שידורי התעמולה: טראמפ פונה לאזרחי איראן דרך יוטיוב וטוויטר

בנוסף לסנקציות הכלכליות הכבדות המוטלות על המשטר האיראני, וושינגטון מנסה לשחוק את תמיכת הציבור בהנהגה בטהרן בעזרת האשטאגים, קטעי וידאו ביוטיוב ושירותי שידור פרו-אמריקאים מסורתיים במזרח התיכון • דוברים אמריקאים: תחנות הרדיו בחסות ארה"ב, כמו "קול אמריקה", מגיעות ליותר מ-23% מהמבוגרים באיראן

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס

ממשל טראמפ מנסה לכבוש את לב הציבור האיראני באמצעות קמפיין הסברה המאשים את הנהגת המדינה ואת המתנגדים למדיניות ארה"ב בקשייה הכלכליים של המדינה.

מאמץ ההסברה הוא אמצעי נוסף ללחץ העיקרי שמופעל על איראן מאז שהנשיא טראמפ פרש מההסכם הגרעיני מ-2015 בשנה שעברה, והטיל מחדש עיצומים קשים על המדינה. הטלת העיצומים נועדה לסייע להשגת הסכם כולל יותר, שמגביל את התוכנית הגרעינית של איראן וגם את התוקפנות האזורית שלה לכאורה.

קמפיין ההסברה נועד לשחוק את תמיכת הציבור בהנהגה בטהרן בעזרת האשטאגים, קטעי וידאו ביוטיוב ושירותי שידור פרו-אמריקאים מסורתיים במזרח התיכון.

המאמץ של ממשל טראמפ נראה עוין יותר כלפי הממשל האיראני לעומת מאמצים של ממשלים קודמים בוושינגטון, ומתבסס על סגנונו המחוספס של הנשיא. קשה למדוד את השפעתו בהיעדר סקרי דעת קהל אמינים באיראן, אבל רוב האיראנים מזלזלים כנראה באפקטיביות שלו.

הממשל מסייע ליצירת האשטאגים נגד ממשלת איראן בטוויטר, כולל #40YearsofFailure (ארבעים שנות כישלון) לרגל יום השנה ה-40 למהפכת האסלאם. הממשל עושה שימוש במדיה חברתית בפרסית כדי להאשים את הניהול הגרוע של הממשלה בשיטפונות הקטלניים שהיו השנה במדינה, כפי שסבורים איראנים רבים.

בריאן הוק, השליח המיוחד של הבית הלבן לאיראן, הפיק וידאו המצלם את השגרירות האיראנית לשעבר בוושינגטון. על רקע תמונות של איראנים המתקוממים נגד המשטר, הוא אומר שוושינגטון בחרה לשמר את השגרירות, כולל עבודות אמנות ושטיחים פרסיים, והיא מייחלת "להחזיר את מפתחות השגרירות לממשלה שתייצג באמת את העם האיראני".

דוברים אמריקאים אומרים שתחנות הרדיו בחסות ארה"ב, כמו "קול אמריקה", מגיעות היום ליותר מ-14 מיליוני איראנים במדינתם בכל שבוע - כ-23% מהמבוגרים באיראן.

"לעם האיראני מגיע לדעת שמנהיגיו מושחתים"

בקמפיין מעורב מאוד לן חודורקובסקי, לשעבר מנהל ההפקה בסוכנות הפרסום שהובילה את הקמפיין של טראמפ לנשיאות ב-2016, וכעת איש יחסי ציבור של משרד החוץ בוושינגטון. בהתאם למגמה של מומחי פרסום המשפיעים על ממשלים בארה"ב, הוא פיתח אישיות בוטה במדיה החברתית, שבה הוא תוקף לעתים קרובות את הנהגת איראן.

מקורות אמריקאים אומרים שהם שדרגו את מאמצי ההסברה נגד איראן בתגובה למסע דיס-אינפורמציה של איראן. לפי דו"ח של Citizen Lab באוניברסיטת טורונטו, שחוקר מלחמות, ריגול וצנזורה דיגיטליים, סוכנים איראנים חדרו לערוצי מדיה ומכוני מחקר והציפו את המדיה החברתית בחשבונות מזויפים שמפיצים מאמרים מזויפים שמותחים ביקורת על ארה"ב, סעודיה וישראל.

פייסבוק וטוויטר הסירו מאות חשבונות מזויפים שקשורים לאיראן. ארה"ב שכנעה את פייסבוק לסגור חשבונות שקשורים לאיראן ואיימו על אמריקאים בחו"ל, כולל חשבונות של מיליציות בעיראק שקשורות לטהרן. אינסטגרם ביטלה את החשבון של קאסם סולימאני, מנהיג יחידת עילית של משמרות המהפכה באיראן, אחרי שארה"ב קבעה שמדובר בארגון טרור זר.

מורגן אורטגוס, דוברת של משרד החוץ, מסרה שמטרת הקמפיין החדש היא "לטפל בכל טווח איומי המשטר האיראני, כולל הפרות זכויות האדם שלו". לדבריה "לעם האיראני מגיע לדעת שמנהיגיו מושחתים מהיסוד, ודואגים יותר למימון הטרוריסטים שקשורים אליהם בחו"ל מאשר לשפר את חיי העם. לאיראנים מגיעה ממשלה שיש לה אחריות כלפיהם והיא מתייחסת אליהם בכבוד".

עלי ראזה מיריוספי, דובר משלחת איראן לאו"ם, מסר שארה"ב משתמשת בתעמולה כדי ליצור תרעומת בעם האיראני מאז ההפיכה ב-1979, אבל היא נכשלה בכך. "הראיות ברורות: כאשר העם האיראני סובל מהטרור הכלכלי שמופנה כלפיו, רוב המכריע מאשים בכך את ממשל טראמפ", אמר הדובר.

העיצומים האמריקאים סייעו לאחד את ההנהגה האיראנית, והמחאות פומביות על התנאים הכלכליים ונגד הממשלה בשנה שעברה לא הולידו תנועת מרי רחבה יותר.

לדברי כרים סנדפור, עמית מחקר ומומחה לאיראן בקרן קרנגי, המסרים האמריקאים על איראן בעיקר מחזקים את ההשקפות של איראנים רבים. "אותם מיליוני דולרים שמחלקת המדינה מוציאה על דיפלומטיה פומבית ומסרים אסטרטגיים מגומדים לגמרי על ידי הציוצים של טראמפ", הוא הוסיף. "והציוצים הללו לא היו קוהרנטיים, ונעו בין תחנונים לדיאלוג לאיומים בהתקפה צבאית".

פקידי ממשל אומרים שהציוצים של טראמפ בטוויטר דווקא אפקטיביים ובמקרים רבים מתואמים עם יחידה במשרד החוץ שנקראת "קבוצת הפעולה האיראנית", שבראשה עומד הוק. הקבוצה הזו שיגרה מסר דומה לזה ששיגר טראמפ בטוויטר עם המילים "העיצומים מגיעים ב-5 בנובמבר". הניסוח ועיצוב האות היו בהשראת סדרת הטלוויזיה משחקי הכס.

דובר משרד החוץ כינה את הציוץ ההוא של הנשיא "המסר היחיד האפקטיבי ביותר שהצליח למקד את העולם ביעד הקריטי הזה של מדיניות ארה"ב". אלא שהציוץ הזה התקבל בלגלוג על ידי רבים, ביניהם מחבר "משחקי הכס", ג'ורג' ר. ר. מרטין, שפרסם באנר בטוויטר שבו הוא קרא לאנשים להצביע נגד הרפובליקאים בבחירות הביניים ב-2018.

"התעמולה האמריקאית פועלת כבומרנג"

באיראן רוב התושבים ספקנים לגבי מאמצי ארה"ב, אך ישנם כאלו שחושבים שהם עובדים, בין היתר מפני שהאיראנים מאוכזבים לגמרי מההנהגה שלהם ואין להם אופציות אחרות. "אתה כל כך מיואש וזה כמו גשם במשבר, אמרה מריאם פרהנג, סטודנטית בטהרן, "ואז מישהו מכוער ומוזר מביא לך מים".

"אפילו התעמולה שלהם מפגרת בצעד אחד אחרי מה שהאיראנים כבר יודעים", אמר סוחר שטיחים בטהראן על המאמץ של ארה"ב.

איראנים רבים אומרים שהתעמולה האמריקאית פועלת כבומרנג, מפני שהיא נשענת על איראנים גולים שחיים בארה"ב. האמריקאים לא מזכירים את מיר חוסיין מוסאבי ומהדי קארובי, שני מנהיגי תנועת הירוקים במדינה שמוחזקים במעצר בית משנת 2011.

באיראן מזהים רבים גם קשר בין ממשל טראמפ ומוג'אהדין א-חאלק, תנועת מתנגדי משטר שולית שיש לה קשרים ליועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון. התנועה הזו זוכה לגינוי באיראן בגלל תמיכתה בעיראק במלחמה בין שתי המדינות ב-1988-1980. רוב המשתמשים הכבדים בהאשטאג #40YearsOfFailure שיצר ממשל טראמפ הם תומכים גלויים במוג'אהדין.

דובר של משרד החוץ אמר שהממשל מעוניין בדעתם של הגולים האיראנים, אבל "לא מדויק לקבוע שאנחנו נשענים בעיקר על קהילת הגולים כדי להעביר את המסרים שלנו".

לאחרונה התעוררה מחלוקת כאשר אתר של משרד החוץ האמריקאי הוביל קמפיין לביזוי עיתונאים ואקדמאים איראנים שחיים בארה"ב ובאירופה, בטענה שהם שופרות של המשטר האיראני. הגולים הללו תומכים במאמץ דיפלומטי מול איראן ובהסכם הגרעין מ-2015. דובר משרד החוץ מסר שהכוונה לא הייתה למתוח ביקורת על ארגונים ואנשים בארה"ב. כך או כך, הפרויקט הזה, בהשקעה של 1.5 מיליון דולר, בוטל.