דיסקונט והפועלים נלחמים: מה הופך את אורי לוין לשם הלוהט במרוץ לניהול אחד הבנקים הגדולים בישראל

מנהל דיסקונט ניו יורק הפך לשם החם בעולם הפיננסים הישראלי • שני הבנקים הגדולים, שהמנכ"לים שהובילו אותם פרשו לאחרונה, מנסים לשכנע אותו להיכנס לנעליהם • מכריו מתארים אותו כאיש מבריק, שלילך אשר-טופילסקי סמכה עליו בעיניים עצומות • האם הוא בשל לאתגר הכרוך בהובלת בנק, ומה הקשר שלו לאחד מכוכבי פרשת נוחי דנקנר? • פרופיל

אורי לוין / צילום: איל יצהר, גלובס
אורי לוין / צילום: איל יצהר, גלובס

שלוש עזיבות פתאומיות של מנכ"לים ידע עולם הבנקאות הישראלי בתוך פחות משלושה חודשים: ראשית אריק פינטו הודיע באפריל שיפרוש מתפקידו בפועלים, אחר-כך הגיע תורה של לילך אשר-טופילסקי בדיסקונט, ובסוף החודש שעבר הצטרפה אליהם רקפת רוסק-עמינח בלאומי. מחליפים טרם מונו, ויש הטוענים שבגלל הגבלת שכר הבכירים, מלאכת מילוי החלל קשה הפעם במיוחד. אלא שהמרוץ אחר אורי לוין, כך נראה, קשור לא רק למצב יוצא הדופן הזה - אלא במידה רבה לאיש עצמו.

לוין, מנהל דיסקונט ניו יורק, מועמד הן לתפקיד מנכ"ל דיסקונט והן לתפקיד מנכ"ל הפועלים. לאחר הפנייה מוועדת האיתור של הפועלים בשבוע שעבר, הוא הגיע באופן חריג ומיידי לארץ, לפגישה עם יו"ר דיסקונט שאול קוברינסקי. לוין, מסכימים הגורמים שאיתם דיברנו לצורך כתבה זו, יכול ללא ספק להתאים לשני התפקידים: מי שנכנס לראשונה לענף הבנקאות לפני 12 שנים בלבד בנה לעצמו שם של מנהל מבריק, שמצליח לשלב בין ניסיון מקצועי רחב, יכולת מנהיגות והובלה, יצירתיות וגם אישיות נוחה.

"הוא מאוד חד תפיסה, לוגי, מקיש דבר מתוך דבר", אומר גורם בדיסקונט. "הוא מבין את הזירה - גם הפנימית של איך צריך להיראות ארגון, וגם כלפי חוץ. הרבה פעמים נתקלים באנשים שמבינים את הארגון פנימה ולחלוטין מנותקים מכל המעטפת הסביבתית, או להפך. אצלו יש גם את זה וגם את זה". גורם אחר בבנק אמר לנו דברים דומים, והוסיף: "הוא לא מעגל פינות, אלא אומר מה הוא יכול להשיג, וכשהוא נכשל אומר ביושר ‘לא הצלחתי'. הוא יודע לקבל פידבק ולתקן".

"אין ספק שמאז שהוא הגיע לדיסקונט ניו יורק, הוא מוביל שם קצב אחר", אומר בכיר במערכת הבנקאית. ואכן, התוצאות מאששות זאת: בתחילת 2018 החל לוין ליישם תוכנית אסטרטגית בדיסקונט ניו יורק, ובסופה הציג הבנק שיא ברווח הנקי - 96.2 מיליון דולר, זינוק של 93% בהשוואה ל-2017. מילים רעות, גם בעילום שם, לא שמענו לגביו. אולי רק תהיות אם לוין, שנכנס לתפקידו הנוכחי לפני מעט יותר משנתיים, כבר בשל לעבור הלאה. 

העוזר שהתקדם והתפקיד שעורר תהיות

לוין, 46, טייס חיל האוויר בעברו, סיים בהצטיינות תואר ראשון בהנדסת מחשבים ומדעי המחשב באוניברסיטת תל-אביב, ואחר-כך גם תואר שני במנהל עסקים בלונדון ביזנס סקול. בתום לימודיו החל לעבוד במקינזי לונדון, ובערך באותה עת הכיר את אשתו, יפעת לין לוין. לאחר חתונתם ב-2005 היא עברה בעקבותיו ללונדון, והשניים התגוררו בדירה בנוטינג היל.

הקריירה הבנקאית שלו החלה שנתיים לאחר מכן, ב-2007. צבי זיו, אז מנכ"ל בנק הפועלים, ביקש שישמש כעוזר שלו. "הכרתי אותו אז בצורה שטחית", אומר זיו ל"גלובס", "ידעתי שהוא במקינזי לונדון, ובמסגרת הזו הוא עשה עבורנו עבודה. ואז שמעתי שהוא רוצה לחזור לישראל, והצעתי לו את התפקיד. לי היה כלל: העוזרים שלי היו אנשים שבאו מחוץ לבנק, ומילאו את התפקיד במשך שנתיים".

הביצועים שלו באותה תקופה היו אות לבאות. "תפקיד העוזר למנכ"ל הבנק משלב שני דברים, שאורי הצטיין בהם", אומר זיו, "האחד - יכולת אנליטית. הוא ייצג את הבנק בכל מיני פורומים, וידע לתרום באותן ישיבות. השני - יחסי אנוש טובים. הוא היה צריך אותם כדי לא להיחשד כ'מרגל' מטעם המנכ"ל, וידע לבנות יחסי אמון עם המנהלים הבכירים בבנק. אחרי אותן שנתיים מיניתי אותו לראש מטה פיתוח עסקי ואסטרטגיה בחטיבה העסקית, בעצה אחת עם ציון קינן שעמד אז בראשה".

בתום שנתיים נוספות בחטיבה העסקית, הוא עזב את הבנק לטובת תפקיד מנכ"ל ISP, חברת ברוקרים הפעילה בישראל ובשוויץ ומנהלת השקעות למשפחות עשירות ולגופים מוסדיים. בדיעבד, זו הנקודה הפחות זוהרת בקריירה של לוין: בין בעלי השליטה בחברה היה גם איתי שטרום, שהורשע יחד עם נוחי דנקנר בהרצת מניות, וצפוי להשתחרר בשבוע הבא מהכלא לאחר שבקשת החנינה שלו אושרה. ההצטרפות של לוין ל-ISP עוררה הרמות גבה עוד בזמן אמת: כעוזרו של זיו, ובעיצומו של המשבר הכלכלי העולמי, הוא ניהל את מכירת אגרות החוב מגובות המשכנתאות של בנק הפועלים (MBS). ISP, מכל מקבילותיה הגדולות בהרבה, נבחרה להוביל את המהלך.

זיו מתקומם על הקישור בין הדברים: "אין שום קשר. מישהו בבנק עירב את איתי שטרום, ומכירת אגרות החוב הייתה על סמך הצגה ששטרום עשה אז. אורי טיפל בזה יחד עם מוטי שושן (שהיה אז המשנה למנכ"ל). שטרום הכיר את לוין רק באותה עסקה, ועברו שלוש שנים עד שהוא פנה אליו. כשאתה מזהה מישהו טוב, אתה מביא אותו אליך. לאורי לא היה מגע קודם איתו, ומישהו יצר סיפור שאין בו שום בסיס לביקורת, אפילו לא גרם אחד".

לוין עצמו סיפר על כך בעדות שנתן בתיק הפלילי של דנקנר ושטרום, ב-5 בינואר 2015: "הייתי בבנק הפועלים והייתה לנו פוזיציה מאוד גדולה - 4.7 מיליארד אגרות חוב מגובות במשכנתאות, שבמשבר הגדול ב-2008 היה להן הפסד מאוד משמעותי. הגענו להחלטה שאנו רוצים למכור את הפוזיציה, אני קיבלתי אחריות על פעילות המכירה, וסופו של הסיפור שהצלחתי למכור אותה בהצלחה גדולה, בהפסד הרבה יותר קטן ממה שהיה יכול להיות. ככה בעצם נוצרה ההיכרות ביני לבין איתי, על בסיס מקצועי של הצלחת מכירת תיק אגרות החוב. נוצרה הערכה מקצועית מאוד גדולה שלי וגם יחסי ידידות".

בהמשך סיפר לוין על האופן שבו חבר לשטרום לשמש כמנכ"ל ISP: "כשהחלטתי לעזוב את בנק הפועלים היו לי מספר הצעות. האמת שהגעתי לאיתי כדי להתייעץ, ובשלב הזה הוא אמר לי: טוב שבאת להתייעץ, אבל בעצם אני רוצה שתבוא אלי. לא הכרתי את פעילות החברה, הוא פתח בפניי את מה שהיא עושה, ומאוד התלהבתי. אני חושב ש-ISP היא חברה מאוד ייחודית בשוק הישראלי, ואולי לא רק בשוק הישראלי. זו פלטפורמה יוצאת דופן, קראנו לה סיירת מטכ"ל של הבנקאות הישראלית או השווייצרית".

יוותר על שכר גבוה בהרבה?

כארבע שנים התגוררה משפחת לוין בשוויץ. אורי לוין כיהן כמנכ"ל ISP, ובאותה תקופה נולדו שני ילדיו. ואז, בשנת 2014, הגיעה הפנייה מלילך אשר-טופילסקי, שהחלה אז את דרכה כמנכ"לית דיסקונט. אשר-טופילסקי הכירה את לוין מבנק הפועלים, שם שימשה בעבר כראש החטיבה הקמעונאית ובהמשך כמשנה למנכ"ל. היא שכנעה אותו לעזוב את ISP, ומינתה אותו לסמנכ"ל כספים ואסטרטגיה בדיסקונט, כחלק מהכוורת החדשה שבנתה. "החטיבה אותה יוביל אורי", היא ציינה אז, "תהווה נדבך מרכזי וחשוב בהתפתחות העתידית של הבנק ותרכז את המהלכים המשמעותיים ביותר לבנק בשנים הקרובות".

"לא היה לו פשוט בהתחלה", אומר גורם המכיר את הנושא. "כשאתה מגיע מבחוץ, לא תמיד מקבלים אותך בקלות. הייתה חשדנות בתחילה". מול המנכ"לית עצמה לא היו לו בעיות, והיחסים בין השניים נחשבו קרובים במיוחד: "הוא כמו אח עבורה, ובתפקידים האלה הרי אין ‘אחים'", אומר גורם אחר, ומציין כי הדבר התבטא בדיונים שבהם השניים לקחו חלק. " לילך הייתה מנווטת אותם, אך הוא היה מאלה שהיא נתנה להם את הבמה. ראו שהיא סומכת עליו. הבנאדם מקצוען, יודע לכוון, יודע לשאול את השאלות הנכונות".

"היא הטילה עליו את השינויים הארגוניים והמבניים בבנק", אומר מקור נוסף. "צריך לזכור שמי שכתב את העבודה האסטרטגית לבנק אלה מקינזי, ואורי הוא יוצא מקינזי, כך שהוא דובר את השפה. יש להם את ה-DNA שלהם, האתוס שלהם, יש חשיבות גדולה לכך שהוא דובר את אותה השפה". אחרים מתארים אותו כבעל תכונות דומות לאלה של אשר-טופילסקי: "יש לו יכולת אסטרטגית, ניהול מאוד אנושי, חשיבת עומק, יכולת לבנות ויז'ן. הוא יודע לעשות השוואות, ואיפה שהוא לא יהיה, יזכו בו. הוא ווינר".

בתום שנתיים בתפקיד, אשר-טופילסקי המשיכה לטפח את לוין, ומינתה אותו למנהל דיסקונט ניו יורק. מדובר בגדול ביותר מבין הבנקים הישראליים הפועלים בעיר, ודיסקונט מייחס לו חשיבות גדולה, בתקופה שבה הקשר בין הבנקים המקומיים לארצות הברית רחוק מלהיות חלק. גורמים בדיסקונט אומרים שהוא בנה שם תשתית לשנים רבות קדימה. "אין ספק שהוא ניער וזעזע את המערכת, ולקח את הבנק להישגים".

כמנכ"ל דיסקונט ניו יורק, לוין נהנה בשנה החולפת מתגמול (כולל מענק) של 7.3 מיליון שקל, שכן לא חלה עליו הגבלת שכר הבכירים שנקבעה בחוק. יש התוהים אם לוין ישמח לוותר על כך ולהסתפק בפחות ממחצית השכר. אחר אמר שלוין תמיד כיוון לתפקיד של מנכ"ל בנק, "אבל זה היה לפני חוק שכר הבכירים. אני לא יודע מה עכשיו". 

הסניף הראשי של דיסקונט ניו יורק בשדרה החמישית בעיר / צילום: תמר מצפי
 הסניף הראשי של דיסקונט ניו יורק בשדרה החמישית בעיר / צילום: תמר מצפי

מהחיים בניו יורק לרגולציה בישראל

משפחת לוין מתגוררת באפר ווסט סייד, מנהטן. הוא מרבה להופיע באירועים חברתיים, בעיקר כאלה בניחוח "יהודי", סביב החגים. באחת מתמונותיו באינסטגרם, הוא נראה עם שני בניו, כשהשלושה אוחזים בתיקי תפילין. את אירוע הפרידה ליו"ר דיסקונט לשעבר, יוסי בכר, שנערך ברוקפלר סנטר, לוין ניווט. אבנר מנדלסון, מנכ"ל לאומי ניו יורק ויוצא מקינזי אף הוא, נחשב לאחד מחבריו הקרובים. "הוא מאוד מעורב בעיר", אומר גורם בסצינת הבנקאות הישראלית בניו יורק. "בתהלוכת ההצדעה לישראל דיסקונט הביא משאית עם דיג'יי והרים מיצג מרשים".

מי שיציץ בעמודי האינסטגרם של לוין ושל אשתו ייתקל בתמונות פוטוגניות של בני הזוג, שנראות כמו פרסומת לאתרי נופש. לבדם, לצד סלבס כמו הדוגמנית שלי גפני והשף משה שגב, או יחד עם שני בניהם הבלונדיניים - שוכבים על החוף בבהמאס, רוכבים על אופנוע. לוין הוא איש גבוה ורזה, עם עיניים כחולות ותסרוקת טרנדית, ונראה שהוא מרוצה מחייו בניו יורק. זו לא הסיבה היחידה שלוין, שלא התראיין לכתבה זו, כנראה היה שמח להישאר עוד זמן בתפקידו הנוכחי: "הוא רק בהתחלה. זה לא מספיק זמן כדי להוביל מהלכים", אומר מקורב לנושא.

לוין אמנם בא מבית יוצר טוב, אך יכולותיו להוביל בנק ישראלי גדול עדיין טעונות הוכחה. "הוא יצטרך ללמוד כיצד להתנהל מול ועד העובדים, ולשלב בין חוכמה לאינטליגנציה רגשית - דבר שאשר-טופילסקי הצטיינה בו", מעריך אחד המקורבים. לזיו, מכל מקום, אין ספק שבן טיפוחיו יצליח: "הוא איש עם יכולות מצוינות, בעל כושר לימוד מאוד איכותי, ויכולת לייצר תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח וליצור אמון בתוך הבנק".

האתגר הכבד העומד בפני לוין להערכת זיו, אם אכן ימונה למנכ"ל אחד הבנקים הגדולים, הוא רגולטורי. "הרגולציה נעשתה הרבה יותר קשה מאז תקופתי, וכשיש הרבה רגולציה היכולת שלך לעשות תוכניות עסקיות אגרסיביות מוגבלת. אני חושב שבנק ישראל צריך להשתחרר מהפחדים, להפוך את הראש, ולחשוב יחד עם המנכ"לים החדשים איך הרגולציה תומכת במהפכה הגדולה שעוברת הסביבה הפיננסית בימים אלו. ההתרשמות שלי היא שכרגע אין הרבה שיתוף פעולה".

לוין עצמו פרס לפני כשנתיים וחצי את הדרך שבה הוא רואה את הדברים. "הדרמה האמיתית", אמר בהרצאה שנשא בכנס "הלקוח במרכז", שערך הפיקוח על הבנקים בנובמבר 2016, "היא השינוי בלקוחות. אם לא נדע לשים את הלקוח במרכז, באמת ולא בדיבור, נפסיד.

"אנו רואים שהאמון בבנקים הולך ויורד, לצערנו. מה שיותר מטריד הוא שהאמון בגורמים טכנולוגיים הולך ועולה, ואנו רואים דור חדש שמאוד לא אוהב בנקים. הנכונות לקבל שירותים פיננסיים מגורמים שאינם בנקים הולכת ועולה. הלקוחות יותר תובעניים, רוצים נוחות, שנהיה ‘קלים' כמו אמזון. הם רוצים ערך - מוצר שמתאים בדיוק להם. הם רוצים תובנות, הנעה לפעולה. הם גם מוכנים לוותר על הפרטיות בשביל לקבל ערך מוסף.

"השילוב הזה, של לקוח שמצפה לחוויה בנקאית כמו באמזון, עם מגוון מוצרים וספקים וקלות מעבר, הוא דרמה. אנו נישאר גם בבנקאות הקלאסית, אבל אם לא נשתנה כנראה יקרה משהו. השינוי לוקח זמן: אני בטוח שגם בעוד שנתיים, שלוש, חמש, אנו נעמוד פה. אבל צריך להתחיל להשתנות היום.

"הבנקים ממשיכים להיות מרכז המודל הבנקאי, כי זה תפקידנו וזו יכולתנו. חייבים לעבוד כל הזמן בלעבוד על להבין שיש פער, ולהתאים את עצמנו לצורכי הלקוח. הסוד הוא להבין שאנו כל הזמן חייבים לייצר ערך ללקוח, להבין מה הלקוח באמת רוצה, ואיך לבנות את זה. הבנק שינצח בקרב של מה שהלקוח רוצה, הוא הבנק שייצא מנצח מכולם, הוא הבנק שהלקוחות שלו ינצחו את כולם". 

דיסקונט ניו יורק בתקופת לוין: צמיחה מהירה בפעילות וברווח

אורי לוין נכנס בפועל לתפקידו כמנכ"ל אי.די.בי ניו יורק, הבנק האמריקאי של קבוצת דיסקונט, ב-1 במאי 2017. הבנק האמריקאי נמצא בבעלותה המלאה של קבוצת בנק דיסקונט, באמצעות החברה הבת דיסקונט בנקורפ. מהדוחות של בנק דיסקונט עולה כי לוין, שהגיע לבנק האמריקאי לאחר כהונה מוצלחת כראש חטיבת תכנון, אסטרטגיה וכספים בבנק דיסקונט, הצעיד אותו לצמיחה מהירה בפעילות.

בסיכום 2016 רשמה דיסקונט בנקורפ רווח שנתי של כ-60 מיליון דולר, שקטנו ב-2017 ל-50 מיליון דולר, ולאחר מכן ב-2018 צמחו לרווח של 96 מיליון דולר. ברבעון הראשון השנה רשם דיסקונט בנקורפ רווח רבעוני של 24 מיליון דולר - בקצב שנתי שדומה לזה שהיה בכל 2018.

הצמיחה של הבנק בארה"ב מורגשת היטב גם מזווית הפקדונות שהוא מנהל, שבסוף הרבעון הראשון השנה כבר חצו את רף 8 מיליארד דולר, כשבשורת האשראי מדובר בגידול עקבי ונמשך שהחל עוד קודם להגיעו של לוין, ושנמשך מאז הגעתו. נכון לסוף הרבעון הראשון ב-2019 האשראי שהעמיד הבנק עומד על 6.4 מיליארד דולר - גידול של כ-13% ביחס למה שהיה בסוף 2016, השנה המלאה שקדמה להגעתו של לוין.

כל זאת תוך שהפעילות בארה"ב הניבה דיבידנדים בהיקף גדול מבעבר - מדיבידנדים של 15 מיליון דולר בכל אחת מהשנים 2015 ו-2016, לדיבידנדים של 31 מיליון דולר ושל 42 מיליון דולר ב-2017 וב-2018, בהתאמה.