לראשונה מאז 2008: הבנק המרכזי בארה"ב הוריד את הריבית, אבל פאואל מצנן את ההתלהבות

לראשונה מזה למעלה מעשור, הפד הופך הלילה את המדיניות ומוריד את הריבית בארה"ב ברבע אחוז לטווח של 2.25%-2%, וזאת בהתאם לתחזיות • בנוסף, הפד מסיים באופן מוקדם מהצפוי את צמצום המאזן כבר מחר, במקום בספטמבר • במסיבת העיתונאים היו"ר פאואל מנסה לשמור את הקלפים קרוב לחזה ונשמע ניצי במיוחד: רומז כי ההורדה אינה תחילתה של מגמה

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

אחרי שלוש שנים שבמהלכן העלה את הריבית לאט ובהדרגה, היו"ר ג'רום פאואל הופך את המדיניות של הפד ומוריד את הריבית לראשונה מאז המשבר הפיננסי של 2008. עם זאת, במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה פאואל סייג כי לא מדובר בתחילתה של מגמה. 

הפד הכריז על הורדת הריבית ברבע אחוז לטווח של 2.25%-2%, כך נמסר הערב (ה') בתום ישיבה בת יומיים של חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC). בנוסף, הפד מסיים באופן מוקדם מהצפוי את הליך צמצום המאזן כבר מחר במקום בחודש הבא, סוף ספטמבר. 

הורדת הריבית של הפד הערב משקפת היפוך חד במדיניותו מלפני 7 חודשים בלבד, וכפי שבכירים בבנק אותתו באדיקות לשווקים מאז תחילת מאי, וזאת בשל חששות מהאטה של הכלכלה העולמית, החולשה בתעשייה והירידה באינפלציה. הורדת הריבית של הפד מתרחשת בהתאם לציפיות של השווקים שתמחרו באופן מלא (100%) הורדה בגובה של 25 נקודות בסיס. כמו כן, זו נחשבת מתונה ביחס לחלק קטן מהערכות כי נדרשת הורדת ריבית חדה יותר של 50 נקודות בסיס.

אם נתוני הצמיחה החיוביים בארה"ב שפורסמו בסוף השבוע האחרון לצד נתוני מאקרו טובים העלו את האפשרות כי הפד יפסח על הורדת הריבית, הלילה הנגיד מיישר קו עם השוק ומוריד את הריבית בהתאם להפצרות חוזרות ונשנות של הנשיא טראמפ. חברי ועדת השוק הפתוח של הפד תלו את הורדת הריבית בהתפתחויות הגלובליות ששיתקו את האינפלציה. הודעת הפד מדגישה כי הפחתת הריבית באה להתמודד עם התחזקות גורמי אי ודאות שעשויים להשפיע על הצמיחה בעתיד. עם זאת, הפד הגדיר את הצמיחה כ"מתונה" ואת שוק העבודה האמריקאי כ"חזק".

במסיבת העיתונאים שלאחר הודעת הריבית, פאואל צינן את ההתלהבות כנשמע ניצי במיוחד כשרמז כי הצעד בו נקט אינו מהווה תחילתה של מגמת הפחתות ריבית. למעשה, פאואל אמר על החלטה להוריד ריבית כי מדובר בהתאמה של 'אמצע סייקל'. פאואל שלל רצף של הורדות ריבית בעוד השוק היה רוצה לשמוע על 3 הפחתות ריבית ב-2019. אם לא די בכך, יו"ר הפד נשמע תולה תקווה כי הכלכלה תשוב לצמוח בקצב מספק שיצדיק העלאת ריבית. פאואל אמר כי הוא בטוח שהריבית תחזור במהירות לעלות.

בכך יו"ר הפד מצליח לבלבל את השוק - כאשר לאחר מסיבת העיתונאים מדדים המניות תפסו כיוון שלילי למרות הורדת הריבית והדולר קפץ במהלך חד - ולהשאיר את הקלפים קרוב לחזה; לשמח בניגוד לרצונו את הנשיא טראמפ; ולאכזב את מי שציפה לתוואי של הורדות ריבית בהמשך השנה.