השלד הבורסאי גלילאו טק ממחזר תוכניות לפיתוח מטבע דיגיטלי

החברה, שנמצאת בשליטתו ובניהולו של עו"ד שלומי טופז, הפסיקה את המו"מ, שעליו דיווחה לפני כחצי שנה, על שיווק שירותים של מטבע דיגיטלי לתעשיית הקנאביס בארה"ב • אתמול אישרה החברה הסכם עם חברה פרטית זרה שתפתח עבורה "מטבע דיגיטלי חכם, שיהווה למעשה שטר חוב דיגיטלי"

מפעל המיחזור של וו.טי.פי במפרץ חיפה / צילום: אתר החברה
מפעל המיחזור של וו.טי.פי במפרץ חיפה / צילום: אתר החברה

חצי שנה אחרי שדיווחה על מזכר כוונות עם מוסד פיננסי אמריקאי שפיתח תוכנה להנפקת מטבע דיגיטלי מקומי, הודיעה היום (ג') חברת גלילאו טק  כי בישיבה שהתקיימה אתמול קיבל דירקטוריון החברה החלטה להפסיק את המשא-ומתן עם המוסד הפיננסי על שיווק שירותיו לתעשיית הקנאביס למטרות פנאי בארה"ב.

ואולם, מתברר כי בכך לא נסתם הגולל על תוכניותיה של חברת גלילאו טק, שהוקמה לפני כשנה בלבד על גבי השלד הבורסאי וו.טי.פי, לפתח מטבע דיגיטלי. בדיווח של החברה לבורסת תל-אביב הבוקר, נוסף על ההודעה על הפסקת המשא-ומתן כאמור, היא מודיעה כי קיבלה החלטה לאשר הסכם בין החברה הבת האסטונית GPayment OU, שנמצאת בבעלותה המלאה של גלילאו טק, לבין חברת פרטית זרה, שתפתח עבור גלילאו טק "מטבע דיגיטלי חכם, אשר יפעל על מערכת בלוקצ'יין סגורה, ויהווה למעשה שטר חוב דיגיטלי או שטר ערבות דיגיטלי, הכולל בתוכו חוזה חכם ומנגנון אוטומטי לבדיקת הכרת הלקוח".

כמו כן, על פי הדיווח, תפתח החברה הזרה עבור גלילאו טק "אתר אינטרנט לביצוע המרה (Exchange) בין מטבעות דיגיטליים למטבעות רגילים, שיאפשר בנוסף סליקת תשלומים עבור עסקים המעוניינים לאפשר ללקוחותיהם לשלם באמצעות מטבעות דיגיטליים". נוסף על כך, החברה מדווחת על מגעים מוקדמים, שטרם הבשילו לכדי עסקה, עם הבנק האמריקאי ג'יי.פי מורגן צ'ייס "לצורך בחינה של שימוש במטבע גלילאו ו/או קבלת שירותים בנקאיים ו/או שירותי רגולציה".

הבוקר פנה "גלובס" לעו"ד שלומי טופז, בעל השליטה בגלילאו טק, המכהן כיו"ר ומנכ"ל החברה, כדי לברר מיהי אותה חברה זרה שתפתח עבור גלילאו טק את המטבע הדיגיטלי ואת האתר להמרת מטבעות דיגיטליים. בתשובה מסר טופז: "חשיפת הפרטים של חברת הפיתוח בשלב זה עלולה לסכל את הפיתוח ולהוליד מתחרים. לאחר סיום הפיתוח, שצפוי בעוד כשלושה שבועות עד חודש (לאחר אפיון ועבודת מחקר של חודשים רבים), נפרסם את הפרטים. מדובר בחברת פיתוח זרה, מהמובילות בתחום הבלוקצ'יין".

ממיחזור פסולת לפעילות פינטק

על רקע הדיווח של החברה הבוקר, זינקה מניית גלילאו טק  במהלך המסחר ב-35%, כשהיא משקפת לחברה שווי שוק של כ-18.5 מיליון שקל. הזינוק במניה היום נרשם לאחר שצנחה ביותר מ-30% מהשיא שאליו הגיעה בפברואר האחרון.

עד לפני כשנה נסחרה גלילאו טק בבורסת תל אביב תחת השם וו.טי.פי (W.T.P) ופעלה בתחום מיחזור הפסולת. ביולי 2018 שונה שם החברה לשמה הנוכחי. וו.טי.פי נכנסה לבורסה ב-2014, וחודשים ספורים לאחר מכן דיווחה כי קו הייצור של המפעל שלה למיחזור פסולת במפרץ חיפה מוכן להפעלה מיידית. למרות זאת, החברה, שהייתה אז בשליטתו של אמיר ברמלי, התקשתה לייצר הכנסות משמעותיות וקרסה. ברמלי, בעלי קבוצת רוביקון, הואשם בשורה של עבירות בקרן ההשקעות קלע שהייתה בבעלותו, וביוני 2016 הוגש נגדו כתב אישום בגין גניבה, מרמה, זיוף והלבנת הון בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. משפטו של ברמלי בבית המשפט המחוזי תל אביב עדיין לא הסתיים.

בעקבות ההליכים המשפטיים נגד ברמלי, הועברה השליטה בחברת וו.טי.פי לידי אבנר ארזי, אבל ב-2016 הוכרז ארזי כפושט רגל, לאחר שצבר חוב של יותר מ-30 מיליון שקל. באפריל 2016 נמכרה וו.טי.פי לצד שלישי ב-3 מיליון שקל, וב-2018 נרכשה השליטה בחברה על ידי עו"ד טופז, שתחת ניהולו התחילה החברה לפעול בתחום הפינטק.

*חזקת החפות: אמיר ברמלי חף מפשע כל עוד לא הורשע בעבירה בדין. המשפט בעניינו עדיין מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב, והוא זכאי ליהנות מחזקת החפות.