עד כמה יעלון מעודכן בשינויים שמתרחשים במערכת הבריאות?

אין עוררין שמערכת הבריאות שלנו נמצאת הרחק מאחור במדדי ה-OECD, אבל היא ממשיכה להידרדר כפי שטוען השר לשעבר משה (בוגי) יעלון? • המשרוקית של גלובס

משה (בוגי) יעלון / צילום: תמר מצפי
משה (בוגי) יעלון / צילום: תמר מצפי

משה (בוגי) יעלון מסתכל במדינה ורואה קריסה כללית: "המדינה מתנהלת ולא מנוהלת", הוא קבע ביום חמישי ברדיו ללא הפסקה. הסיבה: משרדי הממשלה האזרחיים לא מתכננים לטווח ארוך. "כשאין תוכניות רב-שנתיות, אז יש שביתת אחיות", נימק יעלון, "כי מספר האחיות פר-אוכלוסייה יורד, ומספר הרופאים יורד, וגם מספר המיטות פר-אוכלוסייה. ואנחנו מרגישים את זה בתור למיון".

לפני חודשיים בדקנו כאן את הביקורת הקבועה של יעלון על היעדר תכנון רב-שנתי, והסברנו שהיא נכונה רק בחלקה. הפעם נתמקד במערכת הבריאות: האומנם בכל החזיתות - רופאות, אחיות, מיטות - ההיצע לכל תושב בישראל נמצא בירידה?

למען הסר ספק: בכל ההיבטים האלה, ישראל נמצאת במחסור בהשוואה למדינות OECD. אתר האינטרנט המומלץ של הארגון מלמד כי יחסית ל-36 המדינות החברות, אנחנו במקום חמישי מהסוף במספר האחים והאחיות, שישי מהסוף במספר מיטות האשפוז הכללי, ו-12 מהסוף במספר הרופאות והרופאים - הכול בחישוב לנפש. אלא שמכאן אי-אפשר להסיק על השינוי לאורך זמן. 

אם יעלון יגלוש לאתר ה-OECD, הוא ימצא את המגמות הבאות. מספר מיטות האשפוז (לא כולל טיפול סיעודי, גריאטרי ונפשי) אכן ירד בעקביות, מ-2.38 ל-1,000 נפש בשנת 2009 ל-2.2 בשנת 2017. זו ירידה של 8%, אבל כפי שהראינו במדור המשרוקית לפני שבועיים, מגמה דומה נרשמה כמעט בכל המדינות המפותחות.

מספר האחיות, מנגד, דווקא עלה באותה תקופה מ-4.73 ל-5.08 ל-1,000 נפש. זו עלייה של 7.4%, מקום טוב באמצע יחסית למדינות ה-OECD. ואילו במספר הרופאים הייתה התפתחות מעניינת: השיעור ל-1,000 נפש צנח בין 2009 ל-2013 ב-15% - מ-3.46 ל-2.94 - הירידה החדה בארגון. אבל מאז הוא השתקם ב-5.4%, ועומד היום על 3.1 רופאים לאלף נפש.

■ בשורה התחתונה: דברי יעלון לא נכונים ברובם. מספר האחיות ביחס לאוכלוסייה עלה בעשור האחרון, מספר הרופאים ירד וחזר לעלות, ומספר מיטות האשפוז לנפש ירד ולא עלה.

קוד הטמעה: