הגירעון המסחרי של ארה"ב קפץ לשיא שנתי בעקבות העלייה ביבוא מכוניות

הגירעון המסחרי הגיע ל-55 מיליארד דולר, לעומת התחזיות ל-54.4 מיליארד דולר • העלייה משקפת זינוק ביבוא חלקי מכוניות ממקסיקו ומדינות אחרות, שהגיע לשיא של כל הזמנים • זהו הפער הכי גדול בגירעון מאז דצמבר האחרון

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הגירעון המסחרי של ארה"ב עלה מ-51.2 מיליארד דולר ל-55.5 מיליארד דולר במאי, ובכך הגיע לרמת שיא מתחילת השנה. העלייה משקפת את הזינוק החד ביבוא של חלקי מכוניות ממקסיקו ומדינות אחרות. 

הפער המסחר בין היבוא ליצוא האמריקאי היה לגבוה ביותר מאז חודש דצמבר האחרון. הכלכלנים בשוק צפו גירעון של 54.4 מיליארד דולר. 

היצוא האמריקאי עלה ב-2% ל-210.6 מיליארד דולר, הודות לעלייה ביצוא סויה, מכוניות ומטוסים. מנגד, היבוא עלה בסכום גבוה יותר של 3.3% והגיע ל-266.2 מיליארד דולר, הודות לעלייה ביבוא נפט ומסמארטפונים ומכוניות זרות (כאשר יבוא המכוניות הגיע לשיא של כל הזמנים). 

פער הסחר מול סין הגיע במאי ל-31.1 מיליארד דולר, אבל הוא עדיין נמוך מהנקודה בה היה בשנה שעברה, בעיקר הודות למדיניות המכסים בארה"ב. 

ובכל זאת, ארה"ב בדרך לגירעון תקציבי שנתי גדול יותר ב-2019 מאשר שהיה ב-2018, וזאת בגלל פערי הסחר הגדולים עם שותפות מפתח כמו מקסיקו, אירופה וקנדה. הגירעון מול מקסיקו לחודש מאי, למשל, הוא הגירעון הגדול ביותר שהיה למדינה מול שכנתה.

השאלה הגדולה נוגעת לעתיד מלחמת הסחר המתמשכת עם סין אשר פוגעת בשתי המדינות. שני הצדדים הסכימו בשבוע שעבר להמשיך במשא ומתן, למרות שההסכם עדיין רחוק מלהיות חתום. ההשתהות בפתרון מכביד על הכלכלה הגלובלית והאמריקאית.