עיריית ברלין נסוגה חלקית מהרפורמה בדיור, ומניות הנדל"ן זינקו

מניות חברות הנדל"ן הפועלות בברלין זינקו בימים האחרונים על רקע דיווחים כי רפורמת השכירות תשונה ותהיה מחמירה פחות מהתוכנית המקורית • מניית איידיאו עלתה ב-15% במסחר בת"א, אחרי שהחברה הבת איידיאו פרופרטיז עלתה ב-6% בשישי האחרון

ברלין / צילום: shutterstock
ברלין / צילום: shutterstock

מניות חברות הנדל"ן הפועלות בברלין זינקו בימים האחרונים, על רקע הדיווחים בגרמניה כי רפורמת השכירות שהציעה הקואליציה המובילה את העיר ברלין תשונה ותהיה מחמירה פחות מהתוכנית המקורית. מניית דויטשה ווהנן , שמחזיקה מאות אלפי דירות בבירת גרמניה, זינקה ב-9.6% במסחר ביום שישי האחרון, מניית ענקית הנדל"ן וונוביה  עלתה ב-5.6% ומניית החברה בשליטה ישראלית איידיאו פרופרטיז, שלה פורטפוליו של כ-24 אלף דירות בברלין, עלתה ב-6.2%. שווי החברות צנח בשבועות האחרונים בעשרות אחוזים, לפני הדיווחים על שינוי ברפורמה. גם מניית איידיאו  הישראלית זינקה במסחר היום על רקע הדיווחים. 

נקודת המפנה אירעה בשבוע שעבר, אחרי שהסנאטורית האחראית על בנייה בברלין, קתרין לומפשר ממפלגת השמאל די לינקה, הדליפה לתקשורת סעיף אחד מתוכניתה, לפיו לא רק ששכר הדירה בברלין יוקפא לחמש שנים, אלא ייקבעו דמי שכירות מקסימליים - ונמוכים יחסית למצב בשוק בשכונות מסוימות - של בין 5 ל-8 אירו למטר רבוע. העובדה כי התוכנית לא התחשבה בהכנסות הדיירים, בבניינים או בשכונות שהם גרים בהם ובעצם ניסתה "להשיב את הגלגל לאחור" ולקבוע רמת מחירים שנראתה לאחרונה ב-2008, הביאה לביקורת כלפיה. בעוד כלי התקשורת שיבחו בעבר את תוכניתה להקפיא את דמי השכירות בברלין לחמש שנים, הם ביקרו בחריפות את הצעד שהציעה לגבי מחיר מקסימלי.

התוצאה היתה משבר בקואליציה השולטת בברלין, המובלת על ידי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית יחד עם הירוקים ודי לינקה. המשבר הוביל לדיונים פנימיים בתוך הקואליציה על שינויים במסמך שהגישה הקואליציה ביוני האחרון. לפי הדיווחים, התוכנית החדשה תרשה העלאת שכירות רק בשיעור האינפלציה (כ-2% בשנים האחרונות בגרמניה). כמו כן, הפחתת שכר דירה תחול, לפי הדלפות על התוכנית המתגבשת, רק על מי שמוציאים יותר מ-30% מההכנסה החודשית שלהם על דיור.

סוגיה נוספת שעלתה היא הצורך לכלול בתהליך גיבוש החוק גם גורמים משפטיים ומקצועיים מקומיים - דבר שעלול להאריך את תקופת הדיונים עליו ולמנוע את יישום הרפורמה באופן מיידי. בשבוע הקרוב תגיש לומפשר טיוטת הצעה מתוקנת לדיון חברות הקואליציה.

בינתיים, הרפורמה הביאה חברות נדל"ן גדולות, כמו גם בעלי דירות פרטיים, לנסות ולהעלות באופן מיידי את השכירות, מתוך הנחה שהקפאה - או הגבלה משמעותית על מחירי שכירות - תצא לפועל בסופו של דבר. ארגוני בעלי הדירות, כמו גם המפלגות באופוזיציה, הבטיחו לעתור לבית המשפט החוקתי אם הרפורמה תצא לפועל, בטענה כי היא אינה מתיישבת עם חוקי היסוד של גרמניה.