השימוע לאלוביץ' נדחה לשבוע הבא; ההגנה תנסה להפריד הסיקור בוואלה מהחלטות נתניהו

סנגוריהם של בני הזוג אלוביץ' קיבלו חמישה ימים נוספים להתכונן לשימוע שייערך להם בחשד ששיחדו את רה"מ • קו ההגנה הצפוי לנסות לנתק את הקשר שעלה בחקירת המשטרה בין הסיקור של משפחת נתניהו באתר וואלה ובין ההטבות הרגולטוריות שקיבלה לכאורה חברת בזק מרה"מ

שאול ואיריס אלוביץ' / צילום: שלומי יוסף
שאול ואיריס אלוביץ' / צילום: שלומי יוסף

פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי, דחתה בחמישה ימים את ישיבות השימוע לאיש העסקים שאול אלוביץ' ולרעייתו איריס, החשודים במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק 4000. לפי המידע שהגיע ל"גלובס", השימועים, שאמורים היו להיערך ביום חמישי הקרוב, נדחו ליום שלישי בשבוע הבא, 20 באוגוסט. 

עילת הדחייה היא טכנית בעיקרה ומאפשרת לסנגורים לעשות "כיוונון אחרון" לטיעונים שישמיעו בשימוע. להפרש של חמישה ימים בין מועדי השימוע המקוריים למועד שבו הם יבוצעו בפועל לא צפויה להיות השפעה מהותית על השימוע. מה עוד שלפי ההערכה, יום עבודה אחד לא יספיק לישיבות השימוע לזוג אלוביץ', ותיקבע ישיבת שימוע נוספת.

במסגרת הליכי השימוע ינסו סנגורו של אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, ושותפתו עו"ד מיכל רוזן-עוזר, המייצגת את איריס, לשכנע את בן-ארי ואת אנשי צוותה בפרקליטות שליוו את חקירת תיק 4000 - בהם עורכי הדין יהודית תירוש, אמיר טבנקין וניצן וולקן - שלא להגיש כתב אישום נגד בני הזוג אלוביץ'.

ההחלטה בשימוע שייערך לזוג אלוביץ' צפויה להשפיע לא רק עליהם אלא גם על גורלו של הנאשם המרכזי בתיק, נתניהו. ישיבות השימוע לנתניהו נקבעו לתחילת אוקטובר הקרוב, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נענה לבקשת נתניהו לקיימן אחרי הבחירות לכנסת שייערכו ב-17 בספטמבר. עם זאת, פער הזמנים בין ישיבות השימוע לבני הזוג אלוביץ' ולשאר החשודים בתיקי נתניהו, לבין השימוע לנתניהו עצמו - יסייע לפרקליטות להתכונן היטב לשימוע של ראש הממשלה.

ההגנה: התערבות נתניהו הייתה מינימלית

במרכז תיק 4000 עומד החשד כי נתניהו קיבל החלטות רגולטוריות בשווי עתק לטובת קבוצת בזק, בתמורה לכך ששאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק ובאתר החדשות וואלה, דאג לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ובני משפחתו.

מלאכת ההכנה לשימוע בתיק 4000 אינה דבר פשוט. לעורכי הדין חן, רוזן-עוזר ואנשי משרדם ניתנו כארבעה חודשים לעבור על עשרות אלפי עמודי תמלילים של חקירות של החשודים ושל שאר המעורבים בתיק המורכב. הם צפויים להעלות בפני הפרקליטות שלל טענות הגנה ולתקוף את התזה שמציגים היועמ"ש והפרקליטות בכתב החשדות.

קו ההגנה של אלוביץ' צפוי, בין היתר, לנסות לנתק את הקשר הסיבתי לכאורה בין הסיקור באתר וואלה ובין ההתנהלות של נתניהו כשר התקשורת וכראש הממשלה מול בזק. בנוסף צפויים סנגורי אלוביץ' לתקוף את תזת התביעה שלפיה בזק קיבלה מנתניהו הטבות רגולטוריות בהיקף של מיליארד שקל. הסנגורים ינסו לשכנע את עו"ד בן-ארי ואנשיה שכל ההליכים הרגולטוריים בעניינה של בזק נעשו באופן מוסדר, ושההתערבות של נתניהו בהם הייתה מינימלית, הכרחית ולא קשורה לסיקור שקיבל באתר וואלה.

לאחר הליכי השימוע, בן-ארי וצוותה ימסרו ליועמ"ש את חוות-דעתם בנוגע לטענות הסנגורים, ובתהליך משותף עם בכירי הפרקליטות יוחלט האם לקבל את טיעוני החשודים או את חלקם - או לדחות אותם כליל. השימוע של נתניהו יהיה היחיד שבו יהיה נוכח גם היועמ"ש בעצמו.

תיק 4000: סיקור תמורת מיזוג 

ממצאי חקירת המשטרה בתיק 4000 העלו כי בשנים 2012-2017 ראש הממשלה ומקורביו התערבו באופן בוטה, מתמשך ולעתים אף יומיומי בתכנים שפרסם אתר החדשות וואלה, וכן ביקשו להשפיע על מינויים של נושאי משרה באתר (עורכים וכתבים), וזאת תוך כדי שימוש בקשריהם עם שאול ואיריס אלוביץ'.

עוד עלה מהחקירה כי ראש הממשלה פעל לקידום ענייניו של אלוביץ' בתחום הרגולציה, ובין היתר בסוגיית מיזוג בזק-yes, תוך כריכת קידום עניינים אלה בסיקור החיובי בוואלה.

לפי החשד, התערבות ראש הממשלה ומקורביו בתכנים ובמינויי נושאי משרה באתר וואלה נועדה לקדם את האינטרסים האישיים שלו, וזאת באמצעות פרסום כתבות ותמונות מחמיאות, הסרת תכנים ביקורתיים כלפי ראש הממשלה ובני משפחתו וכדומה.

עוד עלה מן הממצאים כי בני הזוג אלוביץ' השפיעו על הפרסומים באתר וואלה, וזאת בעד החלטותיו הרגולטוריות של ראש הממשלה לטובת שאול אלוביץ וקבוצת בזק, ומתוך רצון להמשיך ולקדם את האינטרסים העסקיים של קבוצת בזק בכלל ובעל השליטה בה בפרט. 

נזכיר כי הליכי השימוע בתיקי ראש הממשלה יצאו לדרך ב-31 ביולי, אז נערך בפרקליטות שימוע לזאב רובינשטיין, סגן יו"ר הבונדס החשוד בתיווך בשוחד בתיק 4000.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד החשודים בתיק 4000 - ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול אלוביץ', איריס אלוביץ' וזאב רובינשטיין - הם בראשיתם. החשודים מכחישים את המיוחס להם על-ידי הפרקליטות, ושמורה להם חזקת החפות.