נגיד בנק ישראל בהודעה חריגה: לא תהיה העלאת ריבית

הודעה של פרופ' אמיר ירון מגיעה על רקע התחזקות השקל והמלצות הבנקים הזרים לרכוש שקלים • ירון: "אם יהיה צורך, עומדים לרשותנו כלים נוספים"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

על רקע התחזקות השקל והמלצות הבנקים הזרים לרכוש שקלים, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מבהיר היום (ד') כי הבנק לא יעלה בקרוב את שער הריבית.

בהודעה חריגה שפרסם הודיע ירון כי "מאז החלטת הריבית, חלה הפתעה חדה בסביבת האינפלציה, כאשר מדד יוני ירד ב-0.6%. כמו כן, גברו ההערכות שהבנקים המרכזיים העיקריים יחזרו לנקוט צעדי הרחבה, ובפרט צעדים משמעותיים של הפדרל ריזרב - לכך הייתה השפעה משמעותית על מערך שערי החליפין, מה שצפוי להשפיע גם על תוואי האינפלציה. לאור התפתחויות אלה, אני מעריך שלמשך זמן ממושך לא תהיה החלטה להעלות את הריבית. יתרה מכך - אם יהיה צורך, עומדים לרשותנו כלים נוספים".

אתמול (ג') דיווח "גלובס" כי הבנקים הזרים מפרשים את מדיניות בנק ישראל כנצית, כלומר כתומכת בהעלאת הריבית. בנק אוף אמריקה אף העריך כי ירון "ממוקד פחות מקודמתו ד"ר קרנית פלוג בהגנה על הכלכלה הישראלית מפני ההשפעות של השקל החזק, ולפיכך יתערב פחות בשווקים כדי למנוע את התחזקות השקל".

הבנקים הסתמכו בין היתר על פרוטוקול דיוני הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בעת החלטת הריבית האחרונה, שממנו עולה כי חבר ועדה אחד תמך בהעלאת ריבית, בעוד שארבעת החברים האחרים דיברו אף הם על אפשרות העלאת ריבית קרובה.

בהודעתו היום הסביר ירון כי "במועד החלטת הריבית האחרונה ב-8 ביולי הוועדה העריכה, על-פי האינפורמציה שהייתה לנו אז, כי ייתכן שייווצרו התנאים להעלאת ריבית באחת ההחלטות הבאות. עם זאת, הדגשנו כי לאור אי-הוודאות המשמעותית הקיימת לגבי מספר פרמטרים עיקריים, לא מן הנמנע שיהיה צורך להמשיך לקיים מדיניות מוניטרית מרחיבה למשך זמן יותר ממושך".