הריבית על האג"ח שדלק מבקשת לגייס לעסקת שברון לא משקפת אופטימיות מצד המשקיעים

שיעור הריבית על האג"ח שדלק מבקשת לגייס לטובת מימון עסקת שברון הגיע לרמה של 9.5%, כך לפי גורם בשוק • דלק נאלצה לחתוך את היקף הגיוס מ-700 מיליון דולר ל-500 מיליון דולר • מניית דלק צנחה ב-5.7% במחזור גבוה ואגרות החוב של הקבוצה מסדרה ד' נחתכו ב-1.5%

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

קבוצת דלק קבוצה  חתכה את היקף הגיוס למימון חלק מעסקת ענק לרכישת נכסי נפט וגז של שברון ל-500 מיליון דולר, כך לפי גורם בשוק. דלק ביקשה לגייס 700 מיליון דולר באג"ח ללא בטוחות אך נאלצה לחתוך את היקף הגיוס בכ-30% על מנת לנעול את הריבית בשיעור מקסימלי של 9.5%. האינדיקציה שקיבלה דלק לגבי שיעור הריבית על האג"ח (שהגיעה ל-9.5%) לא משקפת אופטימיות מצד המשקיעים לגבי עסקת איתקה-שברון.

הסיכון שבהשקעה קיבל את תשומת לב המשקיעים מוקדם יותר השבוע כאשר מידרוג הכניסה את דירוגה של קבוצת דלק לבחינה עם השלכות שליליות בעקבות עסקת שברון, מה שמאיים כעת על הדירוג A2 של הקבוצה. 

מהלך הגיוס הנוכחי של איתקה מגיע לאחר שב-30 במאי הודיעה קבוצת דלק, הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, כי היא רוכשת באמצעות איתקה את חברת התפעול של ענקית האנרגיה שברון בים הצפוני (CNSL), שבבעלותה עשרה נכסי גז ונפט מפיקים.

התמורה שנקבעה בעסקה עומדת על כ-2 מיליארד דולר, ובניכוי התזרים המצטבר מתחילת 2019 ועד למועד הסגירה הצפוי בחודש ספטמבר השנה, סכום הרכישה צפוי להתעדכן, ולרדת לכ-1.65 מיליארד דולר. 

איתקה היא מתפעלת ומפיקה, כלומר קבלנית קידוחים בפועל, המבצעת ומפתחת את העבודות באזור פעולתה בים הצפוני. קבוצת דלק רכשה באוקטובר 2015 כ-20% ממניות החברה, שמניותיה נסחרו אז בקנדה ובאנגליה, וב-2017 השלימה השתלטות מלאה על החברה, ומחקה את מניותיה מהמסחר. בסך הכול השקיעה דלק במהלך כ-590 מיליון דולר.

מניית דלק צנחה היום בבורסה בתל אביב ב-5.7% במחזור גבוה, ואג"ח הקבוצה מסדרה ד' איבד 1.5%.