התגובה לכישלון החרוץ: מניית אינטק התקפלה כמו אקורדיון, האנליסטים ניחמו את מנהליה

החברה שפיתחה את "גלולת האקורדיון" הודיעה אתמול על כישלון מלא של הניסוי לפרקינסון - והמניה צללה 81%, לשווי חברה של כ-20 מיליון דולר בלבד

אינטק פארמה / צילום: איל יצהר
אינטק פארמה / צילום: איל יצהר

חברת אינטק פארמה , שפיתחה את "גלולת האקורדיון" לשחרור מושהה של תרופות בפתח המעי, הודיעה אתמול (ב') על כישלון מלא של הניסוי הקליני שלה בגלולה לפרקינסון. מניית החברה, הנסחרת בנאסד"ק, התחילה לרדת עוד לפני פרסום התוצאות, איבדה עוד 81% עם פרסומן אמש, וכיווצה את שווי החברה לכ-20 מיליון דולר. 

בניגוד לנהוג, החברה לא סימנה אפילו נקודת אור אחת בתוצאות שפרסמה אתמול: כל המדדים המובילים לא הושגו, וכך גם כל המדדים המשניים. בשיחת הוועידה (שנערכה באווירה כה עגומה, עד שהאנליסטים מצאו את עצמם מנחמים את מנהלי החברה) ניסה מנכ"ל אינטק, ג'פרי מקלר, לספק הסברים. הוא ציין כי ייתכן שכמה מהחולים קיבלו מינון נמוך מדי של המוצר. זאת, משום שבעת תכנון הניסוי, לא היו קיימים כל נתוני הבטיחות הקיימים כיום, ולכן ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, לא אפשרה לחברה לעבור מינון מסוים.

אינטק (שכבר הייתה באותו זמן בעיכוב מול תאריך תחילת הניסוי שאליו כיוונה תחילה) החליטה להיכנס לניסוי גם בתנאים כאלה. אין לדעת אם התוצאה הייתה אכן יכולה להיות אחרת, לו היו מושלמים כל נתוני הבטיחות קודם לכן, ומינון גבוה יותר היה מאושר. בשיחת הוועידה אתמול הראתה החברה כי החולים שטופלו במינונים גבוהים יחסית, השיגו את התוצאות היותר טובות עבורה. 

החברה ממשיכה להאמין בפלטפורמה

מקלר הדגיש כי אף שהתוצאות לא מספקות, החברה ממשיכה להאמין בפלטפורמה, שנבחנת גם בשיתופי פעולה ראשונים בין החברות מרק ונוברטיס. כמו כן, מפתחת אינטק מוצר להולכה של קנאביס. ואולם, אף שלחברה היו בקופה 31 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון הראשון של 2019, עם שווי שוק של 20 מיליון דולר יהיה לה קשה להמשיך בדרך זו.

אינטק נמחקה מהמסחר בבורסת ת"א לפני כשנה, כשלוש שנים לאחר שהונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 60 מיליון דולר. בשנה האחרונה נראה היה כי זו הייתה ההחלטה הנכונה, כשהחברה גייסה הון ממשקיעים חדשים ומנייתה עלתה לקראת פרסום תוצאות הניסוי החשוב. כעת, עם קריסת המניה על רקע תוצאות הניסוי, עולה השאלה האם שוק המניות הישראלי יכול היה למתן את קריסת המניה, דווקא בזכות היכרות עמוקה יותר עם החברה. 

אינטק פיתחה את גלולת האקורדיון לפרקינסון כדי לבצע שחרור מושהה של התרופה למעי, ובכך לחסוך את העליות והירידות החריפות במינון התרופה בדם, שמובילות אצל חולי פרקינסון לתנודה בין מצבים של קיפאון בגלל מחסור בתרופה בדם, לצורך במינון יתר, שגורם לתופעות לוואי. 

אינטק הייתה יכולה לבצע ניסוי, שיראה כי המוצר שלה דומה בפעילותו לזה של תרופות שחרור רגיל, אלא שאז הייתה צריכה להתאמץ בשיווק כדי לבדל את עצמה מול כל תרופה אחרת לטיפול בפרקינסון. במקום זאת, החברה החליטה לנסות להראות את היתרון הקליני שלה כבר בניסוי. בשלב II של הניסויים הקליניים הראתה החברה כי המוצר שלה מפחית את מספר שעות חוסר התזוזה של המטופלים באמצע היום. זוהי דוגמה ליתרון בעל משמעות קלינית, ולכן זה גם היה היעד בניסוי. ואולם, היעד כאמור לא הושג.

אינטק פועלת בתחום דומה לזה שבו פועלת חברת נוירודרם, שנמכרה לחברת מיצובישי טנבה היפנית לפני כשנתיים תמורת 1.1 מיליארד דולר. נוירודרם מעבירה את תרופת הפרקינסון דרך העור ישירות למחזור הדם. היתרון הקליני שאותו הראתה נוירודרם, היה היכולת להעביר מינון גבוה יותר של תרופה לתוך הדם מאשר מועבר על ידי התרופות בבליעה. עם זאת, יש לציין כי גם המוצר של נוירודרם יצטרך לעבור ניסוי שלב III ואז לקבל את הסכמת ה-FDA לכך שהתוצאות אכן מאששות כי מדובר בתחליף טוב לניתוח. 

בעל המניות הישראלי הבולט בחברת אינטק הוא דן אורן, בעליה של חברת התרופות הפרטית דקסל פארמה. נכון לפברואר 2019 (דיווחו האחרון בנושא), מחזיק אורן ב-15.5% מהחברה.