.6%, כלל ביטוח מחזיקה 5.1%, פסגות מחזיקה 6.8% באמצעות קופות הגמל וקרנות הנאמנות שלה, ומיטב דש מחזיק ב-4.2% מההון.

אנלייט פועלת בישראל ובאירופה. מאז היווסדה בשנת 2008, הקימה אנלייט יותר מ-130 פרויקטים, בהספק כולל של יותר מ-500 מגוואט, וכיום היא מקימה פרויקטים בכמה מדינות בהיקף מצטבר של כ-750 מגוואט. 

המנכ"ל יעבץ מסר: "העצמאות האנרגטית של ישראל וכלכלת יישובי הגולן בהמתנה עכשיו רק לממשלת ישראל. אחרי אישור התוכנית בוועדה לתשתיות לאומיות ולאחר אישור בג"ץ, הסדרנו גם את מתווה המימון ואנו מוכנים להתחיל בהקמה בהקדם. אנו קוראים לראש הממשלה להתערב מיידית ולהפסיק את המחדל הביורוקרטי המקומם של משרדי הממשלה בפריסת אנרגיית הרוח בישראל".