ביקורת מס בחיי הלילה: העלמת הכנסות בכ-200 פאבים ומסעדות

הנחות פיקטיביות ו"שיטת הביטולים" – אלה רק חלק משורת הליקויים החמורים שנחשפו במבצע מע"מ ארצי בענף הפאבים וחיי הלילה, שזכה לכינוי "מס על הבר" • שיא הליקויים – בברים בת"א • בפאב בקריות התגלו עסקאות בשווי 1.7 מיליון שקל שלא דווחו

פאב / צילום: איל יצהר
פאב / צילום: איל יצהר

חלק מהבליינים שפקדו בסוף השבוע האחרון את הפאבים, הברים, המועדונים והמסעדות ברחבי הארץ השבוע, זכו למחזה מוזר בשעות הלילה הקטנות: בנוף חיי הלילה השתלבו בסוף השבוע האחרון מאות מבקרי וחוקרי מע"מ מכל רחבי הארץ, שערכו מבצע ביקורת רחב-היקף בענף חיי הלילה. במבצע, שזכה לכינוי "מס על הבר", השתתפו גם עשרות שוטרים של משטרת ישראל.

הביקורות נערכו החל מהשעות הקטנות של הלילה ועד עלות השחר, בהתאם לשעות השיא של הפעילות בענף. החוקרים ומבקרי המס זכו לתדרוך לילי, שבו השתתף (בתל-אביב) גם מנהל רשות המסים ערן יעקב, ובתום התדריך נפרשו הצוותים בשטח, כל אחד לפי האזור שהוצב בו, ונכנסו בו-זמנית לעסקים השונים בכל רחבי הארץ.

במהלך המבצע נבדקו 215 בתי עסק - וברובם המוחץ נמצאו ליקויים. על אף הביקורת המעמיקה הקפידו המבקרים שלא להפריע לפעילות העסק ולהנאת המבלים. בימים אלה ממשיכה רשות המסים להעמיק בביקורות תוך התבססות על הממצאים שנתפסו בביקורות הפתע.

למבצע קדמו פעולות איסוף מודיעין שכללו תצפיות, קניות מקדימות, איתור והצלבת מידע באינטרנט וברשתות החברתיות והוצאת צווי חיפוש בחלק מהעסקים באישור בית משפט.

כשבעל העסק ישן - רואה החשבון ער, ולהפך

במהלך הביקורות נתקלו המבקרים בשורת ליקויים חמורים, וגם בכמה תירוצים יצירתיים. כך לדוגמה, בביקורת בפאב ברחוב מרכזי בקריות עלה כי בעל הפאב לא מדווח על הכנסותיו מסוף שנת 2018. מבדיקת ספרי העסק נמצא כי לא דווחו עסקאות בסך כ-1.7 מיליון שקל. בחקירתו טען בעל העסק כי הוא ישן במהלך היום ועובד בלילה, בזמן שרואה החשבון שלו עובד ביום וישן בלילה, ולפיכך הוא לא הצליח ליצור קשר עם רואה החשבון ולהעביר לו את חומר הנהלת החשבונות. מבקרי המס לא השתכנעו, והתיק הועבר להמשך טיפול במישור הפלילי. 

עוד עלה במהלך המבצע כי במקומות בילוי רבים משתמשים בעלי העסק ב"שיטת הביטולים" לצורך התחמקות מדיווח ומתשלום מס. באזור תל-אביב מתברר הבעיה חמורה במיוחד: בכל העסקים שנבדקו באזור תל-אביב נמצאו ליקויים. כולם, כך נודע, משתמשים בתוכנת הנהלת חשבונות זהה, המאפשרת להם לרשום במדויק את כל ההכנסות, אבל גם מאפשרת להם בסוף יום הפעילות לבצע תיקונים ומחיקות של הכנסות כאוות נפשם.

ואולם השימוש ב"שיטת הביטולים" לא היה ייחודי לאזור תל-אביב. כך, בביקורת בפאב בנצרת נמצאו מחיקת קניות וביטולים רבים בהיקף של כחצי מיליון שקל בחצי השנה האחרונה, למרות שדווח על מחזור של כ-390 אלף שקל. מנהל העסק נחקר וזומן להמשך חקירה במשרדי מע"מ נצרת.

גם בעסק בעכו נמצאו ביטולים וזיכויים של מנות בסכומים של כ-75,000 שקל, וכן נמצאו ליקויים בניהול הספרים ואי-דיווח על טיפים למלצרים המתקבלים בכרטיסי אשראי. בעל העסק זומן להמשך חקירה מקיפה.

בעסק אחר, גם הוא בעכו, נמצאו ליקויים דומים בניהול הספרים, בהנחות ובביטולים. בעל העסק הסביר כי הביטולים הרבים נובעים מכך ש"הלקוחות בורחים". גם בפאב בחיפה נמצאו עשרות מחיקות, כאשר לטענת בעל הפאב, המחיקות נעשו במסגרת "התלמדות" של עובדים חדשים על הקופה הרושמת.

עוד בביקורת במסעדה באזור נצרת אשר הייתה ריקה מאדם, התגלה חדר סודי שפתח תיבת פנדורה פלילית לכאורה. במהלך חיפוש במקום מצאו המבקרים חדר המכיל כספת ומסמכי חברות לא פעילות וכן מסמכים המעידים על הלוואות שעוררו חשד לביצוע עבירות מס. בנוסף, נמצאו אי-רישומי הכנסות על סך כמיליון שקל מפעילות החברות "הלא פעילות". ממצאים אלה הועברו להמשך חקירה במשרדי מע"מ נצרת.

בפאב ירושלמי: ריססו את עובדי הרשות בגז מדמיע

במסעדה באשדוד, שהייתה מלאה עד אפס מקום עם תור ארוך של ממתינים, נמצאו על הדלפק ערימות של מזומנים וספחי אשראי, ואם לא די בכך, בכיסיו של הבעלים נמצאו לא פחות מ-50 אלף שקל במזומן. למבקרי המס התברר כי כל הכספים לא תועדו. בעל המסעדה אמר לנציגי רשות המסים: "ארשום כשאתפנה".

במקרה אחר, בפאב בעיר העתיקה בבאר-שבע, גילו המבקרים 3 קופות שרושמות במקביל, ובכל זאת, בכל אחת מהם נמצאו עודפים בסך כולל של 3,000 שקל. בעל הפאב התקשה להסביר את העודף.

המבצע גרר גם מקרי אלימות כלפי המבקרים, ובפאב ירושלמי, בעת ספירות הקופה, ריססו עובדי הפאב גז מדמיע על-מנת להפריע למבקרים לבצע את הביקורת. המבקרים לא נרתעו, ובסוף הביקורת בעסק בוצע עיקול מזומנים בסך של כ-1,500 שקל, ובעל העסק זומן להמשך חקירה.

ובחזרה לצפון - לקראת ביקורת בעסק בעכו נערכו קניות מקדימות, ובמהלך המבצע התברר כי הקנייה המקדימה בסך של 260 שקל הופחתה ל-60 שקל, ונרשמה כ"הנחה". בבדיקה מקיפה נמצאו "הנחות" נוספות דומות בסכומים גבוהים, מה שהוביל לחקירתו של בעל העסק במקום ולזימונו להמשך חקירה.

על רקע ממצאי המבצע הבהירה רשות המסים כי בכוונה להגביר את הפיקוח והאכיפה בענף חיי הלילה. מהרשות נמסר כי "לאור המחדלים הרבים, רשות המסים תגביר את האכיפה בענף הפאבים והמועדונים ואת הביקורות בשעות לא שגרתיות, זאת במטרה לאתר את המשתמטים מרישום דיווח ותשלום מס אמת ולהמשיך את המלחמה בהון השחור ובמעלימי המס" .