טראמפ מכריז: שוקל עוד סבב קיצוצי מס; ברקע: חששות ממיתון

74% מכלכלני העסקים מצפים למיתון בארה"ב לקראת סוף 2021 • הנשיא: "אנו רחוקים מאוד ממיתון" • עם זאת, טראמפ תוקף שוב את יו"ר הפד ג'רום פאואל בגין "היעדר חזון" • אנליסטים: סקרים חדשים מצביעים על היחלשות ניכרת של טראמפ בקרב המצביעים; הכלכלה היא הקלף היחיד שלו, והוא חושש מתבוסה אם קלף זה יילקח ממנו

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos-Barria
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Carlos-Barria

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז אתמול (ג') כי הוא שוקל שורת צעדים לחיזוק הכלכלה הלאומית ובכללם קיצוץ מס רווחי הון ו/או מס על שכר, אך טען כי דיונים על צעדים כאלה אינם מצביעים על חשש מהאטה במשק.

"אנו בוחנים אופציות שונות לקיצוצים במסים, אך אני עושה זאת כל הזמן", הדגיש טראמפ במאמץ להראות שממשלו לא החל לחשוש לפתע מזעזועים כלכליים. "קיצוץ מס על שכר הוא אחד מהדברים שאנו חושבים עליהם, והרבה אנשים היו רוצים ליהנות מקיצוץ כזה; זה ישפיע במידה רבה על העובדים בארה"ב". הוא נחפז להוסיף: "מה שלא נעשה, אין לכך כל קשר למיתון... אנו רחוקים מאוד ממיתון".

הנשיא לא הסתפק בכך, ובניסיון לטאטא אל מתחת לשטיח כל ספק לגבי איתנות הכלכלה האמריקאית הוא הדגיש: "אנו מצליחים באופן פנטסטי". טראמפ דחה בבוז כל שאלה לגבי מיתון אפשרי. "אין זה יאה לדבר על כך" הוא אמר. "אנשים מסוימים והמדיה בכלל מנסים לעשות מזה עניין גדול, מפני שהם היו רוצים לראות מיתון".

לדברי כמה אנליסטים, אחת מהאפשרויות שנבחנות בממשל היא להצמיד את את מס רווחי הון לאינפלציה, אופציה שמשמעותה קיצוץ מס למשקיעים בתקווה לתמרץ הזרמת הון למשק. הממשל מאמין כי ניתן לנקוט צעד זה באמצעות צו נשיאותי וכך לחמוק מתהליך חקיקה בקונגרס, שייתקע ללא ספק בבית-הנבחרים (בשליטת הדמוקרטים). מנגד, צו נשיאותי ייתקל מיד בחומה בצורה של תביעות משפטיות, שבירורן עלול להימשך עד הבחירות לנשיאות.

הודעת טראמפ חשפה את הדילמה של ממשלו: כיצד להכשיר את הקרקע לקיצוץ במסים בלי לחזק עוד יותר חששות של משקיעים ואנליסטים שמיתון ממתין לארה"ב מעבר לפינה. על-פי דיווחים באמצעי תקשורת, נערכו באחרונה בבית הלבן דיונים קדחתניים כיצד להיערך למיתון פוטנציאלי. ההצעות שהועלו בדיונים אלה נעו מפרסום הכחשות גורפות שהממשל בכלל עוסק בכך, ועד לייזום תהליך למציאת דרכים לדחיפת הכלכלה.

פקידים בבית הלבן חוששים, שהאטה ב-2020, בעיצומו של של מסע הבחירות לנשיאות, תפגע בסיכויי טראמפ להיבחר מחדש. למעשה, שתי המגמות - ניצני היחלשות במשק וסימנים להיחלשות מעמדו של טראמפ בקרב הבוחרים - החלו להכתיב את סדר היום הציבורי כבר עתה.

את החששות הגוברים מפני מיתון מזין סקר חדש של האגודה הארצית לכלכלה עסקית (National Association for Business Economics), או, בראשי תיבות: NABE, בקרב אלפי הכלכלנים שחברים בה. 74% מכלכלנים אלה מודאגים מהסיכונים שטמונים בכמה מהצעדים שנקט טראמפ, בעיקר המכסים על סחורות יבוא מסין, והם מצפים למיתון בארה"ב עד סוף 2021. לכך יש להוסיף את ההיפוך בעקומות התשואה של אגרות החוב הממשלתיות, ואת הצניחה המדהימה של 800 נקודות במדד דאו ג'ונס ביום אחד, לפני שבוע, בתגובה על ההיפוך ועל נתוני מקרו מדאיגים מגרמניה וסין.

את החששות הגוברים של הבית הלבן מפני תבוסה אפשרית של טראמפ ב-2020 מזינים בעיקר הסקרים שמצביעים על החלשות עקבית של הנשיא בקרב המצביעים.

סקר של וול סטריט ג'רנל /NBC, שפורסם אתמול (ב'), מראה שלו הבחירות היו נערכות עתה, היה טראמפ מפסיד למועמד דמוקרטי כלשהו - יהיה מי שיהיה - ב-12%. יתר כל כן, הסקר מצביע על הגורם העיקרי להיחלשות האלקטורלית של הנשיא: עריקה גדולה של נשים. 62% מהנשים שרשומות כבוחרות אמרו שיצביעו בעד כל מועמד דמוקרטי, לא חשוב מי; רק 30% אמרו שיצביעו בעד טראמפ.

הנה הפילוח: בקרב נשים בעלות תואר אקדמאי - 63% יצביעו בעד דמוקרט, 30% בעד טראמפ; בקרב נשים ללא תואר אקדמאי - 49% יצביעו בעד דמוקרט, 43% - בעד טראמפ; גברים לבנים בעלי תואר אקדמאי: 49% יצביעו בעד דמוקרט, 44% בעד טראמפ; גברים לבנים ללא תואר: 22% יצביעו בעד דמוקרט, 67% בעד טראמפ. בכל הקבוצות האלה חלה שחיקה בתמיכה בטראמפ, אפילו בקבוצת הגברים הלבנים ללא תואר אקדמאי).

כמה ימים קודם לכן, מצא סקר של פוקס ניוז, ערוץ החדשות שאינו חשוד בעוינות לטראמפ, שהנשיא היה מפסיד בהתמודדות עם כל אחד מארבעת המתמודדים המובילים במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות: מול ג'ו ביידן, הדמוקרט המוביל, היה טרמפ מפסיד ב-12% (50% לעומת 38%); מול הסנטור ברני סנדרס היה הנשיא מפסיד ב-9% (48% לעומת 39%); מול הסנטורית אליזבת וורן היה טראמפ מפסיד ב-7% (46% לעומת 39%); ומול הסנטורית קאמלה האריס הוא היה מפסיד ב-6% (45% מול 39%).

טראמפ יצא בשצף קצף נגד פוקס בעקבות פרסום הסקר. "אני אומר לכם כבר עכשיו שמשהו קורה בפוקס ניוז וזה לא משמח אותי", הוא אמר לכתבים ביום א'. "פוקס השתנתה... כמה מהסקרים הגרועים ביותר מבחינתי באו מפוקס".

ההתנגשות שנראית כבלתי נמנעת בין מגמת הירידה של טראמפ בסקרים לבין מגמת הגלישה של הכלכלה הלאומית לעבר האטה או מיתון דוחפת את הנשיא וממשלו לפעילות יח"צ קדחתנית, שגובלת לפעמים בקונספירציות. נראה כי טראמפ משוכנע שקבוצה של שוחרי רעתו זוממת להטיל את אמריקה לבור עמוק של מיתון. הכלכלה הייתה, עד עתה לפחות, הקלף החזק ביותר של טראמפ במסע הבחירות של 2020. אם זה יילקח ממנו, הוא עלול להיבעט מהבית הלבן אחרי תקופת כהונה אחת, חלום בלהות של נשיא אדיר אגו.

וכך, לפני כמה ימים, הופיע הציוץ הבא בחשבון הטוויטר הנשיאותי: "המדיה של הפייק ניוז עושה כל מה שביכולתה כדי לרסק את הכלכלה מפני שהמדיה חושבת שזה יהיה רע בשבילי ויפגע בסיכויי להיבחר מחדש... הבעיה שלהם היא שהכלכלה חזקה יותר מדי ובקרוב ננחל ניצחון במלחמת הסחר (עם סין), וכל אחד יודע זאת, אפילו סין".

ובמאמץ לשכנע את תומכיו, שהוא, רק הוא, יציל את כלכלת ארה"ב, הכריז טראמפ בעצרת בחירות בניו המפשיר בשבוע שעבר: "אין לכם ברירה אלא להצביע בעדי, בין אם אתם אוהבים אותי או שונאים אותי מפני שחשבונות הפנסיה שלכם ילכו לאבדון, כל דבר ילך לאבדון אם אני אפסיד".

והנשיא חוזר ומתנפל על יו"ר פדרל ריזרב ג'רום פאואל, בתביעה שהוא יוריד - ומיד - את שערי הריבית ומאשים אותו ב"חוסר חזון נוראי". בציוץ שלשום הוא קרא לפאואל להוריד את הריבית באחוז שלם, מהלך שלא יעלה על הדעת במצב הנוכחי של המשק.

ובמקביל מנהלים יועציו הכלכליים של טראמפ קמפיין משלהם כדי לשכנע את הציבור שהכלכלה משייטת על מי מנוחות. "אין שום סימנים למיתון", אמר לארי קודלו, ראש המועצה הכלכית הלאומית, בראיון באחת מתוכניות הראיונות ביום א'. ובראיון אחר הוא אמר: "בואו לא נפחד להיות אופטימיים".

ובמילים אחרות: "האסטרטגיה של טראמפ נגד מיתון היא: להכחיש, להכחיש ולהכחיש". (בתודה לבעלת הטור קתרין קמפבל ב"וושינגטון פוסט").