אישור FDA לסתימות השיניים דוחות החיידקים של חברת נוביו

יורם אשרי, מנכ"ל החברה: "הפוטנציאל הוא אינסופי לתחומים כמו שתלי סיליקון, אריזות מזון, עדשות מגע, ברי מים וכמובן מכשור רפואי"

אילוסטרציה / שאטרסטוק
אילוסטרציה / שאטרסטוק

חברת נוביו המפתחת חומרים עמידים בפני חיידקים, הודיעה על קבלת אישור FDA לשיווק המוצר הראשון שלה, סתימות שיניים דוחות חיידקים. החברה, בניהולו של יום אשרי, לשעבר מנכ"ל החברות אפוסנס, אנדוצ'ויס וסמנכ"ל בכיר בגיוון אימג'ינג, סתימות השיניים הן רק תחילת הדרך עבור הטכנולוגיה של החברה, שיכולה להיות רלוונטית לדחייה של חיידקים בכל תחום: מכשור רפואי, ברי מים, עדשות מגע, מניעת בלאי בתעשייה ועוד.

"בחרנו להתחיל את דרכנו בתחום רפואת השיניים משום שזמן ההגעה לשוק הזה הוא מהיר והצורך ברור מאוד", אומר אשרי, "ולא משום שזה שוק גדול במיוחד - שוק המכשור הרפואי גדול יותר".

סתימות בשיניים מבוצעות כאשר חלק מן השן עוכל על ידי זיהום חיידקי, והיום נהוג לבצע סתימות 'לבנות' הדומות צבע השן. אולם, סתימות אלה פחות עמידות לחיידקים מאשר סתימות המתכת שהיו נפוצות בעבר. נוביו פיתחה סתימה לבנה הדוחה את החיידקים. היא קיבלה את האישור לשני סוגי מוצרים כאלה, ומחכה לאישור לשניים נוספים.

מן החברה נמסר כי מידי שנה מתבצעים בארה"ב כ-200 מיליון שחזורי שיניים, שני שליש מתוכם לצורך החלפת שחזורים קיימים שכשלו בגלל חדירת חיידקים וחזרה של עששת. עלות החלפת סתימות בארה"ב נאמדת בכ-5 מיליארד דולר בשנה, ועששת חוזרת היא הגורם העיקרי לאובדן השן.

לדברי החברה, היתרון של החומרים האנטי-חיידקיים שלה הוא שאינן מסיסים, ולכן הם פועלים לטווח ארוך וגם אינם רעילים לסביבתם.

החברה עדיין לא השלימה ניסויים קליניים שיראו את התועלת של מוצרים אלה שקיבלו את אישור ה-FDA, אולם מוצר דור קודם של החברה הראה פעילות אנטי-חיידקית חזקה בחלל הפה. בימים אלה החברה מבצעת שני ניסויים קליניים במוצר החדש.

אשרי מציין כי המטרה אינה לשווק את המוצרים ישירות, אלא בעזרתם של שותפים מכל התעשיות. "ניסיוני בגיוון אימג'ינג, בין היתר, לימד אותי כמה קשה לשווק ישירות מוצרים רפואיים ועל הגבול הרפואי. לו היינו חברה של מוצר אחד, לא הייתה לנו ברירה. לא היינו רוצים לקחת סיכון לאבד שליטה על ידי קשירת כל עתידנו בזה של חברה אחרת, שיכולה כן או לא לקדם את המוצר. כיוון שיש לנו מוצרים שונים, אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לקחת את הסיכון הזה, ואם תחום אחד יתקע חלילה, יש לנו עוד אפשרויות".

נוביו נוסדה ב-2015 על ידי פרופ' ארווין וייס, מנהל המחלקה לשיקום הפה במרכז הרפואי הדסה עין כרם. החברה הוקמה בתמיכת חברת הדסית, חברת מסחור הטכנולוגיה של הדסה. לפני כשנה גייסה החברה 3.5 מיליון דולר בהובלת קרן aMoon בניהול מריוס נאכט וד"ר יאיר שינדל, יחד עם המשקיע הפרטי ד"ר אולה ג'נסן, ממייסדי רשת מרפאות השיניים האמריקאית הגדולה ClearChoice שנמכרה לחברת סאן. עד היום גייסה נוביו סכום כולל של 5.6 מיליון דולר.