מלצר לרשות השנייה: הקלות לרשת וקשת בשל שידורי תעמולת הבחירות

יו"ר ועדת הבחירות הציע אתמול בשימוע, שבחן את עתירת הערוצים המסחריים בשל הפגיעה הצפויה להם מתעמולת הבחירות, להעניק לשני הערוצים פטור או הנחה בדמי הרישיון שהם משלמים לרשות השנייה • ברשות ציינו כי מלצר לא יכול לחייב אותם לכך

חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף
חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר הציע אתמול דרך יצירתית לפיצוי הערוצים המסחריים על זמן שידור יקר שצפוי להיות מופקע לטובת תעמולת הבחירות פעם שנייה בתוך שנה: השופט הציע שהרשות השנייה תעניק פטור או הנחה בדמי הרישיון שמשלמים הערוצים לרשות.

השופט מלצר נתן לרשות השנייה אורכה של שבוע לחזור עם תשובה להצעתו: "אני מבקש שתבחנו את הנושא בנפש חפצה" אמר לנציגי הרשות והבהיר כי "מצאתי גם מקור חקיקתי בסעיף 3 לתקנות הכספים שכן מדובר בצמצום הרישיון".

נראה כי ברשות השנייה לא מאוד התלהבו מההצעה. עו"ד דרור גדרון, המייצג את הרשות בשימוע, הבהיר כי אין קשר בין דמי הרישיון לבחירות ואמר לשופט מלצר: "בכל הכבוד אציין שלא תוכל לחייב אותנו". מלצר מצידו הביע נחישות. "אל תאתגר אותי", השיב לגדרון. "מזכיר לך שהעותרים יכולים להגיש נגדכם בג"ץ ותהיה לכם בעיה כי אמרתם בעמדתכם כי יש להם בעיה אמיתית".

הוויכוח התקיים במסגרת שימוע שנערך אתמול בכנסת בעתירת הערוצים המסחריים, שביקשו מהוועדה לבחון את אופן יישום החובה לשדר את שידורי התעמולה לאור הפגיעה הכלכלית, פעם שנייה באותה שנה. נזכיר כי תעמולת הבחירות היא זמן אוויר המופקע מבעלות הרישיון על-פי חוק ישן - הרבה לפני שעברו לשיטת הרישיונות. מדובר ב-40 דקות בכל סבב, שקשת ורשת אינן מקבלות תמורה כספית בגינן, והמועד לשידורן נקבע על-ידי ועדת הבחירות, בהתחשב בהמלצות מועצת הרשות השנייה, שביקשה את עמדתן של בעלות הרישיון. טלוויזיה ורדיו הן המדיות היחידות בהן המפלגות לא יכולות לרכוש זמן פרסום, והוא מוקצה להן על-פי חוק. באמצעים הדיגיטליים, בשילוט החוצות ובעיתונות נקנה הפרסום בכסף מלא, ובמקרה של ביקושים גבוהים אף נרשמת בעת הזאת עליית מחירים.

עבור קשת ורשת המשמעות של החובה לשדר תעמולה היא אובדן הכנסות של עשרות אלפי שקלים ביום. אולם מעבר לפגיעה הישירה של אובדן זמן הפרסום, נגרם נזק נוסף: קטיעת הזרימה שקשת ורשת מנסות לבנות מהפרה-פריים לפריים-טיים עצמו, במטרה להביא משעות אלה כמה שיותר צופים לשעות הפריים-טיים, שהוא הזמן שבו מוזרם אליהם מרב הכסף. לכן בבחירות הקודמות הן ניסו לשכנע את הרשות השנייה לשדר את שידורי התעמולה רחוק ככל האפשר מהפריים: ב-14:00 בצהריים וב-24:00.

הוועדה לא קיבלה את בקשתן לשדר את תעמולה הרחק מעבר לשעות הפריים-טיים, ובכל זאת ניכר ניסיון שלא לפגוע ברצף השידורים ונקבע ששעות התעמולה יהיו בצמוד לפריים-טיים: קשת 12 שידרה תשדירים בימים א'-ג' בשעה 23:00 ובימים ד'-ה' ושבת בשעה 23:30. השידור ברשת 13 היה בדיוק הפוך, כשבימים בהם קשת משדרת ב-23:00, רשת שידרה ב-23:30 ולהפך. אז כמובן איש לא צפה כי תוך חודשים ספורים ידרשו הערוצים המסחריים לפנות זמן שידור יקר שוב.