הזדמנות לצחוק כל הדרך אל הבנק

הבנקים בארה"ב מייצרים סכומי מזומנים גדולים וצומחים מדי שנה, אבל השווקים עדיין לא נותנים להם קרדיט • קרן הסל KBWB מעניקה למשקיעים סבלניים הזדמנות ללכוד תשואת הון משמעותית - בהתחשב במדיניות החזרי הון גבוהים ובתמחור נמוך היסטורית

סיטיגרופ / צילום: קריס הלגרן, רויטרס
סיטיגרופ / צילום: קריס הלגרן, רויטרס

משקיעים ברחבי העולם נאבקים למצוא ערך בשוק המניות השורי בארה"ב, אבל ייתכן שהתשובה ממש מול העיניים. מניות הבנקים בארה"ב הן אולי הקבוצה המאופיינת בפער הגדול ביותר בין סנטימנט השוק לבין המציאות הכלכלית.

בעשור האחרון מאז המשבר הפיננסי, קונסולידציה ורגולציה חזקות הובילו להורדת מינוף, לשיפור ברווחיות ולמעבר ממתן הלוואות מסוכנות לפעולות בנקאיות מסורתיות יותר, כמו כרטיסי אשראי והלוואות מסחריות. השווקים עדיין לא נותנים קרדיט לבנקים בארה"ב, אבל למשקיעים עם סבלנות יתרה יש הזדמנות ללכוד תשואת הון משמעותית בהתחשב במדיניות החזרי הון גבוהים ותמחור נמוך היסטורית.

כדי להכניס את הנושא לפרספקטיבה, הנה כמה עובדות על הכוחות הפיננסיים של הבנקים. הבנק האמריקאי סיטיגרופ (סימול: C) הרוויח ב-12 החודשים האחרונים בערך אותו סכום כמו יקירות השוק מסטרקארד (MA) וויזה  (V) ביחד. שווי השוק של סיטיגרופ מול החברות התשלומים? רק 24% משווי השוק המצרפי שלהן.

הנה עוד אחת: האם ידעתם כי בנק אוף אמריקה  (BAC) הרוויח באותה תקופה יותר מהחברות אמזון, סיילספורס, נטפליקס, בוקינג.קום, פייפל ו-ADP ביחד? BAC נסחרת בשווי שוק של כ-18% משווי השוק המצרפי של כל החברות האלה.

בעוד שאנו מודעים לקצב הצמיחה הפוטנציאלי הגבוה של קבוצת ההשוואה, הבנקים בארה"ב מגדילים את הרווח למניה בקצב בריא של כ-6%-9%. אנו סבורים כי הבנקים בארה"ב מייצגים תשואה טובה והזדמנות ערך.

סכומים עצומים של מזומנים וצמיחה בריאה

הבנקים בארה"ב מייצרים סכומי מזומנים גדולים וצומחים מדי שנה, לצד מדיניות חזקה להחזרת הון למשקיעים. על פי תוצאות מבחני הלחץ שנערכו על-ידי ממשלת ארה"ב לשנת 2019, אושרה לבנקים המסוקרים על-ידי אופנהיימר חלוקת דיבידנדים בסך של 40 מיליארד דולר ו-121 מיליארד דולר לרכישה חוזרת של מניות (בייבק). סכימת שניהם מייצגת "תשואה במזומן" של 12% על שווי השוק של 1.3 טריליון של אותם בנקים.

הגדלת היעילות של הבנקים בתחומים כמו בנקאות דיגיטלית, והרחבת פעילויות כמו כרטיסי אשראי, לצד רכישה עצמית של מניות, הובילו כאמור לצמיחה ברווח למניה של הקבוצה סביב 6% ל-9%.

נתון אחד אשר מסכם את השיפורים שנעשו בבנקים בארה"ב בעשור האחרון הוא התשואה על ההון, או ROE. בשנת 2018, ה-ROE של הבנקים בארה"ב ביחד עמדה על כ-11.6%, שיפור משמעותי מ-8.5% בשנת 2013, וגם בהשוואה ל-8.6% עבור הבנקים באירופה.

קונסולידציה גבוהה יחסית, שיעורי ריבית גבוהים יותר וכלכלה מקומית חזקה יותר, הובילו את הבנקים האמריקאיים לגבור על עמיתיהם האירופיים בעולם. מאבקי דויטשה בנק בגרמניה, היוצא מפעילות בנקאית עולמית, הם רק דוגמה בולטת לתחרות הבנקאות האמריקאית מול המתחרים האירופיים.

הבנקים זולים מבחינה היסטורית

הסנטימנט השלילי במגזר נובע מחששות מיתון ומפרנויה מתרחיש חוזר של 2008, ומוביל לפער במכפילי הרווח של המגזר מול מכפילי השוק - 10.4 לעומת 17.1. פער גדול זה נמדד היסטורית רק ב-1% מהזמן ב-15 השנים האחרונות. במילים אחרות, 99% מהזמן מגזר הבנקאות נהנה ממכפיל קרוב יותר למכפילי השוק.

משקיעים המעוניינים בחשיפה לבנקים בארה"ב יכולים להשקיע בקרן הסל Invesco KBW Bank ETF, סימבול KBWB. הקרן עוקבת אחר ה-KBW Banks Index, מדד הכולל בנקים גדולים בארה"ב ובנקים אזוריים בארה"ב.

KBWB משתמשת במתודולוגיית החזקה לפי שווי שוק (עם מגבלות מקסימום), בניגוד לקרן הסל הפופולרית KBE, המשתמשת במשקלים שווים. החזקות גדולות של KBWB כוללות את ג'יי.פי מורגן, סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה (כולן במשקל של 8%).

קרן הסל KBWB הציגה בחמש השנים האחרונות תשואה כוללת של 40%, לעומת 54% של מדד S&P 500 ותשואה שלילית של 25% עבור הבנקים האירופיים בקרן EUFN. לקרן KBWB נכסים בניהול בהיקף של 545 מיליון דולר, עם דמי ניהול של 0.35%. הקרן מחזיקה היום 24 מניות ונוסדה בנובמבר 2011. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט באופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם