פיטר ת'יל במתקפה חריפה נגד גוגל: צריכה להיחקר ע"י ה-FBI וה-CIA

המשקיע האשים את גוגל בכך שבחרה לעבוד עם הצבא הסיני וסירבה לעבוד עם צבא ארה"ב • ת'יל טען כי סוכנויות הביטחון האמריקאיות צריכות לחקור, בין השאר, אם סוכנויות מודיעין זרות חדרו גם להנהלה הבכירה של גוגל

פיטר ת'יל / צילום: רויטרס
פיטר ת'יל / צילום: רויטרס

פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון וחבר דירקטוריון בפייסבוק, שידוע בתור התומך הגדול ביותר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעמק הסיליקון, השמיע ביקורת חריפה כלפי גוגל אמש וטען כי סוכנויות ה-FBI וה-CIA צריכות לחקור את חברת הענק. בדבריו ת'יל האשים את גוגל בכך שבחרה לעבוד עם הצבא הסיני וסירבה לעבוד עם צבא ארה"ב. ככל הנראה הביקורת מתייחסת לחוזה שגוגל לא חידשה עם הפנטגון בתחום כלי בינה מלאכותית עבור רחפנים, ולדיווחים לפיהם החברה מפתחת מנוע חיפוש מצונזר עבור השוק הסיני, מתוך ניסיון לחזור לפעול בשוק משתמשי האינטרנט הגדול בעולם.

לפי דיווח ב-Axios, במסגרת "כנס השמרנות הלאומי" שנערך בוושינגטון, ת'יל הציג שלוש שאלות שה-FBI וה-CIA צריכות לשאול את גוגל לדבריו - "כמה סוכנויות מודיעין זרות הצליחו לחדור לפרויקט ה-AI של החברה במנהטן", "האם סוכנויות מודיעין זרות חדרו גם להנהלה הבכירה של גוגל", ו"האם בעקבות הסתננות גופי מודיעין זרים להנהלה הבכירה, גוגל קיבלה את ההחלטה לעבוד עם הצבא הסיני ולא עם צבא ארה"ב - מתוך הרציונל שאם הטכנולוגיה לא תעבור לצבא סין מרצון, בסין בכל מקרה יצליחו לגנוב אותה מהדלת האחורית?".

ת'יל אף כינה את ההחלטה שגוגל קיבלה, לדבריו, לעבוד עם צבא סין ולא עם צבא ארה"ב "החלטה שנראית בוגדנית", ואמר כי היה רוצה שרשויות הביון האמריקאיות ישאלו את גוגל את השאלות שהציג "באופן שלא יהיה עדין מדי".

הפרסומים על פיתוח מנוע חיפוש לשוק הסיני עוררו ביקורת רחבה גם בקרב עובדי גוגל, ובחברה טענו בעבר כי מדובר בשלבים ראשונים של הפיתוח בלבד וכי הוא עדיין נסיוני. מנגד, גם הפרסומים אודות שיתוף הפעולה של גוגל עם הפנטגון עוררו מחאה בקרב עובדי החברה, שהובילה ככל הנראה להחלטה שלא להמשיך את החוזה.

לפי "בלומברג", ת'יל גם ביקר בנאומו את העובדה שהסנטורית אליזבת וורן, שמתמודדת לראשות המפלגה הדמוקרטית וקוראת לפירוק ענקיות הטכנולוגיה, גייסה כספים מעובדי גוגל עצמם. "נראה שלעמק הסיליקון מתחיל להציק המצפון", אמר ת'יל. בדבריו, ת'יל אף בירך את טראמפ על פעולותיו מול סין בתחום הסחר, ועל המשא ומתן מול צפון קוריאה.

הכנס הוא יוזמה חדשה ואורגן ע"י קרן אדמונד ברק. יו"ר הקרן הוא הפילוסוף הישראלי יורם חזוני, שאמר ל"בלומברג" כי "פייסבוק וגוגל הן חברות מרשימות מאוד, אבל צריך לשאול את השאלה אם המצב בו רק הן מחליטות אלו תכנים יצונזרו הוא טוב עבור האמריקאים".