ג'ראד קושנר: ההנהגה הפלסטינית נראו מאוד מטופשים בכך שלא הגיעו לועידת בחריין

יועצו של הנשיא טראמפ ערך שיחת ועידה עם כתבים במטרה לסכם את אירועי 'סדנאות השלום' וכדי להסביר את המתווה לפיו יתקדם הממשל האמריקאי • קושנר אמר כי "יש הרבה עניין בעשיית עסקים ברשות הפלסטינית, אך אין דרך להתקדם ללא פתרון פוליטי"

ג'ארד קושנר בועידה בבחריין / צילום: אתר הועידה
ג'ארד קושנר בועידה בבחריין / צילום: אתר הועידה

יועצו של הנשיא טראמפ, ג'ראד קושנר, ערך היום (ד') שיחת ועידה עם כתבים ישראלים וזרים במטרה לסכם את אירוע 'סדנאות השלום' שנערך בבחריין לפני שבוע וכדי להסביר את המתווה לפיו יתקדם הממשל האמריקאי אחרי פרסום החלק הכלכלי של התכנית.

קושנר אמר "חשוב היה לנו לחבר את אנשי העסקים ולקבל פידבק מן הנוכחים. התרגשנו מן ההתייצבות. היה לנו קהל מרשים, גדול, אנשי עסקים מובילים מן העולם כולו. הרבה מאוד אנשים ניסו להצטרף ברגע האחרון ונאלצנו לסרב לחלקם. גילינו מן הועידה שיש הרבה עניין בעשיית עסקים ברשות הפלסטינית, אך ידוע לנו שאין דרך להתקדם עם השקעות ללא פתרון פוליטי של הסוגיות. אם הסוגיות הפוליטיות יפתרו, יהיה עניין עצום בהשקעה באזור".

התכנית הכלכלית שפורסמה במהלך חודש יוני מפרטת פרויקטים כלכליים והשקעות חוץ בשווי של 50 מיליארד דולר, מרביתם אמורים להיות מופנים לכלכלה הפלסטינית. הקמת תחנת חשמל מבוססת גז, תשתיות כבישים שיחברו בין עזה לגדה, הקמת אוניברסיטה פלסטינית ורפורמות ממשל רחבות, הן רק חלק מן הפרויקטים שפורטו במצגות ומידע שהציגו האמריקאים. על אף התייצבות אנשים עסקים מאיחוד האמיריות, קטאר, דובאי ועוד, אנשי העסקים הפלסטינים לא הגיעו. איש עסקים אחד שהגיע ונחשף, נעצר על ידי הרשות הפלסטינית בשובו לאיזור חברון. הוא שוחרר כעבור יממה.

עוד אמר קושנר, שקיבלו פידבק מן הנוכחים שהתכנית היא מאוד מפורטת ומלאה ברעיונות חדשים, אך יש הערכות רבות שהם מעבדים. "הופתענו ממיעוט ההערות הטכניות שקיבלנו - רוב האנשים שיבחו את התכנית. אנחנו מרגישים שהתנענו תהליך של שיח בעולם הערבי. אנשים רבים הבינו שלא הכל אשמת ישראל, אלא מדובר גם במנהיגות המקומית".

קושנר אמר שהוא מאמין שבעתיד תהיה נורמליזציה עם ישראל, ויצמחו עוד הזדמנויות כלכליות עבור עמי האיזור: "אנחנו מאמינים שהשיח שיזמנו , הוא שיח מאוד בריא, והוא שיח שונה שמאפשר להתבונן על הבעיות מן הכיוונים האחרים".

קושנר אמר שלדעתו ההנהגה הפלסטינית עשתה "טעות אסטרטגית". הם נראו "מאוד מטופשים" בכך שהם לא הגיעו. קושנר ציין כי הממשל יפרסם את החזון הפוליטי בהמשך. "בכנות, ההנהגה הפלסטינית, לא ברור מה היא מנסה להעביר לעם שלהם. הם התנהגו באופן היסטרי, ולא מתוך רצון לבנות עתיד לעם שלהם. ראינו שהמנהיגות הפלסטינית לא נוקטת צעדים כדי לקדם את העם שלהם. הנשיא, היה מקווה לראות פתרון לנושא כי אכפת לו מן העם הפלסטיני והנושא הזה תקוע במשך יותר מדי שנים".

באשר לאבו מאזן, אמר קושנר "יש לי כבוד אליו. אני מבין שהיו לו לא מעט אירועים שעיכבו אותו, כמו איבוד עזה לחמאס וחוסר הצלחה להקים ממשלה מאוחדת. אני מאמין שהוא רוצה בשלום, אבל הדרך שלנו לגשת לנושא המורכב הזה, היא לנסות שלא לעשות טעויות קודמות שהתרחשו. לא ניכנס לאותו המסלול של שיח, שלא השיג דבר בעבר. הצדדים התרחקו אחד מן השני ולכן אנחנו מנסים לעשות את הדברים בדרך אחרת באמצעות בניית תכנית מאוד מפורטת. כאשר תראו את תכנית השלום הפוליטית, תבינו שגם היא מאוד מפורטת, כמו התכנית הכלכלית."

באשר להשקעות ספציפיות אמר קושנר ש"התכנית הכלכלית, תתרחש אם יהיה הסכם שלום. לא הייתה לנו כוונה שאנשים יתחילו להשקיע מעכשיו לפני שיש התקדמות פוליטית. אלא מדובר בתכנית גדולה, אך היא לא תחל ללא הבנה בין הצדדים בנוגע לשלום."

עוד אמר קושנר, כי רבים מן הנוכחים בועידה הם בקרב תורמים גדולים של הרשות הפלסטינית, אך "הם מתוסכלים שאין שקיפות בנוגע למקומות אליהם הכסף הולך…. אנחנו מדברים עם התורמים הגדולים וכולם מבינים שמדובר ביעדים ארוכי טווח האמורים להוביל לצמיחה כלכלית שתשפר את המצב באיזור. "

קושנר סיפר כי במקום נכחו גם אנשי עסקים מאזור אפריקה שהתלוצצו ואמרו, "אם הרשות הפלסטינית אינה מעוניינת, נשמח אם יבוא להשקיע אצלנו".

קושנר נשאל על פרויקטים של תשתיות באיזור סיני ואמר "הנשיא סיסי אדיר ומסייע המון לנשיא טראמפ, אך בשלב הזה אין תוכניות להשקעות ותשתיות באיזור סיני".

קושנר נשאל על הביקורת בנוגע לכך שהתכנית הכלכלית לא הזכירה את פתרון שתי המדינות והשיב: "המטרה הייתה להציג תכניות כלכליות. אין שום תכנית להגשים את ההשקעות הכלכליות, לפני שיהיה הישג פוליטי, וניסינו לשים את התכנית הכלכלית בנפרד מן התוצאה הפוליטית. מי שמבקר אותנו על העדר מינוח, ככל הנראה לא הקשיב לתוכניות שלנו ולא קרא אותן".