החשש מההשקעה הצפויה באיתקה הפילה את מניית קבוצת דלק ב-14% בתוך 3 ימים

בשוק חששו מפני הגדלת הזרמת ההון לחברה הבת איתקה, שמוציאה היום לפועל הנפקת אג"ח בריבית של יותר מ-9% • מקבוצת דלק נמסר כי בכוונתה להזרים בעסקה הון בהיקף של 300-400 מיליון דולר, ולצרף שותף אסטרטגי שייבצע השקעה גם הוא השקעה הונית באמצעות מכשיר הוני כלשהו

יצחק תשובה/ צילום: איל יצהר
יצחק תשובה/ צילום: איל יצהר

מניית קבוצת דלק , שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, נסחרה במהלך היום בירידה של כ-5%, ומשלימה נפילה חדה של כ-14% בתוך שלושה ימים בבורסת ת"א.

להערכת גורמים בשוק, נבעה הנפילה מהסכמתה של קבוצת דלק להגדיל ב-200 מיליון דולר את היקף הזרמת ההון לחברה הבת איתקה, שמוציאה היום לפועל את הנפקת האג"ח הגדולה שלה בישראל ובחו"ל. 

הערב דיווחה קבוצת דלק על השלמת הנפקת האג"ח של איתקה, בה גויס סכום של 500 מיליון דולר בריבית של 9.375%. במסגרת הדיווח ציינה קבוצת דלק כי "בהתאם לאסטרטגיה של החברה ואיתקה, בוחנות החברה ואיתקה מספר הצעות להכנסת משקיעים לאיתקה, וזאת כחלק מהכוונה להנפיק את מניותיה של איתקה בבורסה הראשית של לונדון לאחר השלמת העסקה.

"מובהר כי אין כל ודאות להכנסת שותפים ולהשלמת הנפקה בבורסה בחו"ל כאמור לעיל, והאמור הינו בגדר אסטרטגיה של החברה ושל איתקה."

מקבוצת דלק נמסר הערב כי בכוונתה להזרים בעסקה הון בהיקף של 300-400 מיליון דולר, ולצרף שותף אסטרטגי שייבצע השקעה גם הוא השקעה הונית באמצעות מכשיר הוני כלשהו. כך שלחששות השוק מפני הגדלת ההשקעה ההונית אין לכאורה בסיס.

איתקה, שנמצאת בבעלותה המלאה של קבוצת דלק, חתמה בסוף מאי על הסכם לרכישת חברת CNSL מידי חברת שברון האמריקאית, תמורת כ-2 מיליארד דולר. תמורה זו משקפת עלות אפקטיבית של כ-1.65 מיליארד דולר, תחת הנחה כי המזומנים שיצטברו בגין הנכסים הנמכרים מתחילת 2019 ועד למועד ההשלמה יסתכמו ב-350 מיליון דולר.

חברת CNSL מעסיקה כ-450 עובדים ומחזיקה ברישיונות להפקת גז ונפט בים הצפוני, כשעיקר נכסיה הם עשרה שדות נפט וגז מפיקים ורישיון אקספלורציה. את הרכישה תכננה איתקה לממן באמצעות מסגרת אשראי מבוססת עתודות (RBL) ובאמצעות גיוס אג"ח בחו"ל. 

הנפקת אג"ח בחצי מיליארד דולר

אתמול הודיעה קבוצת דלק כי השלימה התקשרות עם קונסורציום של בנקים בינלאומיים להעמדת מסגרת אשראי מבוססת עתודות בסך 1.65 מיליארד דולר (מתוך ביקושים של 2.2 מיליארד דולר), שיועמדו לאיתקה לצורך ממימון רכישת CNSL. במקביל, ביצעה היום איתקה הנפקת אג"ח גדולה בחו"ל, בהיקף של כ-500 מיליון דולר, שאותה הוביל בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן.

להערכת גורם המקורב לנושא, התקבלו ביקושים בהיקף כמעט כפול מהדורש, כאשר הריבית בהנפקה צפויה להיסגר בטווח של 9.25%-9.5%, בהתאם לצפוי. על פי מסמכי ההנפקה שפרסמה איתקה בחו"ל, היתה אמורה קבוצת דלק לבצע במקביל לגיוס החוב השקעה הונית של 685 מיליון דולר באיתקה.

עם זאת, בימים האחרונים עדכנה איתקה כי לבקשת המשקיעים בהנפקה, ומתוך רצון לשמור על שער הריבית ברמה המבוקשת, הסכימה דלק להגדיל את היקף ההנפקה ההונית ל-885 מיליון דולר. על פי אותו גורם, לקבוצת דלק קיימת עדיין אפשרות נוספת של הכנסת שותף לעסקה, שיזרים במקומה חלק מהסכום - למשל, כ-300 מיליון דולר. 

הגדלת ההשקעה ההונית הובילה בימים האחרונים גם לנפילה במחירי איגרות החוב של קבוצת דלק, ולעליית התשואות לפדיון בהן. סדרה ל"א הלא-צמודה (מח"מ של 3.4 שנים) נסחרה היום לפי תשואה שנתית לפדיון של 4.9%, לאחר שמחירה ירד ב-4.6% מתחילת השבוע.

לפני כשבוע הודיעה חברת מידרוג כי בעקבות רכישת CNSL הגדולה היא מציבה את דירוג החוב הקיים (A2) של קבוצת דלק תחת בחינה עם השלכות שליליות. במידרוג ציינו כי רכישת CNSL מידי שברון צפויה להגדיל את החוב הפיננסי נטו של קבוצת דלק בטווח של 1-0.5 מיליארד שקל, וזאת תחת הנחה שהחברה תשלים בטווח הקצר את מכירת החזקותיה בחברת הפניקס בתמורה ל-1.6 מיליארד שקל (כאשר 1.3 מיליארד שקל יתקבלו במעמד הסגירה).

יש לציין כי במועד פרסום הדוח העריכה מידרוג כי המקורות שתידרש קבוצת דלק להזרים לאיתקה בדמות הון עצמי, יסתכמו בטווח של 400-500 מיליון דולר. בפועל, צפויה כנראה ההזרמה להיות בהיקף כמעט כפול.