לראשונה אי-פעם: שתי נשים נבחרו לעמדות הבכירות ביותר באיחוד האירופי

לפי דיווחים, כריסטין לגראד הצרפתייה, המכהנת כיום כיו"ר קרן המטבע העולמית, תמונה לנשיאת הבנק המרכזי האירופי (ECB) במקום מריו דראגי • בנוסף, ראשי האיחוד האירופי החליטו באופן מפתיע למנות לתפקיד ראש הנציבות האירופית את שרת ההגנה המכהנת של גרמניה, אורסולה פון דר-ליין

כריסטין לגארד / צילום: שאטרסטוק
כריסטין לגארד / צילום: שאטרסטוק

ברלין. לאחר שלושה ימי דיונים מרתוניים, ראשי האיחוד האירופי החליטו הערב באופן מפתיע למנות את שרת ההגנה הגרמנית אורסולה פון דר-ליין לנשיאת הנציבות האירופית ואת ראש קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד לנשיאת הבנק המרכזי האירופי. הצבת שתי נשים בעמדות הבכירות ביותר באיחוד האירופי, לראשונה אי-פעם, נועדה לשלוח מסר בנוגע לעתידו של האיחוד האירופי, העריכו כלי התקשורת באירופה. המינוי של פון דר-ליין טעון עדיין את אישור הפרלמנט האירופי. שניהם צפויים לצאת לפועל באוקטובר הקרוב.

 

פון דר-ליין, בת 60, ממפלגתה של אנגלה מרקל (CDU) צפויה להפוך לנשיאה הראשון של הנציבות האירופית, ולהחליף בתפקיד את ז'אן-קלוד יונקר מלוקסמבורג. לפי הדיווחים, ההצעה המפתיעה היתה יוזמה של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, וזכתה לתמיכה מצד מרקל ולאי-התנגדות מצד מדינות מזרח-אירופה. המינוי "עוקף" את ראשי הגושים בפרלמנט האירופיים - מנפרד וובר מימין ופרנס טימרמנס משמאל - שעד כה נחשבו למועמדים העיקריים לתפקיד.

פון דר-ליין מדברת אנגלית וצרפתית באופן שוטף. היא נולדה באופן סמלי בבריסל, ונחשבת למקורבת מאוד למרקל ולאשת אמונה. בשנה האחרונה, על רקע פרישתה הקרובה של הקאנצלרית, היא הבהירה כי אינה מעוניינת להתמודד על התפקיד, ופינתה את הבמה לאנאגרט קראמפ-קארנבאואר, המכהנת כיום כמזכ"לית המפלגה. היא אם לשבעה ילדים.

באופן פרדוקסלי, מעמדה של פון דר-לאיין באירופה נראה כחזק יותר ממעמדה בגרמניה. שערורייה של בזבוז כספי ציבור על חברות ייעוץ במהלך כהונתה הנמשכת כשרת הגנה מעיבה עליה, ויש אף דיווחים כי החקירה עשויה לפנות לאפיקים פליליים. ברמה האירופית, אחד הפרויקטים המרכזיים שהיא מקדמת בשנים האחרונות, במיוחד מאז שטראמפ נבחר לבית הלבן, הוא הקמתו של צבא אירופי משותף וקונסולידציה של תעשיות הנשק האירופיות כחלק מכך. הפרויקט, שנקרא PESCO, זכה בתחילה לברכת הדרך מצד נאט"ו והאמריקאים, אולם דעתם השתנתה בשנה האחרונה והם רואים בו איום. פון דר-לאיין הצהירה כי מדובר ב"צבא של אירופאים" ולא ב"צבא אירופה".

לפי הדיווחים מבריסל, כריסטין לגראד הצרפתייה, בת 63, המכהנת כיו"ר קרן המטבע העולמית מאז 2011, תמונה לנשיאת הבנק המרכזי האירופי (ECB) במקום מריו דראגי. לגראד היא עורכת דין, שימשה כשרת האוצר של צרפת, ואם תמונה לתפקיד תהיה הראשונה בו שאינה כלכלנית. היא הביעה תמיכה בעבר בצעדי ההרחבה הכמותית שנקט בהם דראגי כדי לתמוך בכלכלה האירופית, ונחשבת לפחות "נצית" בנושא מאשר מי שנחשב למועמד מוביל עד כה, נגיד ה"בונדסבנק" הגרמני יינס ויידמן.

 

בנוסף, ראשי האיחוד האירופי הכריעו כי ראש ממשלת בלגיה המכהן שארל מישל יהיה נשיא המועצה האירופית, במקום דונלד טוסק הפולני. וובר, שהיה אמור להתמנות לנשיא הנציבות לפי תוצאות הבחירות לפרלמנט (הוא הוביל את גוש המפלגות השמרניות EPP שזכה במירב הקולות באיחוד), יהפוך ככל הנראה לנשיא הפרלמנט לתקופת כהונה של שנתיים וחצי, ואחריו ימונה לתפקיד הבולגרי סרגיי סטאנישב. תפקיד הממונה על יחסי החוץ והביטחון של האיחוד, מעין תפקיד "שר חוץ" שאותו ממלאת כיום פדריקה מוגריני האיטלקיה, יעבור לג'וספ בורל הספרדי, שר החוץ המכהן של ספרד.