המשפחה העשירה בעולם מתעשרת ב-4 מיליון דולר נוספים מדי שעה. והיא לא לבד

לפי בלומברג, 25 המשפחות העשירות בעולם מחזיקות כיום בכ-1.4 טריליון דולר • בראש עומדת משפחת וולטון, שמחזיקה בענקית הקמעונאות וולמארט ותתעשר בעוד מאות אלפי דולרים עד שתסיימו לקרוא את הכתבה הזו • ומי עוד ברשימה? מהיורשים של מארס ועד משפחת המלוכה הסעודית

מימין: בני משפחת וולטון, רוברט, אליס וג'ים / צילום: Rick Wilking, רויטרס
מימין: בני משפחת וולטון, רוברט, אליס וג'ים / צילום: Rick Wilking, רויטרס

המשפחה העשירה בעולם הופכת לעשירה יותר ויותר בכל רגע שעובר. כך, ההון של משפחת וולטון, היורשים של מייסד וולמארט, גדל ב-70 אלף דולר מדי דקה, 4 מיליון דולר מדי שעה ו-100 מיליון דולר מדי יום. ההון שלהם גדל בכ-20 אלף דולר מאז שהתחלתם לקרוא את הכתבה הזו. בינתיים, בזמן הזה, עובד חדש בוולמארט היה מרוויח 6 סנט, בדרך למשכורת מינימום של 11 דולר בשעה. 

לפי "בלומברג", ההון של משפחת וולטון צמח ב-39 מיליארד דולר מאז יוני 2018, אז פורסם הדירוג הקודם של המשפחות העשירות בעולם. למשפחת וולטון יש לא פחות מ-191 מיליארד דולר. משפחות היורשים האמריקאיות האחרות לא נמצאות הרחק מאחור. ההון של משפחת מארס, יורשי חברת השוקולד, גדל מאז ב-37 מיליארד דולר ל-127 מיליארד דולר. ההון של משפחת קוק, שמחזקים במפעלי תעשייה, זינק ב-26 מיליארד דולר ל-125 מיליארד דולר. האמריקאים כמובן לא לבד. ההון של משפחת אמבאני ההודית, למשל, גדל ב-7 מיליארד דולר ל-50 מיליארד דולר. לפי "בלומברג", 25 המשפחות העשירות בעולם מחזיקות כיום בכ-1.4 טריליון דולר - זינוק של 24% לעומת שנה שעברה. הרשימה המלאה של המשפחות העשירות לפניכם.

1. משפחת וולטון 

הון: 190.5 מיליארד דולר 
העסק בבעולתם: וולמארט

וולמארט היא הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם במונחי הכנסות, עם מכירות שנתיות של 514 מיליארד דולר מ-11 אלף חנויות ברחבי העולם. חברת האחזקות המשפחתית Walton Enterprises מחזיקה במחצית מוולמארט, ובשנה שעברה קיבלו בני המשפחה דיבידנדים בהיקף של 3 מיליארד דולר. רוברט וולטון, בנו הבכור של מייסד הרשת סאם, כיהן כיו"ר החברה לאחר מות אביו מ-1992 ועד 2015. כיום בתפקיד היו"ר משמש גרג פנר, שנשוי לבתו של רוברט. 

2. משפחת מארס

הון: 126.5 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: חברת מארס

ענקית השוקולד, שמייצרת גם מוצרים לחיות מחמד, מוצרי שתייה ומאכל, נמצאת בבעלות פרטית של היורשים של פרנק מארס, מייסד החברה. בני המשפחה היו חלק פעיל בניהול החברה מאז שהוקמה ב-1911. כך, למשל, בנו של פרנק, פורסט מארס, המשיך את דרכו לאחר מותו ונינתו, ויקטוריה מארס, כיהנה כיו"רית החברה בין 2014 ל-2017. הכנסותיה השנתיות של מארס עומדת על כ-35 מיליארד דולר. ופרט טריוויה קטן לסיום: לחטיף הסינקרס קוראים על שם הסוס האהוב של משפחת מארס. 

3. משפחת קוק

הון: 124.5 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: תעשיות קוק

האחים פדריק, צ'ארלס, דיוויד ו-וויליאם ירשו את חברת הנפט של אביהם, פרדי קוק, עם מותו ב-1967. מחלוקת בין האחים הובילה לכך שוויליאם ופדרדיק עזבו את העסק המשפחתי, ואילו צ'ארלס ודיוויד נשארו לנהל אותו. מאז הפכה החברה לתעשיות קוק, קונגלומרט עם הכנסות שנתיות בהיקף 110 מיליארד דולר. 

4. בית סעוד

הון: 100 מיליארד דולר

משפחת המלוכה הסעודית שולטת בערב הסעודית כבר 87 שנה ברציפות ונהנית מהחברה הרוויחית ביותר בעולם - חברת הנפט ארמקו שסיימה את 2018 עם רווח נקי של 111 מיליארד דולר. הערכת ההון של "בלומברג" מבוססת על התשלומים שקיבלה המשפחה מלשכת המלך, The Royal Diwan, ב-50 השנים האחרונות. ההון שמחזיקים כל בני המשפחה המורחבת, שמספרם מגיע ל-15 אלף איש, כנראה גדול בהרבה מ-100 מיליארד דולר. על פי הערכות, יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן, מחזיק לבדו בנכסים בהיקף של מעל למיליארד דולר. 

בני משפחת סעוד בטקס השבעה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב-2017 / צילום: רויטרס
 בני משפחת סעוד בטקס השבעה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב-2017 / צילום: רויטרס

5. משפחת ורטהיימר 

הון: 57.6 מיליארד דולר
העסק שבבעלותם: חברת האופנה שאנל

האחים אלן וג'רארד ורטהיימר קוצרים כיום את פירות השקעתו של סבם פייר ורטהיימר, שהיה שותפה של המעצבת קוקו שאנל בפריז של שנות ה-20 של המאה שעברה. המעצבת ניסתה להשיג שליטה על חברת האופנה העלית שאנל, אך לבסוף השליטה נשארה בידי משפחת ורטהיימר. ב-2018 פרסמה שאנל לראשונה את דוחותיה, שהראו כי הכנסותיה עמדו על 11 מיליארד דולר באותה השנה. המשפחה מחזיקה בנוסף גם בסוסי מרוצים וביקבים. 

6. משפחת הרמס

הון: 53.1 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: חברת האופנה הרמס

ג'ין-לואיס דומאס, שנפטר ב-2010, היה זה שהפך את חברת הרמס למעצמת אופנת עלית עולמית. דומאס היה בנו של רוברט דומאס - חתנו של מייסד החברה טיירי הרמס. בני משפחה נוספים משמשים גם היום בתפקידים בכירים בחברה. כמו פייר-אלקסיס דומאס שמכהן כמנהל האמנותי של החברה או אקסל דומאס שמכהן כמנכ"ל. 

7. משפחות ואן דאם, דה ספולברך ודה מוביוס

הון: 52.9 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: חברת המשקאות אנהאוזר-בוש אינבוו 

לחברת המשקאות בשליטת שלוש משפחות יצרני הבירה הבלגיות יש שורשים כבר מהמאה ה-14. משפחת ואן דאם הצטרפה לשתי האחרות ב-1987, אחרי שמיזוג בין חברת Piedboeuf ו-Artois הביאה לייצרת חברת Interbrew. ב-2004 התמזגה החברה עם AmBev הברזיאלית. 

8. משפחות בהרינגר ופון באומבך

הון: 51.9 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: חברת התרופות בהרינגר אינגלהיים

חברת התרופות הגרמנית בהרינגר אינגלהיים נוסדה ב-1885 על ידי אלברט בהרינגר. היום, יותר מ-130 שנה מאז, בני המשפחה עדיין מחזיקים במושכות החברה. הנין של המייסד, הוברטוס פון באומבך, מכהן כיום כיו"ר ומנכ"ל החברה.  

9. משפחת אמבאני

הון: 50.4 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: חברת האחזקות בתחום הנפט והגז Reliance Industries 

דהירובאי אמבאני, אביהם של מוקש ואוניל, התחיל לבנות את החברה שבהמשך תהפוך ל-Reliance Industries ב-1957. כשדהירובאי הלך לעולמו ב-2002 בלי להשאיר צוואה, אלמנתו קוקילאבן הייתה צריכה לתווך בקרב הירושה בין שני האחים. כיום, מוקש הוא זה שמחזיק במושכות של חברת הענק, שבבעלותה מתחם זיקוק הנפט הגדול בעולם. מוקש מתגורר במומבאי באחד מהבתים היקרים ביותר בעולם: ארמון מודרני בן 27 קומות בעלות של מיליארד דולר. במרץ 2019, נלחץ מוקש לעזרת אחיו הצעיר אוניל ושילם חוב בהיקף של כ-80 מיליון דולר. בכך הוא הציל את אוניל ממאסר של שלושה חודשים.

ביתו של מוקש אמבאני במומבאי / צילום: Danish Siddiqui, רויטרס
 ביתו של מוקש אמבאני במומבאי / צילום: Danish Siddiqui, רויטרס

10. משפחות קרגיל ומקמילן

הון: 42.9 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: תאגיד הענק האמריקאי קרגיל

בני משפחת קרגיל ומקמילן מחזיקים את רוב מניות השליטה בקרגיל, החברה הפרטית הגדולה ביותר בארה"ב במונחי הכנסות. החברה הוקמה ב-1865 על ידי וויליאם קרגיל, שהתחיל עם מחסן אחד לאחסון תבואה. 

11. משפחת תומסון 

הון: 39.1 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: חברת המדיה תומסון-רויטרס

12. משפחת קווק 

הון: 38 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: חברת ההחזקות סאן הונג קאי פרופרטיס

13. משפחת צ'רנוונט

הון: 37.9 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: הקונגלומרט Charoen Pokphand Group

14. משפחת ג'ונסון

הון: 37.4 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: קרן ההשקעות פידליטי

15. משפחת קוקס

הון: 36.9 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: ענקית המדיה קוקס

16. משפחת קוונדט 

הון: 35 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: ב.מ.וו

17. משפחת פריצקר

הון: 33.7 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: רשת בתי המלון היאט

18. משפחת מוייה 

הון: 33 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: רשת הסופרמרקטים אושה

19. משפחת ג'ונסון

הון: 33 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: תאגיד לייצור מוצרי ניקוי וטיפוח הבית SC Johnson

(אין קשר לג'ונסון שבמקום ה-14)

20. משפחת אלברכט

הון: 32.6 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: רשת הקמעונאות אלדי

21. משפחת ראוזינג 

הון: 32.5 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: ענקית האריזה טטרה לאבאל

22. משפחת הרטונו 

הון: 32.5 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: Bank Central Asia

23. משפחת לאודר

הון: 32.3 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: ענקית הקוסמטיקה אסתי לאודר

24. משפחות הופמן

הון: 31.3 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: חברת התרופות הופמן לה רוש

25. משפחת פררו

הון: 29.8 מיליארד דולר
העסק בבעלותם: ענקית השוקולד פררו