ארה"ב מוכיחה שפתיחת שוק הימורי הספורט היא לא דבר רע. בקרוב אצלנו?

ההחלטה של בית המשפט האמריקאי לבטל את האיסור הפדרלי על הימורי ספורט חלחלה מהר לשטח • עשרות מיליארדי דולרים זורמים כעת מהימורים חוקיים לענפי הספורט • האם הגיע הזמן לפתוח את השוק גם בישראל?

מרכז הימורי ספורט חוקי בארה"ב / צילום: מייק סגר, רויטרס
מרכז הימורי ספורט חוקי בארה"ב / צילום: מייק סגר, רויטרס

כל אחד יודע שלאס וגאס היא בירת ההימורים של ארה"ב. חובבי רולטה, בלאק-ג'ק, קוביות ועוד ממלאים את בתי הקזינו השונים בה. גם מהמרי ספורט שורפים שם מזומנים. עבור חובבי ספורט שאוהבים גם את הריגוש שבהימורים זהו גן עדן, מהסיבה הפשוטה שנבאדה היא המדינה היחידה בארה"ב שבה מותר באופן חוקי להמר על ספורט. או לפחות הייתה.

השבוע פורסמו נתוני ההימורים החודשיים שקבעו לראשונה: ניו ג'רזי היא עיר הימורי הספורט הגדולה של ארה"ב. הנתונים לחודש יולי קבעו כי ההכנסות מהימורים בחודש זה הסתכמו ב-251 מיליון דולר, לעומת 235 מיליון דולר שנכנסו מהימורי ספורט בנבאדה. וזו כבר מתחילה להיות עובדה - בחודש מאי השנה איבדה נבאדה לראשונה בהיסטוריה את מעמדה כעיר הימורי הספורט, אחרי שבניו ג'רזי נכנסו באותו חודש 318.9 מיליון דולר, כשהיא הולכת ונוגסת במעמדה של נבאדה. לשם השוואה רק ב־2019 הגיעה נבאדה לשיא חודשי (במרץ) של 600 מיליון דולר מהימורי ספורט.

השינוי הזה הוא הרבה מעבר לשאלה איזו מדינה בארה"ב מנצחת בהימורים. הוא מראה בעיקר איך שינוי רגולציה, או במקרה הזה פסיקה משפטית, משפיע על הספורט בארה"ב והופך למקור הכנסה עצום. נקודה לחשבה עבור קובעי המדיניות בישראל, שתקועה בתוך קיבעון רב שנים שלפיו תקציב הספורט נשען פחות או יותר על הכסף שמכניסה המדינה מהימורי הטוטו.

הסיפור מתחיל במאי 2018. ביהמ"ש העליון בארה"ב ביטל איסור פדרלי על הימורי ספורט ובכך פתח את הדלת בפני הימורים כאלה ברחבי ארה"ב. הפסיקה, שנכתבה לבקשת מדינת ניו ג'רזי, סללה את הדרך בפני מדינות שירצו מעתה להתיר הימורים על אירועי ספורט שנצפים על ידי מיליוני אמריקאים.

עד אותה פסיקה המצב היה כך: אם חובב ספורט אמריקאי רצה להמר על פי חוק על משחק NBA או פוטבול, הוא היה צריך לעלות על מטוס ולנחות בלאס וגאס. נבאדה הייתה המדינה היחידה שאיפשרה הימורים כאלו. אפשרות נוספת הייתה לעשות את מה שרבים וטובים עושים - למצוא סוכן הימורים שכונתי ליד הבית ולעשות זאת באופן לא חוקי. לפי הערכות בארה"ב, תופעה זו התנפחה לממדים של כ-150 מיליארד דולר בשנה. כסף שחור שלא מכניס דולר אחד מס לקופה של המדינות בארה"ב או למערך הגבייה הפדרלי.

ב-5 ביוני 2018 הפכה דלאוור למדינה הראשונה שהתירה הימורי ספורט מלבד נבאדה. שישה ימים אחר כך חתם גם מושל מדינת ניו ג'רזי פיל מרפי על האישור להמר בתחומי המדינה, וכאקט סמלי היה גם המהמר הראשון שמילא טופס הימורי ספורט במדינה. באוגוסט הצטרפה גם מדינת מיסיסיפי, וכך הלאה והלאה. נכון להיום, 12 מדינות בארה"ב מאפשרות הימורים בשטחן, כולל ניו יורק, ועוד שבע מדינות שנמצאות בהליך מתקדם להשגת אישור.

האינטרס בפתיחת שוק הימורי הספורט ברור: גם כך רבים מאוד עושים זאת באופן בלתי חוקי, לפחות מעתה אנשים שמהמרים בסכומי עתק לא יצטרכו לצאת מגבולות המדינה כדי ויוכלו לעשות זאת בתחומה - וזו תיהנה מהכנסות נאות ממיסוי. כל מדינה עם הנתח שלה, בניו ג'רזי למשל נהנית המדינה מ-8.5% מהרווחים של בתי ההימורים.

ליגת ה-NBA פרצה את הדרך עבור היתר

נעזוב לרגע את ההשלכות על המדינות עצמן. מה הספורט מרוויח מזה? ארה"ב היא שוק הספורט הגדול בעולם - עם החסויות והסכמי הטלוויזיה הגדולים ביותר. עם זאת, איתור מקורות הכנסה חדשים הפך להיות הליך קשה ומורכב עבור מנהלי הענפים השונים והקבוצות המתחרות בהם.

את האוהדים מסוכן לסחוט עוד - מחירי המנויים והכרטיסים נמצאים בנקודת איזון שברירית. בעידן שבו נראה כי הסכמי הטלוויזיה נמתחו עד קצה גבול היכולת והליגות והקבוצות מחפשות להגדיל הכנסות, לגליזציה של שוק הימורים הפכה להיות כדור זהב בלתי צפוי שנחת בידי הליגות והקבוצות המקצועניות.

המשמעות של פתיחת שוק ההימורים היא שהחברות בתחום ירצו לשווק את המוצרים החדשים שלהן - ואין דרך טובה יותר מלפרסם על חולצות השחקנים, באולמות הספורט ובאצטדיונים. זהו מגזר פרסום אדיר שלא היה קיים קודם לכן.

וכך זוכה הספורט האמריקאי בשנה האחרונה לתנופה אדירה של הכנסות בזכות פסיקת בית המשפט. הנה כמה דוגמאות: ארבע הליגות הגדולות בארה"ב (NBA ,MLB ,NFL ,NHL) חתמו תוך זמן קצר על הסכמים עם חברות הימורים. ענקית ההימורים MGM שמפעילה מלונות ריזורט לנופש בחמש מדינות בארה"ב (נבאדה, מישיגן, מיסיסיפי, מרילנד ומסצ'וסטס) חתמה חסות עם כל ארבע הליגות.

הראשונה ששמה מאחור את שאלת האתיות וחתמה על הסכם בגובה 25 מיליון דולר לשלוש שנים עם MGM היא ה-NBA. ענקית ההימורים וויליאם היל חתמה עם ליגת ההוקי קרח, ליגת הפוטבול חתמה על הסכם של 30 מיליון דולר עם ענקית ההימורים Caesars.

משם זה גם חלחל מטה לקבוצות. הנהנות העיקריות הן אלו המשחקות במדינות שחתמו על צו המאפשר הימורים בשטחן: פילדלפיה 76' מה-NBA נהנתה מאישור הימורים במדינת פנסילבניה וחתמה חסות עם Caesars. בקבוצת ההוקי קרח ניו ג'רזי דווילס נחתו תוך זמן קצר שלוש חברות הימורים שלקחו חסות - FanDuel, וויליאם היל ו-MGM. במקביל, חשפה הקבוצה כי סיכמה עם חברת ההימורים Caesars שזו תפתח מתחם הימורים בן 460 מ"ר בתוך האולם הביתי, שיכיל מסעדה ובר, שבו ניתן יהיה להמר לפני המשחק ובמהלכו.

וגם מי שיישאר בבית ורוצה להמר יוכל לעשות כן. קבוצת ה-NBA וושינגטון וויזארדס אפשרה בעונה שעברה לצופי הטלוויזיה לקבל על המסך אפשרויות להימורים בשמונה משחקים של הקבוצה ששודרו ברשת NBC.
השאלה הגדולה היא עד כמה זה באמת משתלם לספורט. ההערכה של התאחדות ההימורים בארה"ב (American Gaming Association) היא, כי בעקבות פתיחת שוק הימורי הספורט תגדל ההכנסה השנתית של ארבע הליגות המקצועניות הגדולות בארה"ב ב-4.2 מיליארד דולר.

רק בליגת ה-NBA ייכנסו 600 מיליון דולר בשנה מהימורים - תוספת יפה לליגה שמגלגלת כשמונה מיליארד דולר בשנה. לכסף החדש הזה תהיה גם השלכה על שווי הקבוצות. ניו יורק ניקס שהוערכה על ידי "פורבס" בארבעה מיליארד דולר לפני אישור ההימורים במדינת ניו יורק, תהיה שווה כנראה הרבה יותר, בזכות פוטנציאל הימורי ספורט במיליארדי דולרים בשנה.

המצב בישראל: כ-15 מיליארד שקל בשחור

למה אכפת לנו ממה שקורה בארה"ב? כי גם אצלנו בישראל סוגיית ההימורים בספורט נמצאת על השולחן לא מעט שנים. ההימורים הלא-חוקיים חוגגים, למרות ניסיון לטפל בהם באמצעות יחידות מיוחדות של המשטרה ולמרות איסורים חמורים שהוטלו על חברות סליקת האשראי.

אבל בפועל מדובר במלחמה אבודה מראש - את הקושי בסליקת אשראי מחליף עידן הביטקוין, שנחשב גן עדן למהמרים. בשורה התחתונה, מי שרוצה להמר מהמר.

ממחקר מקיף שנערך באוניברסיטת סורבון בפריז נמצא כי כארבעה מכל חמישה הימורי ספורט ברחבי העולם נלקחים על-ידי גורמים לא מוסדרים/לא חוקיים. ההערכה היא, כי בישראל מגלגל שוק ההימורים הלא חוקיים יותר מ-15 מיליארד שקל - סכום העולה על "ההימורים החוקיים", אלו של הטוטו והפיס.

בפועל, המדינה מפסידה פעמיים מהסיפור הזה: קודם כול את הכסף השחור שגם ככה הולך להימורים לא חוקיים; ופעם שנייה את הכסף שהיה יכול להיכנס לקבוצות הספורט ולספורטאים בישראל.