המוסדי שהציץ ונכווה מהשקעה בקנאביס: הכשרה ביטוח מופסדת 25% על השקעתה בטוגדר

החברה שבשליטת אלי אלעזרא השקיעה ביוני 10 מיליון שקל אחרי ירידה חדה במחיר המניה של 47% מהשיא, לפי שווי של 200 מיליון שקל, ובפרמיה של 4.5% על מחיר השוק דאז

אלי אלעזרא / צילום: תמר מצפי
אלי אלעזרא / צילום: תמר מצפי

גם כאשר מניות סקטור הקנאביס המקומי נסקו למחירי שיא בתחילת השנה, העדיפו הגופים המוסדיים להימנע מהשקעה בתחום הבוסרי ועתיר ההייפ, מותירים את המסחר וההשקעה במניות הקנאביס למשקיעים פרטיים וקרנות נאמנות, שנהנו מהעליות החדות במניות הקנאביס, אך ספגו גם את הירידות שהגיעו בהמשך. 

בגופים המוסדיים, מנהלי החיסכון הפנסיוני, טענו כי אין זה ראוי עדיין להשקיע במניות הקנאביס, בין היתר בהתחשב במידע הדל המצוי לגבי התנהלותן, פעילותן העסקית הזניחה, היעדר מודל כלכלי שיאפשר להעריך את שוויין ומלכודת הנזילות הטמונה בהן. 

מי שכן לקחה את הסיכון היא חברת הכשרה ביטוח, הנמצאת בשליטת אלי אלעזרא, אשר השקיעה בחברת הקנאביס טוגדר  (מכספי נוסטרו בלבד) וכבר מופסדת כרבע מהשקעתה. הכשרה השקיעה בחודש יוני 10 מיליון שקל תמורת הקצאה של 4.76% ממניות טוגדר, לפי שווי של 200 מיליון שקל לטוגדר ובפרמיה של 4.5% על מחיר השוק דאז. ההשקעה בוצעה אומנם אחרי ירידה חדה במחיר המניה, של 47% מהשיא, אולם בינתיים איבדה מניית טוגדר כאמור 25% נוספים, כחלק ממגמת ההתכווצות של בועת מניות הקנאביס המקומית. 

תחזיות מפוצצות שהונמכו תוך כמה חודשים

טוגדר היא חברה חדשה יחסית בשוק הקנאביס המקומי (כלומר אינה מ-8 החברות הוותיקות שקיבלו רישיונות כבר ב-2008 לפעול בתחום). היא נכנסה לפעילות בתחום רק סוף 2017, אך לא היססה להציג תחזית להכנסות של 50-100 מיליון שקל ב-2019, ובהמשך 150-300 מיליון שקל ב-2020 ו-300-600 מיליון שקל ב-2021. לאחרונה טוגדר קיבלה אישור gacp למתקן של באוגנדה. 

התחזיות, אותן "שנמכה" החברה תוך כמה חודשים, התבססו על צפי לאישור מהיר של יצוא הקנאביס ולשוק פתוח לקליטת החומר בקנדה. בינתיים אין יצוא מישראל, וגם אם יהיה, השוק הקנדי סגור כרגע ליבוא. טוגדר וכל חברות הקנאביס הישראליות האחרות יצטרכו להתחרות בשווקים קטנים יותר ועתירי רגולציה, כמו גרמניה, והן יגיעו לשוק מאוחר מכפי שציפו. 

טוגדר נמצאת בשליטת מייסדיה - ניסים ברכה, ניר סוסינסקי וגיא עטיה. וגם בהנהלתה, כמו אצל רוב חברות הקנאביס, יש "בכיר סלב", במקרה הזה - יוחנן דנינו, לשעבר מפכ"ל המשטרה, שמשמש כיו"ר החברה.

הכשרה ביטוח, חשוב לציין, אינה פועלת כמוסדי טיפוסי, ומלבד ההשקעה בטוגדר היא ביצעה עוד מספר השקעות אלטרנטיביות ולא סחירות בשנים האחרונות. בין אלו - ברשת מלונות בראון ובקבוצת המשביר 365 של רמי שביט, שבה ספגה הפסד כבד של עשרות מיליוני שקלים. המנגנון המגן אמור לאפשר לחברה לקבל בחזרה את מלוא ההשקעה.

מהכשרה חברה לביטוח נמסר: שוק הקנאביס זוכה לאמון המשקיעים בכל העולם וכמו כל ענף חדש הוא עדיין נמצא בתהליכי הטמעה ורגולצייה. הכשרה חברה לביטוח נכנסה למהלך מתוך מחשבה מושכלת שבחנה את כל ההיבטים וכן מתוך ידיעה שמדובר בתהליך ארוך שייקח זמן. בנוסף נקטה הכשרה בקיום מנגנון הגנה המבטיח תשואה מינימלית של 8% מידי שנה למשך 3 שנים".