העקום התהפך? זה לא אומר בהכרח שהמיתון מגיע

עקום התשואות בארה"ב התהפך היום, ונראה שהעולם הפיננסי בטוח שאנחנו עומדים לפני מיתון חדש • אבל אסור לשכוח שתחזיות הצמיחה אופטימיות, הנתונים הכלכליים השוטפים טובים, ולטראמפ יש מערכת בחירות שהוא צריך לנהל בקרוב • פרשנות

יו"ר הפדרל ריזרב ג‘רום פאואל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos Barria
יו"ר הפדרל ריזרב ג‘רום פאואל ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos Barria

העולם הפיננסי כולו השתגע היום מהיפוך עקום התשואות בארה"ב ורבים פוסקים בביטחון כי שוק החוב הממשלתי בארה"ב, שמחזיק בתואר כדור הבדולח הכלכלי של העולם מטעם עצמו, הכריע כי המיתון העולמי דופק בדלת.

סטטיסטיקות מן העבר למקרים דומים מגויסות לתמיכה בפסק הדין ההחלטי, כלכלנים טוענים כי ההיפוך בעקום מזמן בעצמו מציאות עתידית של מיתון בבחינת "נבואה שמגשימה את עצמה". החוכמה הקולקטיבית נדחפת אף היא לדיון הרי "השוק אמר את דברו" ומיליוני אנשים הרי לא טועים אף פעם. 

תחזיות הצמיחה של המוסדות הכלכליים הבולטים, בהם תחזיות מפורטות של כלל הבנקים המרכזיים, גורסות כולן כי העולם צפוי לצמוח בקצב של 3% צפונה, אך הן נדחקות לשולי הדיון הכלכלי כאילו היו בדיחה פרטית של אקדמאים שמנותקים מכדור הבדולח. במקביל, הנתונים הכלכליים השוטפים הטובים של כלכלות, ובהם נתוני הצמיחה ונתוני התעסוקה, מתקבלים באדישות באמתלה שהם משקפים את העבר וההווה ולא את העתיד. גם העובדה שתמריצים חדשים של הבנקים המרכזיים, המיועדים להקדים פני מיתון, מצויים מעבר לפינה, לא משכנעת את חסידי כדור הבדולח משוק האג"ח שהמיתון העולמי אינו עובדה מוגמרת.

ואל תשכחו שיש נשיא אחד, שיושב בבית הלבן ונוטה קצת לקפריזות. הנשיא הזה, שחי כלכלה, מבין לא רע מה עומד על המאזנייים הכלכליות ויכול בציוץ אחד להרגיע את יחסי הסחר עם סין ולהקטין דרמטית את החששות ממיתון עולמי. לנשיא הזה יש בחירות בשנה הבאה וגם הוא מבין שמוטב לו לנהל קמפיין כאשר הכלכלה המקומית צומחת ולא בסביבת פיטורים המוניים ומיתון. במציאות שכזו לא הייתי ממהר לקבוע כי המיתון הוא עובדה מוגמרת, בנתונים הנוכחיים סביר יותר שבסך הכל מדובר בקיץ לא נעים בשווקים פיננסים שמהווה הזדמנות למימוש רווחים ולא אפוקליפסה עכשיו.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אחד.