תביעה של יותר מ-13 מיליון דולר נגד אחד ממייסדי את'ריום

ג'וזף לובין, מנכ"ל ומייסד קבוצת הבלוקצ'יין ConsenSys, הנמנה עם מייסדי הפלטפורמה השנייה בגודלה בשוק המטבעות הדיגיטליים, נתבע על ידי מנהל לשעבר באחד הסטארט-אפים של הקבוצה, שהעלה נגדו טענות להפרת חוזה ולהונאה • לובין יבקר בישראל בספטמבר לרגל אירועי שבוע הבלוקצ'יין בתל אביב

ג'וזף לובין, מנכ"ל ומייסד קונצנזיס / צילום: Joe Bender
ג'וזף לובין, מנכ"ל ומייסד קונצנזיס / צילום: Joe Bender

ג'וזף לובין, מייסד ומנכ"ל ConsenSys, חברת הבלוקצ'יין הגדולה בעולם, נתבע באחרונה על-ידי עובד לשעבר בחברה בסכום של יותר מ-13 מיליון דולר. על-פי כתב התביעה שהוגש בחודש שעבר לבית משפט בניו יורק, לובין, המוכר כאחד ממייסדי פלטפורמת המטבעות הדיגיטליים את'ריום וכאחד המשקיעים הגדולים בשוק הקריפטו, מואשם, בין השאר, בהפרת חוזה ובמעשי הונאה נגד התובע, האריסון היינס.

היינס, שניהל בעבר את Token Foundry, אחד הסטארט-אפים הפועלים בקבוצת קונצנזיס, תובע את רוב הסכום (12.8 מיליון דולר) כפיצוי על הנזקים שנגרמו לו, לכאורה, ממעשיו של לובין, ואת השאר על רווחים שלטענתו לא שולמו לא.

על-פי דיווח באתר Coindesk, עובדים בקבוצת קונצנזיס הביעו באחרונה חששות בנוגע לאופציות שקיבלו מהחברה, ושאמורות לתת להם זכות לרכוש את מניות החברה בתנאים שנקבעו מראש. החששות האלה עוררו לא מעט חילוקי דעות בקרב עובדי החברה.

קוצנזיס, שלובין הקנדי הוא אחד מבעליה, היא קבוצת חברות פרטיות, העוסקות בפעילויות שונות הקשורות בפלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום. את'ר (Ether), המטבע הדיגיטלי של את'ריום, הוא המטבע השני בגודל השוק שלו אחרי הביטקוין. החברות של קונצנזיס מפתחות תשתיות תוכנה ואפליקציות מבוססות את'ריום עבור חברות ותאגידים גדולים בעולם.

על רקע המגמה השלילית בשוק המטבעות הדיגיטליים בשנה שעברה, שבאה לידי ביטוי גם בצניחת שווי השוק של את'ריום, הכריזה קונצנזיס בדצמבר 2018 על תוכנית ארגון מחדש. מאז עזבו את הקבוצה כ-200 עובדים, וכיום היא מעסיקה כ-1,000 איש. מטה הקבוצה נמצא ברובע ברוקלין שבניו יורק, והחברות בקבוצה מעסיקות צוותים בצפון אמריקה, בדרום אמריקה, באירופה, באסיה, באפריקה ובאוסטרליה.

הפעילות של טוקן פאונדרי, שאותה ניהל בעבר התובע היינס, התמקדה בסיוע לחברות בהנפקה של מטבעות דיגיטליים (tokens). בעקבות "החורף" שנפל על שוק הקריפטו בשנה שעברה, והירידות החדות שנרשמו בביקושים למטבעות הדיגיטליים, פרש היינס מהסטארט-אפ יחד עם עוד עובדים רבים אחרים. לפי דיווח באתר Coindesk, בשבעת החודשים שבין אפריל לנובמבר 2018 השלימה הפלטפורמה של טוקן פאונדרי רק ארבע מכירות של אסימונים חדשים.

"חורף הקריפטו" בשנה שעברה הורגש היטב בכל שוק המטבעות הדיגיטליים, אבל פלטפורמת את'ריום נפגעה בו יותר מאשר הביטקוין. שער האת'ר (ETH) נע היום סביב 217 דולר - נמוך ב-85% משיא כל הזמנים שלו, שנקבע בינואר 2018. לעומתו, שער הביטקוין (BTC) הנוכחי, הקרוב ל-10,280 דולר - נמוך רק ב-49% מהשיא שקבע בדצמבר 2017. שווי השוק של הביטקוין היום כ-183 מיליארד דולר - כ-65% משוויו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. לעומתו, מחיר האת'ר משקף לפלטפורמת את'ריום היום שווי שוק של כ-23 מיליארד דולר.

גם ויטליק בוטרין יבקר בתל אביב

לובין, שביקר בישראל לפני כשנה, סיפר בראיון ל"גלובס" ביוני 2018, בין השאר, על הפעילות שהשיקה קונצנזיס בישראל תחת ניהולו של דרור אביאלי, מנהל קשרי הלקוחות של קונצנזיס. מייסד ומנכ"ל קונצנזיס צפוי לבקר שוב בישראל בעוד פחות מחודשיים, לרגל אירועי "שבוע הבלוקצ'יין" שייערכו לראשונה בתל-אביב.

לובין ישתתף בוועידת את'ריאל (Ethereal Summit) ב-15 בספטמבר יחד עם המייסד הצעיר של את'ריום, ויטליק בוטרין בן ה-25, לצד בכירים נוספים בתעשיית הבלוקצ'יין העולמית. לצד ועידת את'ריאל, שמובילה קונצנזיס, יכלול שבוע הבלוקצ'יין בתל אביב כנסים, האקתונים ואירועים שיפגישו מפתחים ויזמים העוסקים בביטקוין, באת'ריום ובפלטפורמות בלוקצ'יין אחרות.