מחקר | דעה

הקרוא וכתוב החדשים של עולם העבודה

יכולות שבעבר היו נחלתם של יחידים הופכות לדרישות חוצות תעשיות ומקצועות

הצלחה בקריירה דורשת מצוינות, הישגיות וחדשנות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הצלחה בקריירה דורשת מצוינות, הישגיות וחדשנות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

גם כישורים הם עניין שיש בו התפתחות. תחילה הם נחשבים נדירים, אחר כך הם הופכים לייחודיים, שימושיים ולבסוף הם הופכים לאוניברסליים. ראו לדוגמה את היכולת לקרוא ולכתוב או יכולת מתמטית. במאה ה-19 היכולות האלה היו נחלתם של כמרים או מדענים בלבד, והיום מלמדים אותן בבית הספר היסודי. היום אפשר לראות את התהליך הזה מתרחש ביכולות כמו כתיבת קוד ושימוש בטכנולוגיה ובמידע. בתקופה זו ממש היכולות האלה עוזבות את האזור הייחודי ועוברות אל מודעות הדרושים. עד לא מזמן היכולות האלה היו נחלתם של אנשי מקצוע יחידים וכעת הן הופכות להיות כלים בסיסיים.

מחקר שעשתה חברת Burning Glass על 150 מיליון מודעות דרושים ו-56 מיליון מסמכי קורות חיים זיהה 14 יכולות שהופכות כעת לבסיסיות בשוק העבודה. לטענת החוקרים, יכולות הליבה האלה ניצבות בבסיס תפקידים רבים והדרישה להן חוצה תעשיות. כך, לדוגמה, 60%-70% מהמשרות שנדרש בהן ניתוח מידע, ניהול תהליכים או ניהול פרויקטים לא הופיעו במודעות הדרושים של מקצועות מערכות מידע ונתונים.

המחקר חילק את היכולות הבסיסיות החדשות לשלוש קטגוריות: אנושיות, עסקיות ודיגיטליות, כפי שיפורטו בהמשך. מחפשי עבודה צריכים שיהיו להם יכולות משלוש הקבוצות לפי מודעות הדרושים, אבל מסמכי קורות החיים מראים שפחות מחמישית ממחפשי העבודה מציגים יכולות כאלה. אפילו שלוש היכולות הנדרשות ביותר - ניהול תהליכים עסקיים, תקשורת וחשיבה ביקורתית - מצויות רק ברבע מקורות החיים. לא מן הנמנע שלחלק ממחפשי העבודה יש היכולות האלה, אך הם לא מפרטים אותן ואת הניסיון הרלוונטי בקורות החיים שלהם, בגלל חוסר הבנה מה הן הדרישות החדשות.

יכולות אנושיות כוללות חשיבה ביקורתית, יצירתיות, חשיבה אנליטית, תקשורת ושיתוף פעולה. הדבר המאפיין את היכולות האלה הוא שהן עצמן דוחפות את האוטומציה ואת הטכנולוגיה ולא להיפך, מאחר שהן מאפשרות ליישם את היכולות הנובעות מהעולמות החדשים ולבצע את ההתאמות הנדרשות. דווקא במקצועות טכנולוגיים אנחנו מוצאים היום דרישה הולכת וגוברת ליכולות אנושיות, אולי משום שהן הכרחיות להצלחה של צוותים ושיתופי פעולה. האתגר הוא גדול, משום ששוק העבודה עדיין אינו יודע למדוד יכולות אלה וקשה מאוד להפעיל מכשירי גיוס סטנדרטיים כדי לזהותן.

טיפ לקורות החיים: אין טעם לומר שאתם כאלה, אבל אפשר בהחלט להדגים כל אחת מהיכולות כשאתם מתארים את הניסיון שלכם.

יכולות עסקיות כוללות ניהול פרויקטים, קבלת החלטות, הדמיה ויכולת ליצור תקשורת ולספר סיפור מתוך מידע. היכולות האלה מופיעות כדרישה הולכת וגוברת לרוחב משפחות של מקצועות, כנראה משום שהן מאפשרות לאנשים לגשר בין מה שהדיגיטציה מאפשרת לבין המטרות העסקיות הרחבות יותר. אלה יכולות קריטיות לצורך תקשור הערך המתקבל מהטכנולוגיות הדיגיטליות ויישומן בהתאם לצרכים של בעלי העניין. התפקיד הוא לייצר חיבורים ואינטגרציה בעולמות העבודה, והיכולות האלה מאפשרות לאחרות לבוא לידי ביטוי.

טיפ לקורות החיים: לא חשוב מה המקצוע שלכם, סביר להניח שיש לכם ניסיון בתהליכים עסקיים, הובלת פרויקטים, עיבוד מידע ובניית מצגות והובלת תהליכי קבלת החלטות. הדגישו אותו.

יכולות דיגיטליות כוללות ניתוח מידע, ניהול מידע, פיתוח תוכנה, כתיבת קוד וידע בתחומי אבטחת מידע ופרטיות. אלה המרכיבים הבסיסיים בעידן הזה שמאפשרים לכלים הדיגיטליים לתת ערך. הדבר המעניין הוא שהיכולות האלה כבר עזבו את מקצועות הדיגיטל וזלגו למשפחות מקצועות אחרות, כנראה משום שאלה יכולות נדרשות בתחומים של קבלת החלטות מבוססות מידע.

טיפ לקורות החיים: אם הייתם שותפים לתהליכי הגדרה, יישום או אפילו תכנון של מערכות, דיגיטציה, יישום כלים מתקדמים וכדומה, זה הזמן להדגיש זאת.

איש המקצוע המשולב

לטענת המחקר של Burning Glass, הערך של היכולות האלה עולה במיוחד כשמשלבים בין שלוש הקטגוריות. החיבורים בין היכולות יוצרים חיבורים בין עולמות מקצוע שונים. איש המקצוע המשולב יכול לחבר יכולות אנושיות, עסקיות ודיגיטלית עם התחום המקצועי שלו ועם הידע הרלוונטי לתפקיד ולארגון.

היכולות האלה הן הדבק המחבר בין אנשים לרוחב מקצועות ותפקידים, במקומות שבהם העולמות החדשים מפרקים מבנים מסורתיים ודורשים שיתופי פעולה לא מוכרים. תפקידן של היכולות האלה לצמצם פערי ידע ותקשורת בין פונקציות, אנשים, עובדים וצוותים. הן עוזרות לאנשי הפיתוח ללמוד את צורכי השוק והסביבה העסקית ולהיפך; הן מרחיבות את מעגלי ההשפעה של העולם הדיגיטלי אל התהליכים העסקיים ומייצרות את הערך המוסף שמעבר ליישום הטכנולוגי.

הנתונים מראים ששילובים כאלה מעלים את ערך העובד ואת שכרו. לדוגמה, איש פיתוח תוכנה, שכבר יש לו יכולת נדרשת משמעותית כזאת, ישפר את כושר ההשתכרות שלו אם ירכוש יכולות ניהול פרויקטים. כך גם איש כספים שיציג יכולות ניהול פרויקטים לצד יכולת ניתוח ובניית סיפור מנתונים לצורך קבלת החלטות.

מאפיין מרכזי של יכולות הליבה החדשות הוא האפשרות שלהן להתאים את עצמן לתפקידים המשתנים. בסיס יכולות רחב מאפשר לנו לא רק לענות על צורכי המשרות היום, אלא גם לנווט בעולם של תפקידים משתנים, מתייתרים, נוצרים. פעמים רבות מדי אנחנו פונים להשכלה הפורמלית ככלי להתמודד עם השינויים. קיומן של יכולות ליבה חדשות והערך המתקבל משילוב שלהן לרוחב תחומים פותח מרחב אפשרויות חדש עבור מי שמוכן לרכוש יכולות חסרות ובכך לשפר את יכולת התעסוקה שלו.

מאחר שיש גם התפתחות ברמות של היכולות, ניתן לתמוך בהעלאת הערך על ידי מערכות לימוד בתוך הארגונים ומחוץ להם.

דרישות ליכולות בהיקף כזה ישנו את שוק העבודה. עם הזמן, מחפשי העבודה ומערכות ההכשרה יבינו שהמערכות האלה הופכות להכשרה ביכולות ליבה, משפרות את אפשרויות התעסוקה ויכולת ההשתכרות והקידום. בינתיים, מי שיידע להכשיר את עצמו יוכל להפוך סיכונים לסיכויים באופן טוב יותר מאחרים.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי, niritcohen.com