יאיר גולן: "המקור למרב האלימות הפוליטית בישראל נובע מהשליטה שלנו ביהודה ושומרון"

גולן ביקר היום בכנס התעשיינים את המצדדים בסיפוח יהודה ושומרון ואמר כי "הדרך היחידה של המיעוט להגיע לסיפוח היא רק באמצעות הריסת הכלים הדמוקרטיים והמרחב הציבורי. ניסיון למנוע מהמתנגדים להשתתף במשחק הדמוקרטי"

יאיר גולן בכנס התעשיינים / צילום: חן גלילי
יאיר גולן בכנס התעשיינים / צילום: חן גלילי

סגן הרמטכ"ל לשעבר, יאיר גולן, מהמחנה הדמוקרטי, דיבר היום (ב') בכנס התעשיינים על התנגדות רוב הציבור הישראלי לשליטת צה"ל ביהודה ושומרון: "המקור למרב האלימות הפוליטית בישראל נובע מהשליטה שלנו ביהודה ושומרון. רוב העם בישראל נגד סיפוח. מיעוט מסודר ומאורגן תמך בו ומצליח לדחוף את העניין. המיעוט כופה את דעתו על הרוב באמצעות הרס מוסדות השלטון, הרס הדמוקרטיה, יוצא נגד המשטרה נגד התקשורת נגד בתי המשפט נגד מוסדות השלטון".

גולן ביקר את המצדדים בסיפוח יהודה ושומרון ואמר כי "הדרך היחידה של המיעוט להגיע לסיפוח היא רק באמצעות הריסת הכלים הדמוקרטיים והמרחב הציבורי. ניסיון למנוע מהמתנגדים להשתתף במשחק הדמוקרטי". הוא אף השווה את התהליך בישראל לנטייה הפוליטית ימינה מסביב לעולם, "הדמוקרטיה מתכרסמת, כמו בעוד מקומות בעולם, טורקיה, הונגריה ועוד".

גולן התייחס גם לחבירת העבודה למפלגת גשר של אורלי לוי-אברקסיס וציין כי היו"ר פרץ כבר הספיק לשבת עם פוליטיקאים מכל קצוות המפה הפוליטית בישראל, "לעמיר פרץ הייתה הזדמנות פז להוביל את מחנה השמאל בישראל הוא בחר אחרת. הוא בחר להצטרף לאורלי לוי, וזו דרך מוזרה. פוליטיקאי כמוהו ישב כבר עם כל תועבה אפשרית במדינה וזה לא בגלל שלא רצה לשבת עם אהוד ברק. הם כבר יישרו את משקעי העבר, וחוץ מפוליטיקה קטנה אין כאן כלום".

כשנשאל על סקרי הבחירות, אמר סגן הרמטכ"ל לשעבר כי הוא "מעריך שהסקרים כמעט לא רלוונטיים - רק מסוף השבוע זה יתחיל להיות ממשי. העסק היה מנומנם עד כה וכשיתעורר נראה תופעות אחרות בשטח".

גולן דיבר גם על סבב האלימות האחרון בין חיזבאללה לישראל וציין שנראה כי שני הצדדים לא מעוניינים בהסלמה, "חיזבאללה וישראל לא רוצות הסלמה ולכן הסבב של אתמול הסתיים במהירה. אם היה פה מקרה שבו הוסרה העמימות בגין שיקולים פוליטיים זו תקלה חמורה ביותר. העמימות מאפשרת לצד השני לספוג ולהבליג ולא להגיב. הסרת העמימות יוצרת לחץ ציבורי להגיב ועשויה להביא לאבידות בצד שלנו. רע מאוד שראש הממשלה מדבר על זה, כולל התצוגה המבישה של מה שהובא ונחשף מאיראן, חמור מאוד".

בנוגע לרצועת עזה, אמר גולן, "אין מדיניות לישראל מול רצועת עזה. חייבים לקבוע מדיניות כוללת, לא צבאית בלבד בעיקר כלכלית ולמשל להכניס אלפי פועלים לעבודה בישראל. זה יביא שקט ואינטרס לחמאס לשמור עליו".

חבר המחנה הדמוקרטי שוחח על המצע הכלכלי של איחוד הרשימות והתייחס במיוחד לציבור החרדי ושילובו בשוק העבודה: "עם הציבור החרדי אפשר להתקדם מאוד קדימה - ציבור עם פוטנציאל בלתי רגיל ומשמעת עבודה בלתי רגילה ויש כאן פספוס אדיר. זה מחייב שינוי בסוגיית מתווה הגיוס. אני עם מתווה כזה מוכן בכיס. כזה שיפסיק את השקר הנוכחי. וכל שנה יתווספו אלפי אנשים לשוק העבודה. וצריך לטפל גם בלימודי הליבה. מכל מחזור גיוס חרדי אנחנו נוגעים בשליש והיתר רק 20% תורתם אומנותם את כל היתר צריך להפנות לשירות אזרחי שגם יקנה להם מקצוע ומשם לשוק העבודה. כשזה יטופל, שוק העבודה יתעצם והתוצר הלאומי יגדל בסדר גודל משמעותי".

חזון המפלגה של גולן הוא העברת מפעלי התעשייה הישראלים לפריפריה, והוא ציין כי זו צריכה להיות "מדיניות ממשלתית של העברת התעשייה לפריפריה", עוד הוסיף גולן כי "בעיקר הייטק שזה הרבה יותר פשוט. כמו שצה"ל עושה עם הירידה לדרום. למה הממשלה לא עושה כן. למה לא להעביר מפעלים לקצרין שאין בה תעסוקה. צריך תמריצים ברמה הלאומית וזה ישפר מאוד את הביטחון".

גולן הוסיף התייחסות ספציפית לטכנולוגיה, חינוך לטכנולוגיה והייטק, "צריך להחזיר את החינוך הטכנולוגי במדינה. אסור היה לשנמך אותו. וצריך ממנו להביא את התשתית לתעשייה ככלל ולהייטק בפרט. חיוני למדינה לפתח את התעשיה ובעיקר תעשיית ההייטק לחברה הערבית. הפוטנציאל גבוה. הדרך שבה הממשלה מתייחסת למגזר הערבי היא דבר מסוכן מאוד למדינה".