לקראת פתיחת שנת הלימודים: זינוק ברכישת ציוד לביה"ס באונליין

דפוסי הצריכה שהשתנו עם הגידול בקניות אונליין באים לידי ביטוי גם בענף החזרה לבית הספר • המספרים משקפים עלייה של 10% לעומת יולי 2018 • יותר מ-50% מהפריטים המיועדים לתלמידים נרכשו באתרים הסיניים ובראשם עלי אקספרס

חבילות בדואר/ צילום: מיכל רז־חיימוביץ'
חבילות בדואר/ צילום: מיכל רז־חיימוביץ'

פחות מעשרה ימים לפתיחת שנת הלימודים - וההיערכות שכוללת בעיקר קניות של ציוד לתלמיד נמצאת בשיאה בחנויות. אלא שלא כל הצרכנים מסתערים או מגיעים בכלל; דפוסי הצריכה שהשתנו עם הגידול בקניות אונליין באים לידי ביטוי גם בענף החזרה לבית הספר: בחודש יולי נחתו בדואר ישראל כ-5 מיליון פריטים שרכשו הצרכנים הישראלים, מתוכם 20% - כמיליון פריטים - הם ציוד לתלמיד (ילקוטים, קלמרים וכדומה).

המספרים משקפים עלייה של 10% לעומת יולי 2018, שבאה לידי ביטוי במספר החבילות ובמשקלן. מיליון הפריטים שכבר נחתו בחודש יולי בישראל מעידים על היערכות מוקדמת של ההורים. בדואר מעריכים כי גם סיכום חודש אוגוסט במספר החבילות שינחתו בישראל יצביע על מגמה דומה של גידול בהיקפי הקניות בענף הציוד לתלמיד. דואר ישראל אמון על יותר מ-90% מכלל החבילות שנשלחות לקונים במשלוחים "דואריים". משלוחים אחרים מגיעים דרך חברות שילוח פרטיות.

מה מזמינים? לפי נתוני הדואר, הקטגוריה המובילה בהזמנות לקראת החזרה לבית הספר ברשת היא ילקוטים, ואחריה כלי כתיבה, קלמרים, מדבקות לספרים ולמחברות, גאדג'טים אלקטרוניים ועוד.

עלייה נמדדה לא רק בכמות החבילות אלא גם במשקלן, שצמח ב-25% ביחס לשנה קודמת. מכאן שהצרכנים נותנים את אמונם לקניות המקוונות גם בנוגע מוצרים גדולים, מעבר לגאדג'טים קטנים דוגמת כיסוי או מטען לסלולרי. קניות אלה לרוב יהיו גם בהיקפים כספיים גדולים יותר.

באיביי, אחד האתרים הפופולריים על-ידי הקונים הישראלים, מזהים השנה עלייה של 30% בקנייה של טאבלטים כחלק מהיערכות לפתיחת שנת הלימודים (זאת כאשר בתי ספר רבים עוברים ללימוד דרך טאבלט במקום ספרי לימוד פיזיים).

"עדיין המאסה הגדולה היא בחנויות"

יותר מ-50% מהפריטים המיועדים לתלמידים נרכשו באתרים הסיניים ובראשם עלי אקספרס, ובהתאמה, פעמים רבות המחיר הוא הסיבה העיקרית לקניות המקוונות, אבל לא רק. דרך אתר USHOPS, המבצע שילוח של מוצרים מארה"ב לישראל, הוזמנו אלפי ילקוטים ובקבוקים רב-פעמיים (של המותג קונטיגו בעיקר).

עוד לפני שהחופש הגדול נגמר, ירון בן אלי מנכ"ל אתר USHOPS, מזהה עלייה של 45% במספר החבילות שהזמינו השנה ישראלים מאתרים בארה"ב. בין הטרנדים הבולטים הוא מציין ילקוטים עם רקמה של שם התלמיד ותיקי גן מעוצבים של המותג Skip hop. מחיר הקנייה עומד בממוצע על 20-40 דולר (אל הסכום הזה מוסיפים 20-30 דולר למשלוח).

גם בחברת השילוח Dealtas מזהה יניב קוטר, מבעלי החברה, מגמה דומה. לדבריו, היקף הקניות של ציוד לתלמיד גדל ב-22%. "השנה ההורים התחילו לקנות מוצרי חזרה לבית ספר מוקדם מהרגיל. מדובר בציוד הכולל ילקוטים (בעיקר ממותגים), קלמרים, כלי כתיבה, קלמרים, תיקי אוכל ומימיות, במחירי ממוצע של 60 דולר לסל לתלמיד", הוא אומר.

ההערכות הן כי ענף ציוד החזרה לבית הספר מגלגל 330 מיליון שקל בשנה, וההוצאה הממוצעת לתלמיד עומדת על 250-350 שקל. התחרות בענף כאמור היא לא רק בין הרשתות והחנויות, והיא זולגת גם לתחרות מול החנויות הווירטואליות שמספרן אינסופי.

האם התחרות הזו הובילה לשחיקה במחירים ברשתות בישראל? "המחירים בשנים האחרונות שומרים על יציבות, אבל ביחס ליוקר המחיה שעלה במדינה, היציבות למעשה אומרת שהייתה ירידה יחסית במחיר, זאת למרות שיש עלייה בחומרי הגלם ובעלויות היבוא", אומר חיים גולדשטיין, סמנכ"ל הסחר באופיס דיפו. "המשמעות", מחדד גולדשטיין, "היא שהרווחיות נשחקה".

עם זאת, הוא סבור כי הקניות באונליין "הן לא דרמטיות". לדבריו, הקנייה בענף הציוד לתלמיד היא חווייתית. "ההורים באים עם הילדים שיבחרו את הציוד כחלק מטקס החזרה ללימודים". גולדשטיין נותן כדוגמה את קטגוריית הילקוטים ואומר כי "בתחום הזה הזמנות מחו"ל לא מספקות את החוויה, וגם אין ילקוטים של קל גב, שזה המותג הכי נמכר בילקוטים האורתופדיים בארץ". עוד הוא מוסיף כי "בנוסף, רבים מההורים עורכים את הקניות רק בשבועיים האחרונים, ובהזמנות מחו"ל אין ודאות שהמשלוח יגיע בתזמון הזה. אני לא אכחיש, הקניות המקוונות נוגסות מהמכירות שלנו, אבל זה בשוליים, ועדיין המאסה הגדולה היא בחנויות".

תחום הציוד לתלמיד הוא אחד התחומים שבהם למותגים יש נוכחות בולטת - דמויות דיסני, קבוצות כדורגל, מותגי ספורט ועוד. גם כאן מזהה גולדשטיין שינוי בהרגלי הצריכה. לדבריו, "בעולם כלי הכתיבה ומוצרי הנייר אנחנו רואים מעבר למוצרים גנריים על פני מותגים. אלה מוצרים שזולים בעשרות אחוזים".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988