הפסד של 6.7 מיליון דולר לישראייר במחצית הראשונה; מכירת החברה מתעכבת

את הרבעון השני של 2019 סיימה חברת התעופה עם הכנסות של 119 מיליון דולר, לעומת 117 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד • הרווח הגולמי של ישראייר צמח ב-56% ל-9.4 מיליון דולר, ואילו ההפסד התכווץ ל-2 מיליון דולר, לעומת 2.7 מיליון דולר ברבעון המקביל

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

מלבד כלל ביטוח, אחת ההחזקות המהותיות של אי.די.בי כיום היא חברת התעופה והתיירות ישראייר, שאותה מנסה אי.די.בי למכור בשנה האחרונה. עד לאחרונה העריכה אי.די.בי כי תצליח למכור את ישראייר עוד השנה, אבל לנוכח העיכוב בתהליך מצפה כעת אידי.בי להשלים את המכירה רק ב-2020.

הרבעון השלישי של השנה הקלנדרית (חודשים יולי-ספטמבר) נחשב מדי שנה לחזק ביותר עבור חברות התעופה והתיירות. לכן, רק לאחר שישראייר תפרסם בסוף נובמבר את תוצאותיה לרבעון השלישי, עשוי תהליך המכירה לתפוס תאוצה. עם זאת, לאור מצוקת המזומנים של אי.די.בי, קשה להבין מדוע נעצר התהליך ואינו מתקדם כלל בחודשים האחרונים.

ישראייר, שבניהול אורי סירקיס, סיכמה את המחצית הראשונה של 2019 בהפסד של 6.7 מיליון דולר, בדומה להפסד של 6.9 מיליון דולר שרשמה בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות החברה ירדו ב-2% במחצית ל-200 מיליון דולר, אבל מנגד זינק הרווח הגולמי ב-11.8% ל-14.2 מיליון דולר, בזכות צעדי התייעלות שנקטה החברה. צעדים אלה הובילו את ישראייר להציג במחצית הראשונה רווחיות גולמית של 7.1% מההכנסות, לעומת 6.2% בלבד בתקופה המקבילה.

את הרבעון השני של 2019 סיימה ישראייר עם הכנסות של 119 מיליון דולר, לעומת 117 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח הגולמי צמח ב-56% ל-9.4 מיליון דולר (7.9% מההכנסות), ואילו ההפסד התכווץ ל-2 מיליון דולר, לעומת 2.7 מיליון דולר ברבעון המקביל. 

אי.די.בי העריכה היום (א') כי מכירת 100% ממניות ישראייר תניב לה תזרים של 186 מיליון שקל ב-2020. לשם השוואה, לפני שלושה חודשים היא העריכה כי המכירה תניב לה סכום גבוה יותר, של 201 מיליון שקל עוד ב-2019, כאשר בין שני הדוחות נחלש הדולר בכ-3% מול השקל ופגע בהתאם בערכה השקלי של ישראייר.

לדברי ישראייר, המעבר לנמל התעופה רמון שמחוץ לעיר אילת, וכן אימוץ תקן החשבונאות החדש IFRS 16 שהכניס את הסכמי החכירות לדוחות הכספיים, הובילו להפסד ברבעון השני. עוד ציינה החברה כי עיתוי חג הפסח והשפעתו החיובית ברמת ההכנסות נוטרלו בשל העובדה שהיא נאלצה להתמודד עם ביטול חכירת מטוס מדגם 737 MAX.

בישראייר הוסיפו כי מקורם של כ-75% מההפסד בהוצאות הפעלה גבוהות, השקעות חד-פעמיות בציוד, ירידה בשיעורי התפוסה ובמחיר הממוצע שנבעו מהעתקת הפעילות באילת מנמל התעופה הישן במרכז העיר לנמל התעופה החדש רמון. בהנהלת ישראייר מעריכים כי ברבעונים הבאים תבוא לידי ביטוי פגיעה נוספת בשורת הרווח, כתוצאה מסגירת שדה דב בתל-אביב בתחילת יולי, שהובילה לירידה בביקוש לטיסות פנים מאזור המרכז לאילת.

מנגד, השיפור המהותי ברווחיות הגולמית ברבעון השני הושג הודות לשורה של צעדים, ובהם שיפור רשת המוצרים של החברה ביעדים עתירי ביקוש, כמו סוצ'י, באטומי, פאפוס וטיראנה. צעדים אלה כללו גם יישום מלא של מודל גבייה מראש, כמו כבודה, הושבה ומזון בטיסה, הפחתת עמלות הפצה וכן השקעה בטכנולוגיה וצמצום במצבת כוח-האדם.

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, ציין כי "החברה התמודדה ברבעון השני עם שורה של אתגרים משמעותיים בתחומי התפעול והמסחר, כשהמשמעותי בהם הוא הפגיעה במוצר הפנים-ארצי. ישראייר נערכה באמצעות שורה של צעדים, שנועדו לפצות בשורת הרווח התפעולי ובשורת הרווח הנקי על פגיעה זאת. השיפור ברבעון מסמן כיוון נכון ואופטימי, ואנו מאמינים כי במחצית השנייה של השנה נסגור פערים אלה".