"הכרזת מלחמה": זעם בפרלמנט הבריטי על בוריס ג'ונסון

(עדכון) • המלכה אליזבת' אישרה את בקשת ראש ממשלת בריטניה לקבוע את "נאום המלכה" ל-14 באוקטובר - צעד שיביא להשעיית פתיחת המושב הנוכחי מהשבוע הבא ועד לתאריך המבוקש • המשמעות היא שלפרמנט יהיו שבועיים בלבד כדי לחוקק חוק נגד פרישה חד-צדדית

מלכת אנגליה ובוריס ג'ונסון / צילום: Victoria Jones, רויטרס
מלכת אנגליה ובוריס ג'ונסון / צילום: Victoria Jones, רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נקט צעד חריג הבוקר וביקש את אישור המלכה להשעות את הפרלמנט הבריטי במהלך ספטמבר, במטרה ברורה למנוע ממנו ליזום חוק שיאסור על פרישה חד-צדדית של בריטניה מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר. המלכה העניקה את אישורה לבקשה. 

ג'ונסון פנה הבוקר למלכה וביקש את אישורה לקבוע את "נאום המלכה" ל-14 באוקטובר. משמעות הצעד היא השעיית הפרלמנט הבריטי לשבוע קריטי, ימים ספורים אחרי שיתכנס מחדש. הפרלמנט יוכל להתכנס לאחר מכן, אך יהיו לו שבועיים בלבד לחוקק חוק נגד פרישה - משימה שנחשבת לבלתי אפשרית.

הצעד גרר ביקורת חריפה מצד פרלמנטרים מהאופוזיציה, שאמרו כי מדובר ב"הכרזת מלחמה" על הדמוקרטיה הבריטית והתנהגות דיקטטורית מצד ג'ונסון. יו"ר הפרלמנט ג'ון ברקו, בעבר מהמפלגה השמרנית (שפרש ממנה בשל מינויו לתפקיד) הגדיר אותה "שערורייה חוקתית". "איך שלא יציגו את זה, המטרה של השעיית הפרלמנט היא למנוע ממנו לדון בברקזיט ולבצע את תפקידו בהתוויית המדיניות של בריטניה", אמר ברקו.

שתי הצבעות שהתקיימו בעבר בפרלמנט, כשראש הממשלה הייתה תרזה מיי, הוכיחו כי מרבית הנציגים אינם מעוניינים בפרישה חד-צדדית. נציגי האופוזיציה כבר היו במגעים בימים האחרונים עם חברי פרלמנט מהקואליציה כדי לגבש רוב לחוק שיאסור על "נו דיל ברקזיט", עם חזרתו מחופשת הקיץ ב-3 בספטמבר. הפנייה למלכה משעה את הדיונים בפרלמנט מה-9 בספטמבר ועד ה-14 באוקטובר.

ג'ונסון אמר בעבר כי רק תחת איום קונקרטי בפרישה חד-צדדית, האיחוד האירופי יהיה מוכן לשנות את עסקת הברקזיט הקיימת, כפי שהוא דורש. הוא אמר כי כל עוד האיחוד סבור שהפרלמנט יצביע נגד פרישה חד-צדדית, הוא אינו יכול לנהל משא ומתן עם בריסל. דרישתו של ג'ונסון, נכון לעכשיו, היא ביטול מנגנון ה"בקסטופ" הנוגע למצב באי האירי. ג'ונסון מתנגד לסעיף ה"בקסטופ", לפיו צפון אירלנד עשויה להישאר כבולה לחוקי המכס של האיחוד אם בריטניה לא תצליח לגבש הסכם סחר מקיף עם האיחוד בשנים הקרובות, בשל הצורך למנוע "גבול קשיח" בינה לבין אירלנד כחלק מהסכם השלום באי. שליח מטעמו יצא לבריסל בתחילת השבוע כדי לדון בכך.

שער הליש"ט  יורד כעת ב-0.7% לעומת הדולר.