איום נוסף על ענקיות הטכנולוגיה: משרד המשפטים האמריקאי יבדוק הפרה של הגבלים עסקיים

החקירה תבחן פלטפורמות מקוונות בתחומים של חיפוש באינטרנט, מדיה חברתית ושירותי קמעונות - ותכלול חברות כמו פייסבוק, גוגל, אמזון ואפל

פייסבוק / צילום: רויטרס, Dado Ruvic
פייסבוק / צילום: רויטרס, Dado Ruvic

מחלקת המשפטים האמריקאית הכריזה אמש על פתיחת חקירה רחבה, שתבחן אם חברות הטכנולוגיה פוגעות בתחרות באופן שעובר על החוק. המחלקה הצהירה כי החקירה תבחן את הפרקטיקות של פלטפורמות אונליין ששולטות בשוקי החיפוש באינטרנט, הרשתות החברתיות ושירותים קמעוניים, ולמרות שלא נקבה בשמות של חברות, ככל הנראה יושפעו ממנה אמזון , פייסבוק , אפל  וגוגל . המניות של ארבע החברות הגיבו בירידות להכרזה.

לפי הצהרת מחלקת המשפטים, החקירה תבחן איך פלטפורמות אונליין מובילות הגיעו למעמדן בשוק, והאם ואיך הן מפחיתות את התחרות, פוגעות בחדשנות, או פוגעות בצרכנים בדרכים אחרות. המחלקה ציינה כי "תיקח בחשבון את החששות שהביעו צרכנים, עסקים ויזמים", וכי היא מעוניינת לקבל מידע מהציבור, ומשחקנים בתעשייה עם תובנות ישירות לגבי התחרות בפלטפורמות אונליין. "המטרה של החקירה היא להעריך את התנאים התחרותיים בשוק האונליין באופן אובייקטיבי והוגן, ולהבטיח שלאמריקאים יש גישה לשווקים חופשיים שבהם חברות מתחרות כדי לספק את השירותים שמשתמשים רוצים", נכתב בהצהרה.

את החקירה יוביל התובע הכללי של ארצות הברית, ויליאם בר, ולפי הוול סטריט ג'ורנל, גורמים רשמיים אמרו שאין כרגע מטרה ברורה לחקירה מלבד להבין אם קיימות סוגיות בתחום ההגבלים העסקיים שדורשות התמודדות, וייתכן שסוגיות כאלו שיתגלו יובילו לחקירות נוספות, שיתמקדו באופן ספציפי בהתנהלות של חברות מסוימות. עוד דווח, כי אם יימצאו בחקירה פרקטיקות שעשויות להפר חוקים שאינם קשורים להגבלים העסקיים, המחלקה לא תתעלם גם מהפרות אלו.

מחלקת המשפטים חולקת את אחריות האכיפה של דיני ההגבלים העסקיים עם רשות הסחר הפדרלית (FTC), ופרט לחקירה הנרחבת שהוכרזה, שתי הרשויות חילקו ביניהן לפי דיווחים בחודשים האחרונים חקירות ספציפיות שמערבות את ארבע ענקיות הטכנולוגיה. תחת אותה חלוקה, מחלקת המשפטים היא זו שחוקרת אם בגוגל ובאפל קיימות פרקטיקות מונופוליסטיות, בעוד שה-FTC מתמקדת בפייסבוק ואמזון. זאת נוסף על חקירה של ה-FTC הנוגעת לפרקטיקות הפרטיות בפייסבוק, שהסתיימה לאחרונה בהסכם פשרה שבמסגרתו יוטל על החברה קנס שיא של 5 מיליארד דולר, לפי דיווחים. גם תת-ועדה בבית הנבחרים, שעוסקת בהגבלים עסקיים, בוחנת אם קיימות הפרות של החוקים במסגרת פרקטיקות בסקטור הטכנולוגי. בשבוע שעבר בכירים מפייסבוק, גוגל, אפל ואמזון העידו בפני הוועדה.

"בלי תחרות דרישות הצרכנים לא יקבלו מענה" 

מקאן דלרחים, שעומד בראש תחום ההגבלים העסקיים במחלקת המשפטים האמריקאית, הצהיר כי "ללא תחרות משמעותית, פלטפורמות דיגיטליות עשויות לפעול בדרכים שאינן עונות על דרישות הצרכנים. החקירה תבחן את הסוגיות החשובות האלו".

בחודש שעבר נאם דלרחים במסגרת כנס באוניברסיטת תל אביב, שבו אמר "יש ברשותנו כלים לאכוף את חוקי ההגבלים העסקיים של ארה"ב גם במקרים המערבים טכנולוגיות דיגיטליות. החוקים גמישים מספיק כדי להחיל אותם על שווקים ישנים וחדשים, ומי שאומר שאנחנו צריכים חוקים חדשים או מתוקנים צריך להסתכל על ההיסטוריה. החששות של ארה"ב ממונופולים עתיקים יותר מהחוקה עצמה".

בר אמר כבר בחודש ינואר, כי הוא מאמין שסוגיות הגבלים עסקיים בסקטור הטכנולוגי הן חשובות. "אני לא חושב שגדול זה בהכרח רע, אבל לדעתי הרבה אנשים תוהים איך חברות גדולות כל כך שקיימות עכשיו בעמק הסיליקון צמחו מתחת לאף של רגולטורים בתחום ההגבלים העסקיים. אפשר להגיע לעמדה כזו בשוק מבלי להפר את חוקי ההגבלים העסקיים, אבל אני רוצה לברר יותר על הדינמיקה הזו", הוא אמר בשימוע בפני סנאטורים.

במקביל להכרזה על החקירה, אמר אמש בר כי על חברות הטכנולוגיה להתחיל לשתף פעולה באופן מיידי עם רשויות החוק כדי לסייע להן לגשת להודעות מוצפנות במהלך חקירות פליליות קריטיות. הדברים נאמרו במהלך נאום בכנס הסייבר הבינלאומי בניו יורק ודווחו ב-CNBC. בר אמר כי חוסר היכולת של רשויות החוק לנטר את ההתקשרות בין שחקנים מסוכנים מהווה איום משמעותי על ביטחון הציבור והביטחון הלאומי.

"המחלקה הייתה רוצה להיות בקשר עם הסקטור הפרטי ולבחון פתרונות שיספקו גישה חוקית למידע, אך בעוד שאנחנו פתוחים לגישה של שיתוף פעולה, ייתכן שעומד לרשותנו זמן מוגבל להשיג אותה", ציין בר.

חילוקי הדעות בין ענקיות הטכנולוגיה לבין רשויות החוק בנושא מוכרות, והחברות חוששות שמתן גישה לתכנים פרטיים הוא מדרון חלקלק. בר התייחס בדבריו לטרוריסטים ולקרטלי סמים שמשתמשים בפלטפורמות מוצפנות כמו וואטסאפ כדי לתקשר, ובכך נמנעת מרשויות החוק גישה למידע.