הסכם פשרה משמעותי ראשון לאנדו במסגרת פרשת משככי הכאבים

חברת התרופות אנדו הודיעה על הסכם פשרה עקרוני עם מדינת אוהיו בגובה 10 מיליון דולר בלבד במסגרת פרשת משככי הכאבים • מניית החברה זינקה בכ-19% עם נעילת יום המסחר בוול סטריט

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

הסכם פשרה משמעותי ראשון לאנדו  במסגרת פרשת משככי הכאבים שולח את מנייתה לזינוק של כ-30% בוול סטריט, ואת מנייתה של טבע  הישראלית בחזרה מעל למחיר של 7 דולר למניה. 

חברת התרופות אנדו הודיעה על הסכם פשרה עקרוני בגובה 10 מיליון דולר בלבד, על מנת להימנע מהגעה למשפט במדינת אוהיו ולהגיע לפשרה בשלב ראשון במסגרת פרשת משככי הכאבים. בנוסף, אנדו תתרום מיליון דולר במרשמים של Vasostrict ו-Adrenalin.

אנדו מסרה כי ההסדר אינו כולל הודאה בעוולות, באשמה או באחריות, ומתבסס אך ורק על הימנעות מסיכון התדיינות ועלויות נלוות. עוד דווח כי חברת התרופות אלרגן מנהלת מגעים להסדר באותו תיק בגובה של 5 מיליון דולר.

תרופות אופיואידות הן תרופות שנכללות תחת ההגדרה של משככי כאבים על בסיס חומרים טבעיים או סינתטיים בעלי השפעה ממכרת, ולפי החשדות החברות שיווקו את התרופות מבלי להזהיר מפני התמכרויות. טבע חשופה לתביעות אלה פעם כיצרנית משככי הכאבים Fentora ו-Actiq והגרסות הגנריות של תרופות דומות, ופעם נוספת כמפיצה באמצעות ANDA, חברת ההפצה הרביעית בגודלה בארה"ב אותה רכשה טבע מאלרגן.

כיום יש יותר מ-2,000 תביעות בנושא זה נגד החברות, בהן כלולה מלבד טבע, אנדו ואלרגן חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון. במידה וההסכם יאושר על ידי מדינת אוהיו, יהיה זה סכום נמוך ביותר לעומת ההערכות המוקדמות של האנליסטים בשוק, ומה שצפוי לסגור את התיק באוהיו מבחינת אנדו ואלרגן עוד לפני הדיון הצפוי ב-21 לאוקטובר במסגרת משפט. במקביל, עדיין מתנהל תיק במדינת אוקלהומה נגד החברות, במסגרתו טבע הגיעה להסדר בגובה 85 מיליון דולר. ההסכם העקרוני של אנדו כעת מעלה ציפיות בקרב המשקיעים כי גם טבע תגיע להסדר בנושא זה מול אוהיו, כמו שעשתה מול אוקלהומה. 

מנהל הכספים הפורש, מייקל מקללן, אמר ל"גלובס", במעמד פרסום הדוחות לרבעון השני, כי "טבע הייתה פעילה בתחום זה בעיקר בתחום המוצרים הגנריים, ובמספר קטן של מוצרים מקוריים שלא עשינו להם קידומי מכירות ושהם מפוקחים היטב, לכן ההשפעה אמורה להיות פחותה. כספקית גנרית, לא קידמנו מכירות של תרופות כאלה. מוקדם לומר היכן זה יסתיים אבל אנחנו נגן על עצמנו בכל תוקף. לא נלך לפשרה כי אין לנו כסף, ונמשיך להגן על עצמנו".