הסתדרות עובדי המדינה מאיימת: ננקוט צעדים ארגוניים

זאת בעקבות הנחיה חדשה שיצאה ממשרד האוצר, לפיה עובדים בשירות הציבורי נדרשים לחתום מראש על טופס "הודעה בדבר אי השתתפות בשביתה ולא - ינוכה משכרם" • מדובר ב"פגיעה קשה בהתאגדות ואמצעי הפחדה"

אריאל יעקובי / צילום: איל יצהר
אריאל יעקובי / צילום: איל יצהר

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקבי, מזהיר כי ינקוט בצעדים ארגוניים בעקבות הנחייה שהוציא באחרונה הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, ולפיה על כל עובד בשירות הציבורי לחתום על הצהרה כי לא יקח חלק בשביתה או בעיצומים עתידיים ולא - בעת שביתה או עיצומים שיינקטו במקום עבודתו, ינוכה חלק משכרו באופן וזאת בין אם שבת ובין אם לאו.

הנחיית הממונה על השכר גובשה לפני כשלושה שבועות אך להסתדרות עובדי המדינה נודע עליה רק במהלך הימים האחרונים. במכתב חריף ששיגר יעקבי לבר נתן הוא הגדיר את ההנחיה "מהפכנית" וציין כי "לראשונה, באופן תקדימי וללא אח ורע שכר העבודה תלוי בהצהרות של העובד מראש ולא בעבודתו בפועל". יעקבי הוסיף וציין כי ההנחייה של בר נתן מהווה פגיעה קשה בהתאגדות והפחדה של העובדים.

ההנחייה של בר נתן הועברה לכלל הסמנכ"לים למשאבי אנוש בשירות הציבורי ובה הם נדרשים להכין בסמוך למועד השביתה ביחידתם או במשרדם רשימה של עובדים שבכוונתם לשבות - ולשלוח אותה לאגף הממונה השכר שבמשרד האוצר.

לטענת יעקבי "הדבר מנוגד לצדק, ושורת פסקי דין שאוסרים על הכנת רשימות עובדים כאלה. זו שלילה, דה פקטו של זכות השביתה ופגיעה בעקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית. הפגיעה בזכות של כל עובד ועובד באופן פרטני להחליט מתי לשבות ואיך, מהווה פגיעה קשה בחופש הביטוי ובכבוד האדם וחירותו".

בהסתדרות עובדי המדינה הזהירו עוד כי ההנחיה סותרת את עמדת בית הדין הארצי לעבודה ואת פסיקותיו האחרונות והיו"ר יעקבי דורש מבר נתן לבטל את הנחייתו עד אמצע השבוע הבא ולא - "הסתדרות עובדי המדינה תפעל בכל הכלים שעומדים לרשותה, לרבות השבתה כללית של המשק וזאת בטווח הזמן המיידי".

אלא שבשיחה עם "גלובס" הבהיר ראש אגף ההסברה של ההסתדרות הכללית, יניב לוי כי בכל מקרה, מדובר במהלך שמובילה הסתדרות עובדי המדינה שהיא איגוד מקצועי שפועל בתוך ההסתדרות הכללית, שאין כל כוונה להשבית את המשק וכי טרם הוכרז במגזר הציבורי סכסוך עבודה בנושא.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "חוזר הממונה על השכר נועד להבהיר ולרענן את הנהלים שלפיהם לא ישולם שכר מלא לעובדים ששבותים או נוקטים בעיצומים וזאת בהתאם להחלטות הממשלה בנושא. הבהרה זו אינה פוגעת בזכות השביתה של העובדים אלא אם כן עמדת ההסתדרות היא שזכות השביתה משמעה שכר לעובדים גם כאשר הם שובתים ופוגעים בתושבי ישראל".


--