בנק ירושלים מנסה לבטל את עסקת דקסיה-דיסקונט: הגיש לביה"ד לתחרות ערר כנגד האישור המותנה של הלפרין

ההסכם לרכישת ומיזוג בנק דקסיה בתוך מרכנתיל דיסקונט, בתמורה לתשלום בהיקף 670 מיליון שקל, נחתם באמצע חודש נובמבר האחרון • לתפיסת בנק ירושלים, התנאים שהוצבו בהחלטת הממונה על רשות התחרות לאישור המיזוג "אינם מפיגים את החשש התחרותי נוכח העובדה שהם לוטים בערפל גמור"

בנק דקסיה / צילום: שאטרסטוק
בנק דקסיה / צילום: שאטרסטוק

בנק ירושלים  לא מוותר על רכישת דקסיה ומיזוגו לתוכו: ביום שישי האחרון, ה-26 ביולי, הגיש בנק ירושלים ערר לבית הדין לתחרות (מחוזי ירושלים) על החלטת הממונה על התחרות לאשר בתנאים את המיזוג של דקסיה, שכיום נקרא מוניציפל בנק, לבנק מרכנתיל דיסקונט שבבעלות קבוצת דיסקונט . "הבנק מבקש בערר לבטל את החלטת הממונה או לשנותה, כיוון שלטענת הבנק, המיזוג מעלה חשש לפגיעה משמעותית בתחרות וכי אין בתנאים (שפרטיהם אינם ידועים) לרפא את החשש התחרותי העולה מהמיזוג", כפי שצויין בהודעה לבורסה בעניין זה שפרסם בנק ירושלים.

לתפיסת בנק ירושלים, שבשליטת משפחת שובל, התנאים שהוצבו בהחלטת הממונה על רשות התחרות, לשעבר הרשות להגבלים עסקיים, לאישור המיזוג "אינם מפיגים את החשש התחרותי נוכח העובדה שהם לוטים בערפל גמור, אינם כוללים דרישות מוגדרות מינימליות ואין בהם לצלוח את מבחן היעדר הפגיעה בתחרות באשראי לרשויות המקומיות", כדברי הדיווח של בנק ירושלים.

לפני חודשים ספורים נתנה רשות התחרות, בראשות הממונה מיכל הלפרין, אישור מותנה לעסקה, ושלפיו תאשר את העסקה רק לאחר שקבוצת בנק דיססקונט תמכור מראש את חלק הארי מתיק האשראי לרשויות מקומיות שלה. אישור מותנה זה לא עצר את בנק ירושלים שטען כי מדובר באישור בעייתי כשבמקביל הגיש הצעה עדכנית לדקסיה, בהיקף של 695 מיליון שקל, שישולמו במזומן.

ההסכם לרכישת ומיזוג בנק דקסיה בתוך מרכנתיל דיסקונט, בתמורה לתשלום בהיקף 670 מיליון שקל, נחתם באמצע חודש נובמבר האחרון. בינואר 2019 אושרה העסקה באסיפה הכללית של בנק מוניציפל ההצעה למיזוג עם בנק מרכנתיל דיסקונט. העסקה בין דיסקונט למוניציפל נחתמה למרות טענות ומכתבים בנושא מצד בנק ירושלים, שהתחרה בדיסקונט ללא הצלחה. דירקטוריון מוניציפל בחר בהצעת דיסקונט, והדבר אף אושר ברוב אדיר באסיפה הכללית של בעלי המניות במוניציפל.

נזכיר כי העסקה המקורית שהוצעה על-ידי בנק ירושלים כללה רכיב מניות בנק ירושלים לצד מזומן, כך שלא היה קונצנזוס לגבי השווי "האמיתי" שלה. בנק ירושלים, שבניהולו של גיל טופז ובראשותו של זאב נהרי, נסחר בבורסה לפי שווי של כ-533 מיליון שקל, בעוד שמוניציפל נסחר לפי שווי של כ-652 מיליון שקל.

בתוך כך, לפני ימים מעטים חברת הדירוג S&P מעלות אישררה למוניציפל דירוג AA "בשל סביבה כלכלית תומכת", תוך שפירטה על "השארתו ברשימת ה- CreditWatch עם השלכות חיוביות לאור הצפי להשלמת המיזוג עם בנק מרכנתיל דיסקונט". במסגרת זו ציינו בחברת הדירוג, ב-14 ביולי, כי "בכוונתו להוציא את הדירוגים מרשימת ה-CreditWatch כאשר עסקת המיזוג עם קבוצת דיסקונט תושלם, בכפוף לקבלת כל האישורים הנדרשים, או כשתהיה ודאות גבוהה לגבי השלמתה. אנו צופים שתנאי זה יתממש תוך שישה חודשים", הוסיפו.

עוד אמרו כלכלני חברת הדירוג ביחס לנושא זה, כי "אנו עשויים להעלות את הדירוג של מוניציפל ושל החוב הבכיר והנחות שלו בעד שתי רמות דירוג )נוצ'ים) אם העסקה תושלם כצפוי והבנק יתמזג לחלוטין בקבוצת דיסקונט כך שהנכסים וההתחייבויות שלו ימוזגו לתוך קבוצת דיסקונט, בעלת דירוג גבוה יותר. אם המיזוג לא ייצא לפועל, אנו צפויים לאשרר את דירוג הבנק והתחייבויותיו ואת תחזית הדירוג ברמתם הנוכחית. אנו מודעים לכך שגם בנק ירושלים הביע עניין ברכישת מוניציפל, אך סבורים שאפשרות זו אינה ודאית ובהתאם לא נלקחה בחשבון בתחזית שלנו וטרם ידוע כיצד תשפיע על הדירוג".