איטליה בדרך לממשלה חדשה; "סלביני עשה את הטעות הפוליטית הגדולה ביותר בעשור"

(עדכון) • ההימור של שר הפנים היוצא של איטליה מתיאו סלביני נכשל: הסוציאל-דמוקרטים ותנועת חמשת הכוכבים הסכימו על קואליציה חדשה • קונטה ימשיך לכהן כראש הממשלה

רה”מ איטליה קונטה ולואיג’י די מאיו עם הכרטיס הצהוב
רה”מ איטליה קונטה ולואיג’י די מאיו עם הכרטיס הצהוב

תנועת "חמשת הכוכבים" האיטלקית והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית הסכימו להקים קואליציה חדשה, כשהן דוחקות את מפלגת ה"לגה" בראשות מתיאו סלביני לאופוזיציה. שתי המפלגות הסכימו כי ג'וזפה קונטה, פרופסור למשפטים שעמד בראש הממשלה היוצאת, ימשיך לכהן כראש הממשלה. היום כבר נפגש קונטה עם נשיא המדינה סרג'יו מטרלה, וקיבל ממנו את המנדט להרכבת הקואליציה. על המפלגות לחלק ביניהן את תפקידי השרים.

סלביני, שמפלגתו זכתה עד לאחרונה ב-38% תמיכה בסקרי דעת קהל, הודיע לפני שלושה שבועות כי הוא מפרק את הקואליציה, וקרא ללכת לבחירות חדשות. המנהיג הפופולרי טילטל את המערכת הפוליטית בארצו, והתכונן לכבוש את השלטון בבחירות הבזק שהעריך כי יתקיימו.

ואולם, התסריט שהיה נראה בלתי אפשרי - חבירה של הסוציאל-דמוקרטים שכיהנו בממשלה היוצאת של איטליה אל התנועה שביקרה אותם בצורה החריפה ביותר - "חמשת הכוכבים" - התרחש. במהלך שנת הכהונה של הממשלה היוצאת התמיכה הציבורית ב"חמשת הכוכבים" ירדה מ-38% ל-14%, והחשש של המפלגה מהליכה לבחירות הביא אותה להקמת הקואליציה שהוסכמה. שתי המפלגות מקוות כי התמיכה בהן תתחזק בעקבות הקואליציה שהקימו.

כעת יצטרך סלביני לפעול מהאופוזיציה, אולם הוא כבר נפגע פוליטית בשל המהלך הכושל, שפרשנים מימין הגדירו כ"טעות הפוליטית הטפשית ביותר של העשור". סקר של העיתון "קוריירה דלה סרה" העלה כי הפופולריות שלו צנחה מ-54% ל-36% בעקבות המהלך האחרון. הבחירות הבאות מתוכננות להתקיים באיטליה רק בעוד כארבע שנים.

בימים האחרונים ביקר סלביני בחריפות את השיחות על הקמת הקואליציה. "הדבר היחיד שמאחד את שתי המפלגות הללו הוא השנאה ל'לגה"" אמר, ושב וקרא ללכת לבחירות. "מיליוני איטלקים הם בני ערובה על ידי מאה חברי פרלמנט שרוצים לשמור על הכיסא שלהם", אמר. סלביני הודיע על פרישה מהקואליציה במהלך חופשת הקיץ, לאחר עימותים חוזרים ונשנים עם "חמשת הכוכבים" ולאחר שראה כיצד התמיכה בו הולכת וגוברת.