איטליה בדרך לבחירות? שר הפנים החליט לטלטל את המדינה באמצע חופשת הקיץ

כשהוא רוכב על תמיכה גוברת במפלגתו, מתאו סלביני פירק את הקואליציה והחל בקמפיין לראשות הממשלה • לפי הערכות, סלביני מעוניין ללכת לבחירות בתחילת אוקטובר, לפני שהכרעות כלכליות כואבות יגבו ממנו מחיר פוליטי

מתאו סלביני / צילום: רויטרס, Guglielmo Mangiapane
מתאו סלביני / צילום: רויטרס, Guglielmo Mangiapane

מבחינת מתאו סלביני, הבחירות הבאות באיטליה כבר הוכרזו. מנהיג מפלגת הימין "לגה" (לשעבר "הליגה הצפונית") מסתובב בימים אלה בדרום איטליה, מצטלם במסיבות חוף במהלך היום וקורא להצביע עבורו לראשות הממשלה בערב.

בשלושת הימים שעברו מאז שהפוליטיקאי האיטלקי, המכהן כשר הפנים, הכריז כי הוא מפרק את הקואליציה עם תנועת "חמשת הכוכבים", קצב הפעילות הוגבר. אתמול אף פתח סלביני בעימות אינטרנטי מול השחקן האמריקאי ריצ'רד גיר, שביקר את מדיניות הפליטים שלו. עם שיזוף של ברלוסקוני וכישורי טוויטר של טראמפ - מתאו סלביני החל בסוף השבוע את המרוץ שלו לראשות ממשלת איטליה.

ההחלטה של סלביני לפרק את הקואליציה הפופוליסטית השולטת במדינה תפסה את המערכת הפוליטית באיטליה בהפתעה. אמנם, החיבור שנוצר אחרי הבחירות בשנה שעברה בין ה"לגה" לבין תנועת "חמשת הכוכבים" היה מלאכותי וסבל מחוסר יציבות מיומו הראשון ומחיכוכים בלתי פוסקים עד לרגע האחרון, אבל התזמון - באמצע חופשת הקיץ - היה לא צפוי.

ביום חמישי ניצל סלביני ניסיון פוליטי של "חמשת הכוכבים" לטרפד את פרויקט הרכבת בין איטליה לצרפת, כדי להכריז שהשותפות הסתיימה. "אין יותר רוב לקואליציה הנוכחית", הודיע, "כפי שאפשר לראות מההצבעה (נגד פרויקט הרכבת) ומהעלבונות החוזרים ונשנים נגדי... הגיע הזמן לבחירות חדשות".

רוב הפרשנים מעריכים כי מדובר בצעד מתוכנן היטב. מבחינה פוליטית, הפיתוי שעומד בפני סלביני הוא עצום. העיתונאי לשעבר (46), ששינה את פניה של מפלגת הליגה הצפונית הבדלנית והפך אותה למפלגת ימין מתנגדת להגירה הזוכה לתמיכה אפילו בדרום איטליה, לא הסתיר מעולם את שאיפתו לכהן כראש ממשלה.

בשנה האחרונה ראה סלביני כיצד החלום הופך לאפשרי. התמיכה ב"לגה" זינקה מ-17% בבחירות במרץ 2018 ל-38% לפי הסקרים האחרונים. בבחירות לפרלמנט האירופי זכתה ה"לגה" ב-34% - יותר מכל מפלגה אחרת באיטליה. סלביני, שעל אף שנכנס לקואליציה כשותף זוטר התנהג כאילו הוא ראש הממשלה, ראה כיצד המציאות אט-אט מתאימה לשאיפותיו, ואיך הוא הופך ל"איש החזק" של הפוליטיקה האיטלקית.

המכשול - נשיא איטליה

היחיד שעומד בדרכו, נכון לעכשיו, הוא נשיא איטליה סרג'יו מטרלה. לנשיא האיטלקי יש סמכויות רבות - הוא יכול למנות ממשלת מעבר טכנוקרטית, הוא יכול להעניק זמן לבניית קואליציה חדשה או אפילו לדחות בכמה חודשים את מועד הבחירות החדשות. גם "חמשת הכוכבים", שלמרות התרסקותה בסקרים (מ-32% בבחירות ל-17% בסקרים האחרונים) הודיעה תחילה כי אינה חוששת מסיבוב בחירות חדש, שינתה את הטון בסוף השבוע. מייסד התנועה, הקומיקאי בפה גרילו, קרא "להציל את המדינה מפני הברברים החדשים" ולמנוע בחירות. תסריט שבו מפלגות האופוזיציה מהשמאל מתגייסות להציל את הממשלה בראשות ג'וזפה קונטה נראה פחות ופחות בלתי אפשרי ביממה האחרונה.

עדיין, התמיכה האדירה שה"לגה" זוכה לה בסקרים תהפוך כל צעד מלבד הכרזה על בחירות חדשות לשנוי במחלוקת מבחינה דמוקרטית, וסלביני יודע זאת. "אני רוצה להעניק לאיטלקים ממשלה יציבה לחמש השנים הבאות", צייץ אתמול, "בלי משחקים מצד ארמון הנשיאות".

מתנגח עם בריסל

יש עוד סיבה למהלך הקיץ של סלביני - הרצון להתחמק כמה שאפשר מלקיחת אחריות על התקציב האיטלקי שאמור להיות מוגש באוקטובר הקרוב. למרות הבטחותיו לבוחרים, המצב הכלכלי הרעוע של איטליה וההתחייבויות לשמירת מסגרת גירעון סבירה מול בריסל, מכריחים את הממשלה האיטלקית הנוכחית לקבל הכרעות כואבות ובלתי פופולריות מבחינת מסים ורפורמות בפנסיה.

סלביני, לפי פרשנים, מעדיף ללכת לבחירות בתחילת אוקטובר, לפני שההכרעות הללו גובות ממנו מחיר פוליטי, מאשר אחרי. לכן, דרש הפוליטיקאי האיטלקי לכנס את הפרלמנט לדיון חירום והודיע כי מפלגתו תגיש הצעת אי-אמון בראש הממשלה קונטה כבר מחר (שני).

סלביני לא היסס להתנגח עם בריסל בנושא מדיניות הפליטים וגם בנושאים כלכליים. ממשלה בראשותו, לפי ההערכות, תוביל קו נוקשה יותר מול בריסל מאשר הקואליציה הקיימת. הוא עצמו הכחיש בסוף השבוע דיווח שהופיע ב"לה רפובליקה" (עיתון המזוהה עם השמאל באיטליה ), שלפיו הוא מתכנן "איטליאקזיט" - פרישה איטלקית מהאיחוד האירופי. "הרעיון לעזוב את אירופה מעולם לא היה בתוכניות", אמר.

באירופה, האי ודאות האיטלקית מצטרפת לאי ודאות הבריטית סביב הברקזיט ומערערת עוד יותר את המצב הפוליטי - ואיתו את התחזיות הכלכליות ליבשת ולכלכלות מוטות היצוא שלה, המתמודדות במקביל עם השפעות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין.

מניות הבנקים האיטלקיים צללו ב-5% ביום המסחר האחרון, והמרווח בין אג"ח של ממשלת איטלקיה לאג"ח של גרמניה התרחב ל-240 נקודות.

בינתיים, עצם הנוכחות והפופולריות של סלביני בפסקרה ובמקומות אחרים בדרום איטליה ממחישים את השינוי שיצר בפוליטיקה האיטלקית. עיקר המסר שלו מאז שמונה לשר הפנים היה נגד הגירה. צעדיו נגד ארגונים לא-ממשלתיים ונגד כניסת פליטים, מבקשי מקלט ומהגרים לאיטליה הם חלק מרכזי מהפופולריות הגואה של המפלגה.

בדומה לנשיא ארה"ב טראמפ - שאותו הוא מעריץ ושיועצו לשעבר סטיב באנון משתף איתו פעולה באופן הדוק - משתמש סלביני בטוויטר כדי לפתוח חזיתות מול מטרות שונות. בערוץ ישיר זה גם פורסמה הבוקר (א') הסנונית הראשונה של קמפיין הבחירות הצפוי. "ניקח מחדש את איטליה שלנו", נכתב על רקע תצלום של סלביני מחייך, "אתם בפנים?".

נקודת האור של הכלכלה האיטלקית: הר ההלוואות הרעות מתכווץ / וול סטריט ג'ורנל

בנקים איטלקיים ביצעו מקצה שיפורים גדול מאוד בטיפול בבעיה שפגעה בהם במשך שנים ואיימה על יציבות כל גוש האירו: ההלוואות הרעות.

בסוף 2016, סך ההלוואות הלא מתפקדות במאזני הבנקים באיטליה היה כ-350 מיליארד אירו, או 17% מסך תיק ההלוואות, לפי הבנק המרכזי של איטליה. הנתון הזה ירד בתחילת 2019 ל-190 מיליארד אירו, 9% מסך תיק ההלוואות, לפי הנתונים העדכניים ביותר.

הבנקים האיטלקיים נאבקו במשך שנים עם הררי הלוואות לא נפרעות אחרי המיתון הכלכלי שנגרם ממשבר החובות הריבוניים של השנים 2011-2012, שגרם לפשיטת רגל של המוני עסקים קטנים. העסקים הללו, כולל חברות קטנות, לא סיפקו לעתים תכופות די ביטחונות לבנקים.

התוצאה הייתה שהבנקים, שהרווחיות שלהם ממילא הייתה מהחלשות באירופה, נשארו עם מירווחי הון דקיקים כדי לכסות את הפסדי ההלוואות.

הבנקים באיטליה נשארו חשופים לאי יציבות פוליטית. בסוף השבוע ירדו מניותיהם בתלילות על רקע הסיכוי להקדמת הבחירות במדינה. מירווח התשואה בין האג"ח הממשלתיות האיטלקיות לגרמניות התרחב, ופוגע בבנקים שהם בדרך כלל מחזיקים גדולים של אג"ח מדינה.

בעקבות משבר החובות, הבנקים באיטליה ניסו לנקות את מאזניהם מהלוואות רעות, ותכופות הם הנפיקו מניות חדשות כדי לספוג הפסדי הלוואות ולשמור על רמות ההון שלהם מעל דרישת הרגולציה.

מלבד גיוס עוד כוח אדם מיומן לטפל בבעיה, הבנקים מכרו הלוואות רעות במיליארדי אירו למשקיעים גדולים כמו קרנות פימקו, סרברוס ופורטרס אינווסטמנט בארה"ב.

ממשלת איטליה עודדה את המכירות הללו באמצעות השקת תוכנית שנועדה לסייע לבנקים לאגח (להפוך לאג"ח) הלוואות רעות, על ידי מכירת ביטחונות לבנקים שהפכו חלק מהאג"ח הללו לפחות מסוכנות.

עם זאת, הבנקים באיטליה מחזיקים עדיין ביותר מפי שניים משיעור ההלוואות הרעות שמחזיקה מערכת הבנקאות בכל גוש האירו.