זה לא מקרי: הוט מובייל שוברת את השוק עם מבצע הסלולר של סאני, ומניות פרטנר וסלקום מגיבות בהתאם

הוט משתמשת בזרוע הסלולר שלה כדי לפגוע במתחרותיה בתחום תשתיות האינטרנט והטלוויזיה, פרטנר וסלקום • תתחרה ישירות בחברת אקספון, המציעה היום את חבילות הסלולר הזולות בשוק • פרשנות

ההודעה של חברת סאני על חבילת סלולר חדשה של 14.90 שקל לחודש היא למעשה צעד של הוט מובייל שנועד לחזק את הטלטלה היום (ב') את שוק הסלולר, לאחר שמוקדם יותר נודע כי פרטנר וסלקום מעכבות באופן מכוון את השקת חבילת האינטרנט המהיר ב-500 מגה של הוט.

הוט מובייל תשווק באמצעות חברת סאני, יבואנית סמסונג בישראל, את חבילת הסלולר הזולה עם 50 ג'יגה גלישה. חבילה כזו נמכרת לרוב במחירים של 30 שקל ויותר, כך שהוט מובייל חותכת את השוק בעשרות אחוזים. הצעד מהווה תחרות ישירה בחברת אקספון, שנחשבת לחברה הזולה בשוק, ותסב נזק כבד מאוד למתחרותיה הגדולות.

על-פי הערכות בשוק, הוט מובייל החליטה לתקוף את הבטן הרכה של חברות הסלולר שמתחרות בה בטלוויזיה ובתשתית האינטרנט הנייחת. היא כבר נקטה לא אחת מהלכים כאלה, ובתחילת דרכה של סלקום בטלוויזיה הורידה את מחירי הסלולר פעם אחר פעם כדי להחליש את השחקנית המתחרה בה.

הוט מובייל משתמשת בסאני כ"פנים" של המהלך רק לצורך השיווק, אבל כאמור מאחורי המהלך מסתתרת השאיפה להזיז חלק מהשחקנים בשוק מהמקום הבטוח שלהם. סאני מרוויחה מהמהלך מכל הכיוונים: היא תגזור את הקופון שלה מהוט מובייל ותייצר תנועה רחבה מאוד של לקוחות בנקודות המכירה שלה. סאני מוכרת מכשירים סלולריים וציוד קצה של סמסונג, שהולכת ומגדילה את נתח השוק שלה בישראל והפכה לשחקן הבולט בו.

קבוצת הוט משתמשת בהוט מובייל כזרוע תחרותית. מבחינת הוט, זו הזדמנות להסב נזק לפרטנר ולסלקום שפועלות נגדה בשוק תשתיות האינטרנט והטלוויזיה, לא רק דרך החלשתן בשוק הטלוויזיה והסיבים, אלא גם דרך הורדת שוויין של החברות בבורסה. מתחילת השנה ירדה מניית פרטנר  ב־23.3%, ומניית סלקום  ירדה ב־62.4%. גם היום מניות פרטנר וסלקום מאבדות גובה על רקע הדיווח כאמור לפיו סאני תקשורת משיקה את חבילת הסלולר הזולה בשוק.

המהלך של הוט מובייל עלול להסלים את התחרות בשוק הסלולר ומשרטט גבולות גזרה חדשים. אם מתחרותיה של הוט מובייל יגיבו למהלך, התחרות תחריף ותשחק עוד יותר את הרווחיות שלהן. תחרות כזו תעורר סימני שאלה סביב יכולתן לצלוח את האתגרים העומדים בפניהן בתחום ההשקעות בדור החמישי וביכולת שלהן לפרוס סיבים אופטיים לספק תשתית אינטרנט.

השאלה היא האם משרד התקשורת יגיב למהלך הזה של הוט מובייל. המשרד הקים צוות ייעודי שמטרתו לעקוב אחר מה שקורה בשוק, במטרה להיערך למצב שבו אחת החברות תקרוס. על-פי הערכות, המשרד לא יתערב במהלך, כיוון ששר התקשורת דוד אמסלם כבר הצהיר כי השוק יתקן את עצמו לבד, וכי המשרד לא ימנע מיזוגים בשוק.