טראמפ עולה מדרגה: משיק תקנות לצמצום ההגירה החוקית לארה"ב

לאחר קמפיין אינטנסיבי נגד מהגרים בלתי חוקיים – בעיקר היספנים נטולי אשרות עבודה שהסתננו ממקסיקו – ממשל ארה"ב פרסם תקנות שיקשו על שוהים חוקיים לקבל גרין קארד אם פנו אי-פעם לקבל סיוע ממשלתי, למשל תלושי מזון, או אם יש סיכון שינסו לקבל סיוע כזה בעתיד

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ - שהשתית את מסע הבחירות שלו ואת השנתיים וחצי הראשונות של נשיאותו על מאבק ברוטלי לבלימת ההגירה הבלתי חוקית לארה"ב - עולה מדרגה. לאחר קמפיין אינטנסיבי נגד היספנים נטולי אשרות עבודה, שמסתננים לארה"ב ממקסיקו, פרסם אתמול (ב') ממשל ארה"ב תקנות שיקשו במידה משמעותית על שוהים חוקיים לקבל גרין קארד אם פנו אי-פעם לקבל סיוע ממשלתי, למשל תלושי מזון או ביטוח רפואי למעוטי הכנסה, או אם יש סיכון שהפונים יפלו למעמסה על כתפי הציבור בעתיד.

התקנות החדשות הן מאמץ להסיט את מדיניות ההגירה האמריקאית משיקולים הומניטריים למתן גרין קארד, בעיקר שיקולי איחוד משפחות, לשיקולים שמדגישים את כישוריו של המהגר הפונטציאלי ואת יכולתו המשוערת לתרום למשק ולחברה בארצו החדשה. התקנות ייכנסו לתוקף באמצע אוקטובר ולא יחולו על אזרחים.

קן קוצ'ינלי, המנהל בפועל של שירותי ההגירה והאזרחות, אמר אתמול, במסיבת עיתונאים בבית הלבן, כי יוזמת הממשל נועדה להבטיח שמהגרים חדשים לא יהיו נטל על משלמי המסים האמריקאים. לדבריו, "אנו רוצים שהאנשים שמגיעים לארץ הזו יוכלו לדאוג לעצמם; זה רעיון הליבה של החלום האמריקאי. הוא טבוע עמוקות בהיסטוריה שלנו, ובעיקר בהיסטוריה שקשורה בהגירה חוקית לארה"ב".

טראמפ מעולם לא עשה סוד מכך שהמהגרים האידאליים בעיניו הם בעלי כישורים, עם הכנסות גבוהות או פוטנציאל להכנסות כאלה. הם אף צריכים לשלוט באנגלית. במשתמע מהצהרותיו בעבר, ארצות המוצא של המהגרים האידאליים אינן "מדינות של חור בתחת". וכך, אמצעים כספיים, רמת חינוך, גיל ושליטה באנגלית יקבלו משקל כבד יותר במערכת השיקולים למתן גרין קארד, קרש הקפיצה לקבלת אזרחות.

חוקי ההגירה בארה"ב כוללים זה מכבר סעיפים לסינון זרים שעלולים להפוך לנטל על הציבור. אך התקנות החדשות מרחיבות את ההגדרה של "נטל" כזה ומעמידות לפני הפונים מכשולים ביורוקרטיים בדרך להשגת הגרין קארד. קוצ'ינלי אמר כי מדובר למעשה במאמץ לקבוע אמות-מידה מדויקות לסעיפי חוק נטולי אמות-מידה כאלה.

"באמצעות התקנות שמונעות הפיכת מהגרים לנטל על משלמי המסים, מבקש ממשל טראמפ לאכוף את האידאלים של אחריות אישית ושל יכולת הפרט לקיים את עצמו, ולהבטיח בכך שהמהגרים החדשים יהיו אזרחים מוצלחים בארצם החדשה", אמר קוצ'ינלי. "הממשל מקדם את ההיסטוריה המשותפת שלנו ומדגיש את הערכים שיכולים להפוך את החלום האמריקאי למציאות".

אנליסטים אומרים כי התקנות החדשות מכווצות את מאגר המהגרים הפוטנציאליים לארה"ב. בפועל, הן חוסמות את הנתיב לאזרחות (שמתחיל, כאמור, בגרין קארד) בפני עניים או מעוטי הכנסות, והופכות אזרחות או תושבות קבע בארה"ב ליעד שפתוח רק לעשירים, או אולי גם לבני מעמד הביניים. המשמעות היא שמהגרים פוטנציאליים רבים ממדינות באפריקה (מדינות "חור בתחת" בלקסיקון הנשיאותי) או אמריקה הלטינית ימצאו את הדרך לאזרחות אמריקאית חסומה בפניהם, מפני שרמת ההכנסות במדינות הבית שלהם נמוכה משמעותית מזו שבארה"ב.

ארגונים שמקדמים זכויות מהגרים הודיעו כי ייאבקו בתקנות החדשות בבית המשפט. אחד מהם, National Immigration Law Center בלוס אנג'לס, הכריז כי התקנות החדשות הן "מאמץ לעצב מחדש את מערכת ההגירה כדי לשלול זכויות מאנשים שאינם לבנים ולהפלות לטובה את העשירים".

במסיבת העיתונאים אתמול התבקש קוצ'ינלי להגיב על קטע משירה של המשוררת האמריקאית היהודייה אמה לזרוס, שטבוע בלוחית לרגלי פסל החירות במפרץ ניו יורק: "הבו לי את בניכם היגעים והעניים, ערב רב של המונים כמהים לנשום כבני-חורין, את הפליטה האומללה של חופיכם המשופעים. שילחו אותם אליי, חסרי הבית וסחופי הסער, בפנס אאיר בואם בשער זה" (תרגום: ויקיפדיה).

תגובת קוצ'ינלי: "אני בוודאי לא מוכן להסיר חלק כלשהו מפסל החירות".

סקר חדש של מכון פיו (PEW), שפורסם אתמול לפני שהממשל הודיע על התקנות החדשות, מראה כי רוב הציבור האמריקאי אינו מרוצה ממדיניות ההגירה של ממשל טראמפ, מביטוייה לאורך הגבול הארוך בין ארה"ב למקסיקו ובמיוחד מגילויי ההתאכזרות להיספנים שמנסים לקבל מקלט בארה"ב, לרבות עקירת תינוקות מזרועות אימותיהם. 65% מהנשאלים אמרו כי יש להם דעה שלילית על תפקוד הממשל לאורך הגבול.

יש הערכות כי התקנות החדשות הן מאמץ נוסף של טראמפ למנוע את שחיקת התמיכה בו בקרב ה"בייס", תומכיו השרופים, לקראת הבחירות לנשיאות ב-2020. יש דיווחים שלפחות חלק מתומכי טראמפ אינם מרוצים מכוונתו לפעול יחד עם דמוקרטים כדי להטיל הגבלות על מכירות כלי נשק. הם אף מאוכזבים מכך שהוא אינו מממש את הבטחתו במסע הבחירות להקים חומה לאורך רוב הגבול עם מקסיקו (במימון מקסיקו), ולכל היותר יצטרך להסתפק בכמה קילומטרים.

תקנות ההגירה החדשות הן בעצם הכרזה של טראמפ לתומכיו: אל תדאגו, גלי מהגרים עניים לא ינצלו את כספי המסים שלכם. אם נכניס מהגרים, אתם בוודאי לא תצטרכו לפרנס אותם.