צבי מרום מחזיר את באטמ לבורסת ת"א בשווי יותר מכפול מזה שבו מחק אותה

חברת התקשורת והמכשור הרפואי באטמ השלימה באחרונה גיוס של 18 מיליון דולר לפי מחיר של 42.5 פני למניה, בדומה למחיר הנוכחי שלה, ובגיוס השתתפו גם גופים מוסדיים מישראל • הרישום למסחר בבורסת תל אביב, שיתבצע השבוע, לא יכלול הנפקת מניות

צבי מרום / צילום: איל יצהר
צבי מרום / צילום: איל יצהר

ביוני 2015 נמחקה מניית באטמ ממסחר בבורסה בתל אביב, והמשיכה להיסחר רק בבורסה של לונדון. כעת, לאחר 4 שנים בערך, היא חוזרת להיסחר גם בבורסת תל אביב, כשהשווי הנוכחי שלה גבוה ביותר מפי שניים מהשווי בעת מחיקתה מהמסחר - 820 מיליון שקל כיום, לעומת 385 מיליון שקל אז.

באטמ הוקמה ומנוהלת על ידי ד"ר צבי מרום, שהוא גם אחד מבעלי המניות הגדולים בה, עם החזקה של 22.1% מהון המניות (הבנק השוויצרי Lombard Odier מחזיק בכ-25%, וחברת ההשקעות הבריטית Herald Investment Management ב-5.6%).

באטמ עוסקת בשלושה תחומים: תקשורת, מכשור רפואי למעבדות וטיפול באשפה רפואית. החברה התחילה לפעול ב-1992 כחברת תקשורת, אבל עם השינויים בפרוטוקולי התקשורת היא החליטה לבזר סיכונים ולהיכנס גם לתחום המכשור הרפואי. בעבר, בנימין נתניהו עבד בחברה כיועץ למשך תקופה קצרה, בין שתי הקדנציות שלו כראש ממשלת ישראל.

באטמ השלימה באחרונה גיוס של 18 מיליון דולר לפי מחיר של 42.5 פני למניה, בדומה למחיר הנוכחי שלה, ובגיוס השתתפו גם גופים מוסדיים מישראל. הרישום למסחר בתל אביב, שיתבצע השבוע, לא יכלול הנפקת מניות.

צפויה להיכלל במדד ת"א-90

לפי הודעת החברה, "הרישום הכפול של באטמ הינו לצורך אספקת פלטפורמה מקומית עבור המשקיעים המוסדיים בישראל, שהפכו באחרונה לבעלי מניות בקבוצה. כמו כן, הרישום ירחיב את נגישות המסחר במניות להיקף משקיעים רחב יותר, וכן להגדלת בסיס המשקיעים, במטרה לשפר את הנזילות והסחירות במניות הקבוצה". מניית באטמ צפויה להיכלל במדד ת"א-90.

לדברי מרום, "אלו זמנים מרגשים עבור באטמ, עם התקדמות מצוינת שנעשתה בכל פעילויותיה והרישום הכפול בבורסה לניירות ערך בתל אביב, שינגיש את סיפור הצמיחה שלנו להיקף משקיעים רחב יותר. אנו חברה גלובלית עם מטה ופעילות משמעותית בישראל, ובאחרונה השלמנו גיוס של 18 מיליון דולר ממשקיעים מאנגליה ומישראל. כתוצאה מכך, ועל רקע יכולת מסחר נוחה בין הבורסות של לונדון ותל אביב, זהו צעד טבעי להרחבת בסיס המשקיעים שלנו, שבאמצעותו, יחד עם צמיחה בת-קיימא, אנו מצפים לעלייה בנזילות המסחר במניות שלנו ויצירת ערך לכל המשקיעים".

במחצית הראשונה של 2018 רשמה החברה הכנסות של 58 מיליון דולר - גידול של כ-17% לעומת המחצית הראשונה של 2017, והיא הפסידה 1.9 מיליון דולר, לעומת הפסד של 2.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה. באחרונה גייסה באטם 30 מיליון דולר לחברת Ador - חברה בת חדשה, שהקימה כספין-אוף בתחום בדיקות המעבדה.

רוסאריו קפיטל הובילה את הגיוס בישראל.

ב-2015, כשבאטמ נמחקה מהמסחר בבורסה המקומית, ההסבר לכך היה שלא הייתה כל התקדמות בהשגת מערכות סליקה אלקטרוניות בין שתי הבורסות, והדבר הוביל למחזורי מסחר נמוכים ולכך שלא היה לה כל ערך מוסף מהרישום לבורסת ת"א. באטמ נמחקה אז ממסחר לאחר שנתיים של רישום כפול.

חזרתה לבורסת תל אביב היא צעד חיובי לבורסה, שבשנים האחרונות נמחקו ממנה לא מעט חברות טכנולוגיה דואליות, ובהן סיירן, סלקט וסרגון, ובשנים קודמות גם חברות גדולות יותר, כמו מלאנוקס ואיתוראן.